خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«مرگ محمود عباس مانند عرفات خواهد بود»

طرح ترور «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دقیقاً مانند رئیس سابق این تشکیلات است که به دلیل مخالفت با معامله قرن از گردونه قدرت حذف خواهد شد.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح ابعاد و دلایل مسمومیت احتمالی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: روزهای اخیر اخباری مبنی بر مسمومیت «محمود عباس» و ابتلاء وی به سرطان روده از سوی یکی از اعضای سازمان جهانی صهیونیسم که در جلسات کابینه رژیم صهیونیستی نیز شرکت می‌کند از طریق حساب توئیتر وی منتشر شده که بر اساس شواهد و داده‌ها این خبر صحت دارد. باید توجه داشت که رژیم صهیونیستی در اجرای پروژه‌های بیوتروریسم تجربه زیادی دارد؛ تا جایی که «یاسر عرفات» رئیس پیشین تشکیلات خودگردان فلسطین هم بر اساس همین سناریو توسط منابع نزدیک وی که توسط موساد به خدمت گرفته شده بودند، کشته شد و به نظر می‌رسد سرنوشت او در انتظار ابومازن خواهد بود.

وی ادامه داد: یاسر عرفات در سال ۲۰۰۴ در یک بیمارستان نظامی در فرانسه درگذشت اما مرگ او طبیعی نبود. به این صورت که یکی از اطرافیان او ماده پُلونیوم ۲۱۰ را در کپسول‌های آرامبخش یاسرعرفات جاسازی می‌کند که ظرف ۱۵ روز مشکل تنفسی به سراغ وی می‌آید و روده عرفات به شدت ملتهب می‌شود که نهایتاً وی در بیمارستانی در حومه پاریس از دنیا می‌رود. اینکه اسرائیلی‌ها این موضوع را در مورد محمود عباس توئیت کرده‌اند و علناً از آن پرده بر می‌دارند بسیار مهم است اما دلیل آن مخالفت رئیس تشکیلات خودگردان با طرح «معامله قرن» است. لذا آنها احساس می‌کنند که محمود عباس همانند عرفات مانعی جدی بر سر راهشان است و باید هر چه زودتر از سر راه بر داشته شود.

اینکه دیده می‌شود مقامات اسرائیل پس از اعلام مسمومیت عباس، تقصیر را به گردن جنبش فتح می‌اندازند دقیقاً نشان می‌دهد که آنها به دنبال اختلاف افکنی میان جریان‌‎‎های مقاومت فلسطین هستند. وجه دیگر این اقدام به دلیل هدایت افکار عمومی و همچنین به حاشیه راندن مساله فلسطین است؛ چراکه آنها به دنبال جانشینی برای محمود عباس هستند که با تل‌آویو در هماهنگی کامل باشد.

این تحلیلگر مسائل اعراب با اشاره به جانشین احتمالی تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: یکی از گزینه‌های اصلی که احتمال دارد به عنوان جانشین محمود عباس معرفی شود، «محمود دحلان» است. او مشاور عرفات بود و یک شخصیت به شدت مرموز به حساب می‌آید و از زیرکی خاصی برخوردار است. دحلان پس از مرگ عرفات به امارات رفت و به نوعی از معادلات علنی فلسطین کنار رفت و خود را در حاشیه نگه داشت. او از سال‌های پس از مرگ عرفات ارتباطات خود با آمریکا، اسرائیل، عربستان، امارات و مصر را برقرار کرده بود و در وضعیت کنونی تمام اوضاع را زیر نظر دارد. لذا اگر دحلان جانشین محمود عباس شود بدون تردید مساله فلسطین به حاشیه خواهد رفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فقرات این پرونده به بحث معامله قرن مربوط است، مثلث نتانیاهو، ترامپ و بن‌سلمان در این پرونده به سمتی حرکت می‌کند که بتواند بخشی از ساکنان سرزمین‌های اشغالی را در اردن و قسمتی دیگر را در صحرای سینا مستقر کند و تشکیلات خودگردان فلسطین را مجبور کند که «شهرک ابودیس» را به جای قدس به رسمیت بشناسند. این در حالی است که قرار بود عربستان سالانه مبلغ ۱۰ ملیارد دلار به سرزمین‌های اشغالی تزریق کند که با مخالفت محمود عباس روبه‌رو شد. در این بین نقش اردن باید بیش از پیش زیر نظر قرار بگیر؛ چراکه ملک عبدالله در ابتدا با این طرح مخالفت کرد اما پس از مدتی مدتی شاهد دیدار نتانیاهو و ولیعهد عربستان در اردن بودیم. لذا تمامی مولفه‌ها و داده‌های موجود نشان می‌دهد که اساساً جانشین محمود عباس باید شخصی باشد که بتواند این فضا را به نفع اعراب، اسرائیل و آمریکا مدیریت کند و هیچ چهره‌ای به اندازه محمود دحلان نمی‌تواند این نقش را به خوبی ایفاء کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا