خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه‌ی حزب اتحاد ملت درباره‌ی بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با صدور بیانیه‌ای ضمن قدردانی از اعضای محترم مجمع‌تشخیص مصلحت نظام و نمایندگان مجلس شورای اسلامی که با دقت نظر خود یک چالش حقوقی را به اتکای اراده، خواست، مصلحت و منافع ملی مرتفع نمودند، تأکید کرد که فرایند طی شده مذکور، نشان از ظرفیت‌های فراوان موجود در نظام حقوقی کشور برای حل چالش‌های عمیق به وجود آمده دارد.

به گزارش ایسنا؛ متن این بیانیه به شرح زیر است:چالشی که ناگهان و بی‌دلیل از سوی برخی از فقهای شورای نگهبان در مورد عدم‌جواز عضویت هموطنان متدین به ادیان رسمی غیر از اسلام در شوراهای اسلامی شهر و روستا ایجاد شد و دیوان عدالت اداری با تمسک به این شبهه عضویت آقای سپنتا نیکنام عضو زرتشتی منتخب شورای شهر یزد را به حالت تعلیق درآورد. در حالی که وی به مدت چهار سال در دوره چهارم نیز عضو شورای شهر یزد بود.

تضییع حقوق اقلیت‌های دینی و اعمال تبعیض علیه آنان می‌توانست سند محکم و محکمه پسندی باشد علیه استقرار مردمسالاری در کشور که اعتماد ملی و اعتبار جهانی نظام را به شدت تحت‌الشعاع قرار می‌داد.

موج اعتراض‌های حقوقی و سیاسی که این اقدام شورای نگهبان برانگیخت، در سطح اول دفاع از حقوق هموطنان شریف و غیر مسلمان اما در لایه‌ای عمیق‌تر دفاع از مردمسالاری و جمهوریت نظام بود. تعارض نظر شورای نگهبان با مردمسالاری و اصل جمهوریت نظام چنان روشن بود که حتی محافظه‌کارترین جریان‌های سیاسی کشور نیز قادر به توجیه و حمایت از آن نبودند.

در عین حال شکل و نحوه ورود شورای نگهبان در این مورد از انحراف دیگری نیز خبر می‌داد. بسط دایره استصواب حتی تا پس از اجرای قانون. اعلام مغایرت قانون جاری کشور با مبانی شرعی در حالی که یک‌بار به تأیید شورای نگهبان رسیده است و موعد قانونی اعلام نظر شورا گذشته و قانون به مجریان ابلاغ شده است و انتخابات بر اساس آن قانون به اجرا درآمده و مردم بر اساس آن منتخبان خود را برگزیده‌اند و برای بسیاری اجرای این قانون موجب اکتساب حق شده است، بدعتی غیر قابل پذیرش از سوی شورای نگهبان در مسیر قانون‌گذاری و اجرای قانون بود. که به قول برخی بزرگان با پذیرش آن دیگر هیچ سنگی روی سنگ بند نخواهد شد.

این فرایند گواه آن است که اگر اجماع ملی و مطالبات ملی تبدیل به عزم و اراده ملی شود و در مسیری شفاف و همراه با مسالمت و دوراندیشی و حزم در مجاری که قانون‌اساسی پیش‌بینی کرده است، جریان یابد می‌توان به نتیجه‌بخش بودن حرکت‌های اصلاح‌جویانه و مبارزه قانونی با بدعت‌ها و کجروی‌ها همواره امیدوار بود.

از هم‌وطن عزیز و فرهیخته جناب آقای سپنتا نیکنام عضو شورای شهر یزد و نیز برادر ارجمندمان آقای غلامعلی سفید، رییس شورای شهر یزد و سایر اعضای این شورا که بر سر حقوق هموطن زرتشتی ایستادگی کردند و موضوع را به سطح ملی کشاندند و نیز از همه نخبگان و فرهیختگان و فعالان سیاسی و حقوقی و اجتماعی، رسانه‌های عمومی و مطبوعات و فعالان شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی که در این مسیر بر سر حقوق ملت همراهی و ایستادگی و روشنگری کردند، سپاس‌گزاریم و توفیق و سربلندی ملت آزاده ایران را در عبور از بحران‌ها و چالش‌ها از خداوند متعال مسألت ‌داریم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا