خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قصه‌ی پر غصه‌ی واکسن کرونا!

حجت‌الاسلام احمد حیدری در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز  با عنوان «قصه‌ی پر غصه‌ی واکسن کرونا!» نوشت:

داستان واکسن کرونا در کشور ما نمونه‌ای از مسائل عمده‌ی کشور است. الان دومین سال مواجهه‌ی جهان با این مصیبت است. ویروس هولناکی که همه‌ی جهان را فراگرفت و به علت ناشناخته بودن، راه‌های مقابله دارویی با آن هم ناشناخته بود و به تبع، واکسنی برای مقابله وجود نداشت. بعد از همه‌گیری، مردم و دولت ما با چندین موج مواجه شدند و شیوه‌ها و داروهایی برای مقابله از طرف مجامع پزشکی داخلی و خارجی پیشنهاد شد. در کشور ما با طب به اصطلاح اسلامی هم به مقابله با این ویروس شتافتند که خود قصه‌ی پر غصه‌ی دیگری دارد و فرصت پرداختن بدان نیست. بالاخره با گذشت بیش از یک سال، این ویروس تا حدودی مهار شده است.

به طور طبیعی جهان از همان اوان مواجهه با این ویروس ناشناخته، به دنبال کشف واکسن آن بود. از سوی دیگر تلاشی جهانی تحت لوای اتحادیه‌ای بین‌المللی به نام «کواکس» برای حصول اطمینان از دسترسی برابر تمام نقاط جهان به‌خصوص کشورهای فقیر به واکسن کرونا شکل گرفت که ایران نیز به عضویت آن درآمد. مدیر اجرایی این اتحادیه اظهار داشت این نهاد [کواکس] طیف‌های گوناگونی از واکسن‌های موجود را تهیه می‌کند و دولت‌ها گزینه‌های زیادی برای انتخاب دارند. واکسن‌های مورد تایید کواکس تا به حال عبارتند از واکسن آمریکایی آکسفورد و بریتانیایی-سوئدی آسترازنکا و چینی سینوفارم. واکسن «اسپوتنیک» روسی از ارزانترین واکسن‌هایی است که برای واکسیناسیون عمومی در روسیه مورد تأیید قرار گرفت و در 16 کشور جهان به ثبت رسید و سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که این واکسن می‌تواند در فهرست واکسن‌هایی قرار بگیرد که در قالب برنامه «کواکس» توزیع می‌شوند.

متأسفانه در حالی که واکسیناسیون سریع می‌تواند علاوه بر تضمین سلامتی مردم، روند بازگشت به زندگی اقتصادی عمومی را که اهمیت فوق العاده‌ای دارد، تسریع کند و بسیاری از کشورها با تمام توان دنبال واکسیناسیون هستند و بر اساس داده‌های رسمی و اطلاعات رسانه‌ای تا تاریخ 2/3/2021  ایالات متحده با واکسینه کردن 33.7 و انگلیس با 10.2 و اسرائیل با 5 میلیون نفر در ردیف اول تا سوم هستند و از نظر سهم جمعیت واکسینه شده نسبت به مساحت کشور نیز اسرائیل در مکان اول(56.86٪) ، امارات در مکان دوم(38.83٪) و بعد انگلیس (15.3٪)، بحرین (11.02٪) و ایالات متحده آمریکا (10.3٪) است کشور ما در واکسیناسیون بسیار عقب افتاده است و با این که رئیسی، معاون وزارت بهداشت در 20/11/99 پیش بینی کرد تا پایان ۹۹، گروه آسیب پذیر فاز یک -حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر- واکسینه شوند و بنا بر گفته‌ی رئیس دفتر رئیس جمهور در 11/10/99؛ قرارداد خرید ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن کواکس منعقد شده و حدود ۲۰۰ میلیون دلار مربوط به این قرارداد امروز یا فردا پرداخت خواهد شد و با چین در حال توافق برای خرید حدود ۴ میلیون دوز هستیم و با هند و روسیه نیز صحبت‌هایی انجام داده‌ایم ولی بنا به گفته دکتر جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو از مجموع ۲۱ میلیون دوز واکسن کووید ۱۹ خریداری شده فقط ۹۲۰ هزار دوز از دو شرکت اسپوتنیک روسیه و هند تا پنج شنبه(28/12/99) وارد کشور می‌شود. از سبد کواکس هم نزدیک به سه میلیون دُز اوایل بهار وارد کشور می‌شود. ۲۵۰ هزار دوز واکسن اهدایی سینوفارم چین نیز در معرض استفاده است. بنا به گفته سخنگوی ستاد کرونا در 11/12/99 مجموع واکسن وارد شده به کشور 110 هزار است که بناست تا آخر سال تزریق شود.

در زمینه ساخت واکسن هم چندین مجموعه به صورت مستقل مشغولند از جمله انستیتو پاستور با همکاری کوبا دو واکسن را در حال ساخت دارد که پیش‌بینی می‌شود یکی از آنها در نیمه فروردین آینده وارد فاز ۳ ‌شود و بعد از گذراندن مرحله سوم وارد چرخه تولید شود. واکسن فخرا(سومین واکسن) در سازمان نوآوری و تحقیقات وزارت دفاع هم پیش‌بینی می‌شود فروردین 1400 کارآزمایی بالینی فاز یک آن تمام شود و امیدوارند صنعتی‌سازی آن در تابستان به بهره‌برداری برسد. فاز یک واکسن رازی کووپارس (چهارمین واکسن) هم بعد از تعطیلات عید به اتمام می‌رسد و بالاخره فاز یک واکسن ستاد اجرایی فرمان امام(کووایران برکت) نیز تمام شده است.

بنا بر این متأسفانه کشوری که ادعای الگوی جهانی بودن دارد؛ هم در انجام واکسیناسیون جزو عقب‌ترین کشورها است و هم مجموعه‌های متعدد به صورت مستقلّ و جزیره‌ای در حال ساخت واکسن(حداقل 5 تا) هستند و قطعا تا نیمه سال آینده واکسن داخلی عرضه عمومی نخواهد یافت و امیدی به واردات واکسن خارجی هم نمی‌رود!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. حاج آقا حیدری جان
    حرص و جوش زیادی نخور، برا قلبت خوب نیست. ما تا رهبر رو داریم هیچ غمی نداریم، چون مثل شیر جلوی واکسنهای آمریکایی و انگلیسی وایساده و تا اومدن واکسن داخلی مردم ما مثل پلنگ در مقابل کرونا وایساده ن. کشته بیشتر هم دادیم که دادیم. تو جنگ هم خیلی کشته دادیم. خیالی نیست!

  2. یکی از بستگان من می گفت در مساجد کرج آمده اند و در ازای ۳۰۰ هزار تومان به مردم واکسن میزنند , برای من عجیب است که چطور در ایران از مردم پول میگیرند , همه جای دنیا واکسن مجانی است از جمله در کانادا و امریکا و اروپا و غیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا