خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ایران 1400 پیش به سوی کره شمالی؟!

/گفت‌وگو با علی بیگدلی و جلالی‌زاده/

زهرا منصوری، انصاف نیوز: برخی معتقدند که یک جریان سیاسی می‌خواهد برای تکمیل رفتن به سوی الگوی کره شمالی دولت آینده را در اختیار بگیرد. علی بیگدلی می‌گوید مردم ایران و کره‌شمالی با یکدیگر متفاوت هستند، ایران کره‌‌شمالی نخواهد شد، چون مردم ما مثل کره‌شمالی انعطاف‌پذیر نیستند. از سوی دیگر جلالی‌زاده می‌گوید «اگر همین وضعیت را ادامه دهیم از کره شمالی بدتر خواهیم شد،کسانی که از دموکراسی و اندیشه دموکراسی چیزی نمی‌دانند و برای مردم ارزش قائل نیستند و از دید نظامی به مسائل مختلف نگاه می‌کنند، الگویی بهتر از کره شمالی برای این افراد در انتظار نیست».

برخی از کارشناس‌ها معتقد هستند اگر ایران سیاست‌های ضد مذاکراتی و قهر با دنیا را ادامه بدهد، در آینده‌ای نه چندان دور به کره‌شمالی تبدیل خواهد شد. البته برخی از کارشناس‌ها نظری متفاوت دارند، آنها می‌گویند فرهنگ مردم این دو کشور با یکدیگر متفاوت است و حتی اگر سیاست‌های حکومت هم به این سمت برود باز مردم ایران مقاومت خواهند کرد. اما آیا الگوی برخی از طیف‌های سیاسی در ایران کره‌شمالی است و ایران به این سمت خواهد رفت؟ گفت‌وگوی انصاف نیوز با علی بیگدلی-استاد روابط بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی- و جلال جلالی‌زاده- فعال سیاسی کرد و اهل سنت و نماینده مجلس ششم- را در ادامه بخوانید:

بیگدلی: نزدیکی ما به شیخ نشین‌های خلیج فارس و اسرائیل حساسیت بر انگیز است

علی بیگدلی

علی بیگدلی درباره‌ی الگوی کره شمالی در ایران و مقایسه‌ی این دو کشور به انصاف نیوز گفت: «اگر کسی ایران را با کره‌شمالی مقایسه کند، اشتباه «ژئوپلیتیک» و «ژئو استراتژی» می‌کند. چون ایران با کره شمالی تفاوت‌های بسیار زیادی دارد، نخستین تفاوت ما در موقعیت ژئوپلیتیکی است. ایران در منطقه بسیار حساسی از جهان قرار گرفته‌ است، مثلا نزدیکی ما به شیخ نشین‌های خلیج فارس، مرکز صدور نفت و اسرائیل نیز حساسیت بر انگیز است، این موقعیت حساس باعث شده است که دنیا هم به ما حساس باشد.»

وی افزود: «کره شمالی مثل ایران موقعیت حساسی ندارد؛ نکته بعد اینکه آن یک کشور سربسته‌ای است که با هیچ‌کدام از نقاط دنیا ارتباطات گسترده‌ای ندارد. مشکل ما این است که یک عامل تهدید کننده برای منطقه هستیم و بیشتر نگرانی غربی‌ها همین سیستم و شبکه‌های تهدید کننده است. بر اساس اصل قانون اساسی موظف هستیم از جنبش‌های آزادی‌بخش دنیا حمایت کنیم، بنابراین هزینه‌های سنگینی از نظر تسلیحاتی و تدارکاتی می‌پردازیم و از گروه‌هایی حمایت کردیم که غربی‌ها آنها را تروریست می‌دانند. در حالی که کره شمالی به هیچ وجه در این حوزه ها وارد نشده است و یک حکومت درونگرا و دربسته‌ای است که با مسائل تروریستی ارتباطی ندارد و این ما را خیلی از کره شمالی جدا می‌کند و اینکه ایران یک کشور ثروتمند است که به استناد این ثروت این کمک‌ها را انجام می‌دهیم در حالی که کره شمالی اصلاً درآمدی ندارد.»

این استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره‌ی اختلافات فرهنگی ایران و کره شمالی اذعان کرد: «معمولاً در شرق آسیا مردمشان اطاعت پذیری بالایی دارند، در حالیکه در ایران اطاعت‌پذیری مردم بسیار پایین است و به همین دلیل ما شاهد یک گسل عمیقی بین دولت و ملت هستیم و یک نافرمانی‌های مدنی به ویژه در طیف جوانان شکل گرفته است که شما این را در کره‌شمالی نمی‌بینید. کره‌شمالی یک جمعیت یک دست بر اساس تعالیم اخلاقی و مذهبی اطاعت‌پذیری دارند که شما این اطاعت پذیری را در جامعه ایران نمی‌بینید و همیشه این مشکل برای دولت‌ها به‌ویژه در دوره اخیر یعنی جمهوری اسلامی وجود داشته است.»

محسن رضایی -دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام- گفته بود «وقتی فرمانده سپاه بودم در کره شمالی توافقاتی شد که اگر این توافقات محقق می‌شد و محدودیت‌ها اعمال نمی‌شد امروز در زمینه هسته‌ای از موشکی جلوتر بودیم». علی بیگدلی درباره‌ی این اظهارنظرها گفت: «آقای محسن رضایی که هیچ اگر رهبری هم ایران و کره شمالی را با هم مقایسه کند، اشتباه کرده است ما به هیچ وجه قابلیت تطابق را با کره شمالی نداریم. در کره شمالی ما شاهد فرارهای پنهانی هستیم که منجر به مرگ آنها می‌شود. یعنی از کره‌شمالی به کره‌جنوبی می‌روند. اگرچه مرز کره‌شمالی و کره‌جنوبی به شدت زیر چتر امنیتی قرار دارد به هر حال گهگاهی این فرارها صورت می‌گیرد، در ایران هم گاهی فرارهای وجود دارد اما مثل کره شمالی نیست.

بنابراین اینکه بگوییم کره شمالی در برابر آمریکا مقاومت کرد، پس الگوی خوبی است، تصمیم اشتباهی محسوب می‌شود. رهبر کره شمالی به خاطر بدبختی مردمش گریه کرد و گفت هیچ لذتی ندارد، با این وضعیت بر این مردم حکومت کرد. اما چرا ما خودمان را با بدبخت‌ترین و بدنام‌ترین کشور دنیا مقایسه می‌کنیم، این تفکر عقب افتاده است. در حالی که سوابق ما درخشان است، طول عمر کره شمالی از سال ۱۹۵۳ تا الان بیشتر نیست اما ما مملکت پر تاریخی هستیم و از افتخارات بالایی برخوردار هستیم این مقایسه با کره شمالی نشانه عقب‌ماندگی مقامات ارشد ماست. ما هر روز با یک جور گرفتاری مواجه می‌شویم. مردم ما آن آرامش و سکون مردم کره شمالی را ندارند و به هیچ وجه مثل آنها انعطاف پذیر نیستند.»

جلالی‌زاده: اگر همین وضعیت را ادامه دهیم از کره شمالی بدتر خواهیم شد

جلال جلالی زاده

جلال جلالی‌زاده- درباره‌ی الگوی کره‌شمالی در میان سیاست‌مداران ایرانی به انصاف نیوز گفت: «کسانی که از دموکراسی و اندیشه دموکراسی چیزی نمی‌دانند و برای مردم ارزش قائل نیستند و از دید نظامی به مسائل مختلف نگاه می‌کنند. الگویی بهتر از کره شمالی برای این افراد در انتظار نیست. اگر بدانند که هدف از به دست گرفتن قدرت خدمت به مردم و تامین امنیت آنها و همچنین توسعه یک کشور است، کشورهایی را الگو قرار می‌دهند که از هر نظر رشد و توسعه، مردم آنها در رفاه هستند و مردم آزادانه رفت و آمد می‌کنند، به مسافرت می‌روند و به رفاه کامل رسیده‌اند، از آزادی برخوردار هستند. حتی اگر یک بخشی از جریان‌های سیاسی الگوی کره شمالی را نداشته باشند اما رفتار آنها نشان دهنده‌ی راه آنهاست که به جز رسیدن به کره شمالی هیچ نتیجه‌ای در پی ندارد. افرادی که خشونت‌طلب و دشمن‌تراش هستند، از نظر فرهنگی و فکری واقعا از بینش ضعیفی برخوردار هستند.»

این فعال سیاسی درباره‌ی ادامه‌ی سیاست‌های ضد مذاکره‌ای و نتیجه‌ی آن توضیح داد:«اگر کشور ما مخالف رابطه و مذاکره باشد و همین وضعیت را ادامه دهیم از کره شمالی بدتر خواهیم شد، چون که کره شمالی در هر صورت از نظر فرهنگی و ملیت با ما متفاوت است؛ اجرای سیاست‌های کره‌شمالی در ایران ما را به سمت تجزیه و عقب افتادگی بیشتر، جنگ و هرج و مرج داخلی پیش می‌برد. در هر صورت وضعیتی که مردم ما دارند؛ اجازه نخواهند داد کشور ما همچون کره شمالی شود.

ببینید! ایستادن در مقابل خواسته‌های مردم به ضرر کشور است. فکر می‌کنم جز هرج و مرج و جنگ داخلی نتیجه‌ای نداشته باشد. این افرادی که در اقلیت هستند و با کوته‌فکری چیزی جز قدرت نظامی و امنیتی ندارند و با سرمایه‌های اجتماعی باد آورده به جایی در حکومت رسیده‌اند. طرفداران این دسته پس از مدتی دچار ریزش خواهند شد، حتی خانواده‌های آنها همراهی نخواهند کرد و دچار ریزش و فروپاشی خواهد شد. ایران از افراد روشنفکر و تحصیل کرده‌ی  زیادی برخوردار است که الگوی کره شمالی شدن اصلا مورد پذیرش آنها نیست.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. مطلب درستی را مرقوم داشته اند. بنده فکر نمی‌کنم که ایران بتواند مانند کره شمالی شود. ایران از نظر ظرفیت اقتصادی حدود ۳ دهه از کره شمالی، عقب است. اقتصاد ایران متاسفانه در ۱۹۷۸ از کره جنوبی، برزیل، تایوان و البته ترکیه، جلوتر بود.

    10
    2
  2. خود را مسخره کرده اید با این بازی رنگ و رو رفته این جناح و آن جناح
    مگر همه شما شیعیان ذوب شده در ولایت نیستید؟
    با این ایدئولوژی قرون وسطایی حتی یک مدرسه را هم در عصر دیجیتال نمیتوان درست اداره کرد
    شرم کنید

    15
    3
  3. سلام…کره‌شمالی‌کمونیستی‌ایت‌و‌فاصله‌طبقاتی‌وبخش‌
    خصوصی‌‌وثروتمندان‌به‌شکل‌ایران‌درآنجا‌نیست‌‌‌وبه‌نوعی‌به‌تعداد‌اعضای‌خانوار‌کوپن‌میگیرند‌‌لذا‌صرفا‌با‌فضای‌امنیتی‌
    شدید‌وانزوا‌طلبی‌‌‌درسطح‌روابط‌خارجی‌ومحدود‌کردن‌
    اینترنت‌مدل‌کره‌شمالی‌درست‌نمیشوداما‌ازلحاظ‌ساختاری‌
    میتوان‌مدل‌اتحاد‌شوروی‌سابق‌را‌با‌رفع‌ایرادات‌آن‌‌به‌شرط‌
    حقوق‌برابراقوام‌درامور‌فرهنگی‌واقتصادی‌ونوعی‌
    فدراتیوکنترل‌شده‌‌اجرائی‌کردوجهت‌احیائ‌محیط‌زیست
    ورشد‌زاد‌ولد‌متناسب‌به‌جای‌آپارتمان‌سازی‌خانه‌باغها‌رادر
    امتدادجادها‌اصلی‌وفرعی‌هندسی‌وبین‌کشتزارهامهندسی‌
    شده‌و…..یک‌اسلام‌شهر‌نمونه‌به‌جهان‌عرضه‌نمود…ونرید‌و
    ….خداوند‌اراده‌کردهمستضعفین‌وارث‌زمین‌شوند

  4. مقدمه ولازمه اطاعت پذیری یک ملت اعتماد ملت به حاکمیت است که متاسفانه درحال حاضر بدلایل چندده گانه اعتماد مردم به حاکمیت بشدت تنزل کرده بطوریکه مردم نحله های فکریشان کاملا ازحاکمیت جداست.

    10
  5. قبل ازسال1979ما کشوری زیبا و اباد و ازاد داشتیم.
    منزوی نبودیم و بلاشک اولین و قدرتمند ترین و اباد ترین کشور در خاورمیانه بودیم.
    که اگر ادامه پیدا میکرد، امروز دومین یا سومین کشور برتر جهان، در تمامی زمینه ها میبودیم، با روابطی عالی و گسترده.
    امروز یک کشور منزوی و شبه تروریستی اسلامی هستیم، با مردمانی عصبی و فقیر و بیسواد.
    سواد به مدرک دانشگاهی نیست،
    در1974 سرعت رشد اقتصادی ایران، دورقمی بود و ژاپن، تک رقمی!!!
    امیدوارم معنای این را بخوبی درک کنید.
    اگر ان روال ادامه میداشت، خودتان حساب و کتاب در دستتان است که امروز کجا بودیم
    و مردمانی مرفه، شاد، متمدن، با اقتصادی شکوفا،و….
    نه اینکه خود را با کره شمالی مقایسه کنیم!

    19
    2
  6. متاسفانه بعضی ها نه مطلب بالا را درست می‌خوانند نه در مورد دوران پهلوی مطالعه کرده اند نه در مورد حال بدبختی مردم ما این است که سرانه مطالعه ما صفر است اما نظراتمان صد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا