خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کرایه‌های چندبرابری تاکسی‌‌ها در شب برفی مشهد

روزنامه خراسان رضوی نوشت: «تاکسی ها در برف، شهروندان را نقره داغ کردند. در حالی که بارش برف بعد از مدت طولانی شادمانی را برای مشهدی ها به ارمغان آورد، پرداخت هزینه 257 هزار تومانی برای مسیر 50 هزار تومانی کام شهروندان را تلخ کرد.

کرایه های چند برابری

عقربه های ساعت سریع تر از همیشه می چرخید، همچنان باید چشم انتظار به صفحه تلفن همراه نگاه می کردی به امید آن که یک تاکسی اینترنتی پیدا شود. کم کم رقم کرایه افزایش می یافت، اما باز هم خبری نبود. به ناچار از راه های مختلف باید تلاش می کردی تا بتوانی در سرما ماشین پیدا کنی و به خانه برسی. تاکسی اینترنتی، آژانس، حتی خطی ها هم طاقچه بالا گذاشته بودند. در نهایت هم که موفق می شوی در تماس با یکی از شرکت ها (1880) تاکسی بگیری؛ زمانی که هزینه را می شنوی در وهلۀ اول گمان می کنی شوخی است اما وقتی در مقصد مطمئن می شوی ماجرا جدی است و بناست برای مسیری که هزینه مسافت آن در روزهای قبل 50 هزار تومان بوده، 257 هزار تومان بپردازی، ذوق دیدن برف برایت تبدیل به آهن گداخته ای می شود که روی دستت می نشیند. باز هم باور نمی کنی اما وقتی اپراتور پشتیبانی قیمت را تأیید می کند، چاره ای جز پرداخت نداری. یکی دیگر از شهروندان نقل می کند، جمعه شب، بعد از این که از پیدا شدن تاکسی ناامید شدم، مسافت طولانی را پیاده رفتم تا به ایستگاه اتوبوس برسم و از این طریق به منزل بروم. در حالی که روزانه چندین بار از تاکسی های اینترنتی برای تردد استفاده می کنم.

متولی نظارت شهرداری است

گلایه های شهروندان از نبود تاکسی و کرایه های نجومی در شب برفی مشهد نشان از این دارد که هر چند بارش برف همه ما را خوشحال کرد اما بی انصافی و سودجویی کام بسیاری را تلخ کرده است و این رویه محدود به برف زمستانی نیست. در مناسبت های مختلف با چنین مواردی رو به رو بوده ایم. در دوره کرونا نیز که زمان اوج استفاده مردم از تاکسی بود، اعمال افزایش قیمت از سوی بعضی شرکت ها اتفاق افتاد. این قیمت ها از کجا می آید؟ تعرفه ها بر چه مبنایی مشخص می شود و چطور قیمت یک مسیر، در شرایط متفاوت تغییر می کند. شهروندانی که در شرایط عادی از تاکسی استفاده می کنند چرا باید زمانی که به ارائه خدمات آن ها نیاز دارند با کمبود، حتی بهتر است بگوییم نبود و افزایش قیمت های این چنینی مواجه شوند.

اردیبهشت امسال سخنگوی شورای رقابت با اشاره به دو شرکت تاکسی اینترنتی که بیشترین استفاده را در بین شهروندان دارند با بیان این که تعرفه این تاکسی ها توسط خود شرکت ها مشخص می شود، گفته است: این شورا برای شفاف سازی و تعیین میزان منطقی تعرفه های کرایه و کمیسیون دریافتی، این موضوع را در دستور کار قرار داده و پس از جمع بندی نهایی ورود خواهد کرد.
در روزهای ابتدایی دی ماه نیز وزیر کشور در خصوص تعیین تعرفه تاکسی های اینترنتی بیان کرده است: زمانی که یک تاکسی قرار است در شهر فعال شود اتحادیه مربوط به آن باید از هماهنگی آن مطلع شود و ما در این باره، شهرداری را به عنوان سامان دهی حمل و نقل درون شهری می شناسیم و شهرداری ها باید در این حوزه ورود کنند. او اضافه کرده است: سامان دهی حمل و نقل درون شهری یکی از تکالیف شهرداری هاست و تعیین تعرفه تاکسی های اینترنتی نیز به عهده شهرداری ها قرار دارد.

تاکسیرانی مشهد: زیر نظر ما نیست

برای روشن شدن و یافتن پاسخ پرسش ها با تاکسیرانی مشهد صحبت کردم که در پاسخ بیان شد: تعرفه ها و نظارت بر شرکت های خصوصی و اینترنتی بر عهده ما نیست، از ما مجوزی نگرفته اند و قیمت خدمات آن ها بر مبنای تصمیم مدیر عامل شان تعیین می شود. دارای قیمت های شناور هستند. در واقع هزینه توافقی بین شهروند و شرکت است.

اما نکته جالب توجه این است که وقتی در گفت و گو با بازرسی سازمان صمت استان به صورت مشخص به شرکت 1880 اشاره کردم، بیاتی به صراحت پاسخ داد این شرکت از جمله مواردی است که زیر نظر شهرداری محسوب می شود. اما تاکسیرانی مشهد معتقد است شرکت مربوط مدت کوتاهی مجوز حمل و نقل شهرداری را داشته و بعد از آن بر اساس مجوزی که از اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی دریافت کرده است، فعالیت دارد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا