خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کمک فناوری واکسن کرونا به برای مقابله با سرطان؟!

اسکای نیوز نوشت: علم کووید-۱۹ که در واکسن فایزر بیون تک استفاده شده است می تواند در چند سال آینده به عنوان واکسن برای بیماران سرطانی استفاده شود.

به‌گزارش ایرنا به نوشته‌ی این رسانه‌ی انگلیسی به رغم این که این واکسن کرونا با حمایت مالی شرکت بزرگ داروسازی آمریکایی ساخته شده است فناوری مورد استفاده از آن به شرکت آلمانی بیون تک تعلق دارد که اوگور شاهین و اوزلم تورسی یک زوج پزشک آن را تاسیس کرده اند.  

دکتر تورسی در حال بررسی شیوه ای برای کنترل سیستم ایمنی بدن برای مقابله با تومورهای سرطانی بودکه این زوج پزشک از ویروس کرونا که مردم را در چین مبتلا کرده بود، اطلاع یافتند.

آنها از فناوری که در بیست سال پیش بر روی آن کار می کردند برای تهدید جدید استفاده کردند و این تلاش تازه خود را پروژه لایت اسپید/ Project Lightspeed نامیدند.

واکسن های کووید-۱۹ ساخت شرکت های فایزر بیون تک و مدرنا از «ار ان ای مسنجر» (ار ان ای پیام رسان یا پیک) برای ارسال ساختارهای ژنتیکی به سلولهای بدن انسان استفاده می کند تا پروتئین هایی را برای  حمله به ویروس بسازد.

از اصل مشابهی می توان برای کمک به سیستم ایمنی بدن برای مقابله با تومورها استفاده کرد.

دکتر تروسی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: ما واکسن های مختلف سرطانی را بر اساس ار ان ای پیام رسان داریم.

وی در پاسخ به این پرسش که واکسن جدید سرطان چه موقع در دسترس خواهد بود گفت پیش بینی آن دشوار است اما ما انتظار داریم ظرف چند سال واکسن های خود را برای مقابله با سرطان داشته باشیم.

شرکت فایزر آمریکا روز ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که این شرکت به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

شرکت آمریکایی مدرنا نیز روز دوشنبه ۲۵ آبان ماه ۹۹ اعلام کرد که واکسن تولیدی این شرکت برای کرونا تا حدود ۹۵ درصد موثر بوده و ایمنی ایجاد کرده است.

به رغم آغاز برنامه واکسیناسیون در بسیاری از کشورها اجرا می شود هنوز دارویی موثر برای کووید-۱۹ ساخته نشده است و بیم آن می رود که ویروس جهش یافته بار دیگر کشورها را در این بحران درگیر کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا