خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گیرنده‌ی حقوق 90 میلیونی چقدر فایده می‌رساند؟

سعید شریعتی، فعال سیاسی اصلاح طلب در فیسبوک نوشت:

حالا قسم جلاله نخورم اما واقعا من مشکلی با این که مدیری ۹۰ میلیون حقوق و دستمزد بگیرد ندارم، اصلا هم اهل درافتادن به دام ادبیات انتقادی چپ های کارگری نیستم که بیایند حداقل دستمزد ۹۰۰ هزار تومانی را با حقوق ۹۰ میلیونی یک مدیر بیمه ای مقایسه کنند و بگویند یک مدیر خون ۱۰۰ کارگر را در شیشه کرده تا حقوقی اینچنینی برای خودش دست و پا کند.

اما به جان خودم که در کاپیتالیستی ترین کشورها هم حقوق و دستمزد مدیران تابع ارزش افزوده ای است که برای مجموعه تحت مدیریت خود می آورند.

مدیرانی با چنین حقوق هایی اگر به شرکت های خصوصی خدمت می کنند با تسامح به صاحبان سهام و مالکان دارایی آن شرکت ها مربوط است و به من و شما چندان ربطی ندارد.

در غیر این صورت یا از بیت المال حقوق می گیرند (شرکت های دولتی) یا از حق الناس (بانکها و بیمه های دولتی) یا از انفال (بنیادها و بنگاه های اقتصادی تحت نظر حاکم شرع) که طبعا باید برای ریال به ریالش جوابگوی ملت باشند.

من خیلی در این زمینه سخت گیر نیستم ولی ارزیابی کنیم فی المثل این مدیری که ۹۰ میلیون برای عضویت در هیات مدیره ی یک مجموعه ی بیمه ای متعلق به بخش عمومی دریافت می کند اگر ارزش افزوده ای که حضورش در این مجموعه به بار می آورد ماهانه معادل ۳۶۰ میلیون هست نوش جانش. ۷۵ به ۲۵ خیرش رو ببیند. آن وقت به این نسبت حساب کنید چه سطحی از رشد و شکوفایی را باید شاهد باشیم در مملکت.

ولی تقریبا مطمئنم که بسیاری از مدیران اینچنینی یک دهم دریافتیشان هم برای چنین مجموعه هایی آورده و فرآورده و ارزش افزوده ندارند.

کاش در کنار مبارزه با فساد اداری، شفافیت نظام پرداخت حقوق و دستمزد در بخش عمومی نیز پیگیری می شد و حداقل اجزای دولت گزارش جامعی از حقوق و پاداش و مزایای مدیران عامل و هیات مدیره های شرکت ها و مجموعه های دولتی و بخش عمومی و ارزش افزوده هر یک از این افراد به افکار عمومی ارائه می کردند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا