خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزینه‌های احتمالی ریاست بیمه‌ی مرکزی

در حالی‌ انتخاب جانشین رئیس پیشین بیمه‌ی مرکزی مورد توجه گسترده‌ رسانه‌ها قرار گرفته که او تا کنون حکمی از سوی وزیر اقتصاد نگرفته است و احتمال این‌که وی هرگز به صورت قطعی به سمت ریاست بیمه‌ی مرکزی منصوب نشود، زیاد است. ولی گزینه‌های احتمالی ریاست بیمه‌ی مرکزی چه کسانی هستند؟

به گزارش ایسنا، پس از استعفای محمد ابراهیم امین، رئیس پیشین بیمه‌ی مرکزی و قبول استعفای وی توسط وزیر اقتصاد، قائم مقام او به صورت خودکار و طبق اساس نامه‌ی بیمه‌ی مرکزی به صورت موقت جانشین امین شد ولی با توجه به اینکه وی تا کنون از سوی وزیر اقتصاد حکمی نگرفته است؛ به احتمال زیاد به زودی جانشین قطعی دیگری برای رئیس پیشین بیمه‌ی مرکزی منصوب ‌شود.

با این همه برخی رسانه‌های کشور بالافاصله بعد از اعلام خبر جانشینی موقت قائم‌مقام پیشین به جای امین با مطرح کردن این موضوع که وی می‌تواند جزیی از دریافت‌کنندگان حقوق‌های چند ده میلیونی باشد، به این انتخاب این جانشین انتقاد کردند، در حالی که در واقع وزیر اقتصاد هنوز حکم ریاست برای جانشین موقت امین صادر نکرده و احتمال تغییر در آینده‌ی نزدیک وجود دارد. اما جانشینان احتمالی چه کسانی هستند؟

به دنبال انتشار فیش‌های حقوقی مدیران عامل بیمه ی مرکزی، بعید به نظر می رسد که جانشین رئیس کل بیمه‌ی مرکزی از میان اعضای هیئت عامل بیمه ی مرکزی باشد و بنا بر آنچه پیش‌تر مطرح شده، بعد از رای نهایی دبوان محاسبات حتی احتمال برکناری و یا جابه‌جایی چند تن از این اعضا نیز وجود دارد. بنابراین به نظر می رسد که گزینه ی احتمالی ریاست کل بیمه‌ی مرکزی از میان اعضای هیئت عامل باشد.

براساس پیگیری‌هایی که ایسنا از برخی منابع مطلع صنعت بیمه کشور داشته، گفته می‌شود یکی از محتمل‌ترین گزینه‌های جانشینی برای ریاست بیمه‌ی ایران، عبدالناصر همتی، مدیرعامل فعلی بانک ملی ایران و رئیس شورای هماهنگی بانک‌هاست.

وی در کارنامه‌ی خود سال‌ها ریاست بر مسند ریاست کل بیمه‌ی مرکزی را هم دارد. همچنانکه از سال 1373 تا 1385 در سه دوره به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای عالی بیمه حضور داشته و دراین مدت در طراحی و اجرای سیاست‌های آزاد سازی و خصوصی سازی صنعت بیمه اهتمام داشته است.

البته گزینه‌ی همتی برای حضور در مسند ریاست بیمه‌ی مرکزی یک بار هم در زمان روی کار آمدن دولت یازدهم و حضور علی طیب نیا در راس هرم وزرات اقتصاد و دارایی مطرح شده بود. در همان زمان گفته می‌شد که وزیر اقتصاد تصمیم دارد همتی را یا برای ریاست بیمه ی مرکزی پیشنهاد دهد یا ریاست بانک مرکزی. که در نهایت نیز هیچ کدام از این احتمالات محقق نشد. محمد ابراهیم امین به ریاست بیمه‌ی مرکزی منصوب شد و ولی الله سیف به ریاست بانک مرکزی و البته همتی با پیشنهاد طیب نیا و تأیید مجمع عمومی بانک ملی به عنوان مدیرعامل بانک ملی ایران انتخاب شد.

این روزها احتمال انتخاب همتی برای ریاست بیمه‌ی مرکزی، بار دیگر و بعد از 10 سال مطرح شده است و باید دید که آیا مدیر قدیمی بار دیگر در کسوت رئیس کل در برج جردن حضور خواهد یافت یا خیر؟

پیگیری‌ها همچنین نشان می دهد که یکی دیگر از گزینه‌های محتمل برای حضور در برج جردن، مسعود حجاریان، مدیر عامل کنونی بیمه‌ی ملت است. او که عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز هست از چهره‌های آکادمیک و پژوهشگر فعال در صنعت بیمه به شمار می آید.

حجاریان سال‌ها فعالیت‌ در صنعت خودرو را هم در کارنامه دارد و گفته می‌شود که او به واسطه واگذاری ایران وانت، وانت دو کابین را به تولید رساند و همچنین شرکت «بهمن دیزل» را تاسیس کرده است.

او که جزو کاندیداهای اتاق بازرگانی تهران در دوره ی هشتم انتخابات اتاق بود، یک گروه بازرگانی نیز تشکیل داده و به عرصه تولید نان صنعتی و مدرسه سازی نیز ورود کرده است. حالا باید دید که این فرد فعال در عرصه‌ی علم و صنعت چقدر شانس معرفی شدن از سوی وزیر اقتصاد به عنوان رئیس کل بیمه‌ی مرکزی را دارد؟

منابع مطلع همچنین از فضل الله معظمی، ریس هیئت مدیره‌ی بیمه‌ی آسیا نیز به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های موجود تصدی سمت مدیرعامل بیمه مرکزی نام‌ می‌برند. او نیز از فعالان اقتصادی و دانشگاهی به شمار می آید.

علاوه بر این، هم‌اکنون عضو هیئت مدیره بانک کارآفرین نیز هست و در سوابق خود، معاون امور مشارکتی شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران، عضویت در هیات مدیره و معاون فنی اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی، مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران، تدریس در دانشگاه‌های شهید بهشتی، علامه طباطبایی، تهران، دانشکده امور اقتصاد و دارایی و… را دارد.

حالا باید منتظر ماند و دید که وزیر اقتصاد و دارایی به این گزینه چقدر توجه نشان خواهد داد.

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام قبلی وزیر اقتصاد یکشنبه 26 اردیبهشت ماه، برای شرکت در اجلاس بانک توسعه اسلامی، عازم اندونزی است، بنابراین به احتمال زیاد معرفی مدیر رئیس کل بیمه ی ایران به بعد از بازگشت او از این سفر یعنی بعد از تاریخ 30 اردیبهشت ماه موکول می‌شود و تا آن زمان نیز احتمالا قائم‌مقام پیشین رئیس بیمه‌ی مرکزی مسئولیت ریاست این مجموعه را به عهده داشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا