خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گردشگری غذا چیست؟ و چرا برای اقتصاد مفید است؟

رپورتاژآگهی

گردشگری غذا اصطلاحی نسبتا جدید است و تعاریف مختلفی از آن تاکنون معرفی شده است که در این یادداشت قصد داریم بیشتر در مورد آن با شما صحبت کنیم. گردشگری غذا در واقع بستری را فراهم می‌کند تا مردم یک منطقه جغرافیایی به ارایه غذاها، نوشیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها به گردشگران آن‌ها را با تاریخ آن منطقه و رسم و رسوم‌های آن آشنا کنند و از این طریق ارزش‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

چرا توریست غذا بسیار اهمیت دارد؟

بررسی‌های تورگردان‌ها و تورگذارها نشان می‌دهد حدود یک سوم از هزینه‌های سفر توریست‌ها را غذا و مواد خوراکی در بر می‌گیرد. بنابراین وظیفه همه ماست که با شناساندن انواع غذاهای ایرانی (Persian food) به تمام مردم جهان مسیر ورود گردشگر را به ایران تسهیل کنند. هم‌اکنون گردشگری غذا در دنیا ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد.

آنطور که کارشناسان می گویند هزینه غذا حدود یک سوم هزینه های سفر گردشگران را در بر می گیرد بنابراین سرمایه گذاری برای معرفی این بخش بر سلامت مردم و اقتصاد کشور بی تاثیر نیست. نمونه اینگونه از گردشگری را می‌توان در گلاب گیری دید. هر ساله تعداد بسیار زیادی از ایرانیان و توریست‌های خارجی به کاشان سفر می‌کنند تا در فرایند تهیه و تولید گلاب شرکت کنند. همین سفرهای یک یا چند روزه به شهرستان کاشان توانسته است تا حد زیادی به اقتصاد مردمان این ناحیه از ایران کمک کند.

یکی از مکان های گردشگری غذا در ایران، استان گیلان با 400 نوع غذا و خوردنی محلی و سنتی است که میان گردشگران داخلی و خارجی شناخته شده است و بر کسی پوشیده نیست که مردم گیلان اهمیت زیادی به غذا می دهند و هر غذایی با مواد اولیه مختلف مزه ای جدید در گیلان دارد.

جهانگردی غذا تنها یک بشقاب غذا نیست!

کشف غذاهای مختلف همیشه با سفر و اوقات فراغت همراه بوده است، اما باید بدانید که جهانگردی غذایی تنها محدود به یک بشقاب غذا نمی‌شود. بلکه مجموعه‌ای از فعالیت‌های توریستی و تفریحی است که علاوه بر غذا، به رابطه بین غذا و جامعه به عنوان ستون هویت منطقه‌ای و میراث فرهنگی اهمیت می‌دهد. این کار باعث می‌شود افراد در سطوح مختلف با زنجیره ارزش غذا آشنا شده و به صورت مستقیم با روش تهیه غذاهای ملل مختلف آشنا شوند که خود این کار تجربه‌ای گرانبها برای مسافران و توریست‌ها ایجاد می‌کند.

گردشگری غذایی تنها لیست رستوران‌ها نیست

یکی از موارد یکه گاها به اشتباه در میان گردشگران و توریست‌ها جا افتاده است این است که بسیاری فکر می‌کنند این نوع از گردشگری تنها لیستی از رستوران‌ها و غذاخوری‌های پر زرق و برق و یا حتی رستوران‌های کوچک و سنتی است! نه این نوع گردشگری سعی دارد تجارب خوردن غذا را در کنار آموختن در مورد تاریخ، فرهنگ و محیط زیست یک منطقه خاص را مدنظر قرار دهد. چیزی که در سایر انواع گردشگری کمتر به آن توجه شده است به همین دلیل است که رشد و توسعه از طریق این نوع گردشگری کمتر در کشورمان جا افتاده است.

نمونه‌های موفق جهانگردی غذایی چیست؟

  • برگزاری تور غذاهای خیابانی (به عنوان مثال انواع لقمه و غذاهایی که در خیابان سی تهران به افراد ارایه می‌شود می‌تواند یکی از رویکردهای یک آژانس مسافرتی باشد.)
  • چشیدن غذاهای محلی و نوشیدنی‌ها در مسیرهایی که این محصولات در حال تهیه هستند. (زیتون پرورده می‌تواند یکی از نمونه‌ها باشد که گردشگران می‌توانند با آن آشنا شوند.)
  • شرکت در کلاس‌های آشپزی، و آموختن نحوه پخت انواع غذاها. به عنوان مثال در فم تریپی که در سال 2019 در ایران برگزار شد گردشگران و اینفلوئنسرهایی که وارد ایران شدند با نحوه پخت چند نوع غذای ایرانی مشهور آشنا شدند که خود این کار می‌تواند به جذب توریست کمک زیادی کند.
  • حضور در خانه افراد محلی و خوردن انواع غذا و پرداخت هزینه‌های آن از دیگر انواع گردشگری غذاست که می‌تواند به رونق این نوع از گردشگری در ایران کمک کند.

البته باید توجه داشته باشید که چنین لیستی می‌تواند کامل‌تر و بیشتر باشد. در اینجا ما تنها به 4 مورد مهم اشاره کردیم. حضور در مزاع و باغ‌ها، گالری‌ها و خیلی از موارد دیگر را می‌توان به این مجموعه اضافه کرد. مطمئن باشید به کمک این روش می‌توانیم تعداد زیادی گردشگر برای انواع غذاهای ایرانی را به ایران بیاوریم.

گردشگری غذا برای ایران چه فوایدی دارد؟

گردشگری غذایی با تمرکز بر مسائل فرهنگی، علاوه براینکه خاطره‌ای بیاد ماندنی برای مسافران رقم می‌زند، می‌تواند به اقتصاد بخش‌های کوچک جامعه به خصوص جامعه روستایی ایران کمک کند. این نوع گردشگری اگر به درستی انجام پذیرد می‌تواند با حفظ هویت به توسعه پایدار کشورمان ایران کمک کند. اما چرا غذای ایرانی مهم است؟

شاید جالب باشد که بدانید بیش از 2500 نوع غذا، کیک و شیرینی در ایران توسط اقوام مختلف ایران تهیه و مصرف می‌شود. تنوع اقلیم در ایران باعث شده است که از شمال تا جنوب ایران، از شرق تا غرب ایران غذاهای بسیار متنوع و خوشمزه‌ای را داشته باشیم که بسیاری از توریست‌ها تمایل دارند که آن‌ها را امتحان کنند. اما مشکلی که وجود دارد این است که بسیاری از تور گردان‌ها بعد از ورود مسافر خارجی به ان‌ها انواع کباب پیشنهاد می‌دهند و یا به هتل‌ها و رستوران‌هایی می‌برند که تنها این نوع از غذا سرو می‌شود. اما باید بدانیم که کباب‌ها تنها بخشی از غذاهای ایرانی است که توریست‌ها دوست دارند آن‌ها را تست کنند.

منبع: yummynotes

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا