خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تناقض‌ها در بازار گواهی سکه

راضیه احقاقی در دنیای اقتصاد نوشت : عدم‌موفقیت نرخ ارز در صعود به کانال جدید قیمتی، معامله‌‌‌گران بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا را ناامید کرد و سکه بورسی را به کانال قیمتی ۲۷میلیون تومانی عقب راند. سیگنال کاهشی بازماندن دلار از کسب کانال قیمتی ۵۰‌هزار تومانی باعث شد تا سایر دارایی‌‌‌ها در بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا نیز ظرف روزهای پایانی دومین هفته شهریورماه وارد مسیر افت نرخ شده و بخشی از رشد ارزش خود را در روزهای ابتدایی هفته از دست بدهند. در این شرایط طلا در بازارهای جهانی در احاطه سیگنال‌‌‌های منفی قرار دارد و اگرچه تا به حال توانسته است کانال ۱۹۲۰دلاری را حفظ کند، تحلیلگران چشم‌‌‌انداز روشنی برای حفظ این کانال قیمتی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت متصور نیستند. به این ترتیب دارایی‌‌‌های طلایی در بازار مالی بورس‌کالا از منظر جهانی نیز بدون حمایت مانده‌‌‌اند. در شرایطی که عدم‌حمایت سیگنال ارزی و جهانی به عقبگرد نرخ دارایی‌‌‌ها در بازارهای بورسی انجامیده است، بروز تنش ژئوپلیتیک در منطقه می‌‌‌تواند از صعود دارایی‌‌‌های بر پایه طلا در کوتاه‌مدت و میان‌مدت حمایت کند.

Untitled-6 copy

سیگنال‌‌‌های افزایشی موفق نبودند

دورخیز دلار برای بازگشت به کانال قیمتی 50‌هزار تومانی ظرف روزهای ابتدایی هفته گذشته زمینه‌‌‌ساز آن شد که بازارهای مالی و کالایی کشور ظرف روزهای ابتدایی هفته سبزپوش شوند. اما عدم‌موفقیت اسکناس آمریکایی برای کسب کانال قیمتی 50‌هزار تومانی باعث شد تا بازارهای مالی از میانه هفته از سکه بیفتند و بخشی از رشد قیمت دارایی‌‌‌های بر پایه طلا از میان برود، به نحوی که از ارزش گواهی‌‌‌های سکه و زعفران و ارزش صندوق‌های کالایی کاسته شد. ظرف دوماه اخیر دلار در بازار آزاد در کانال قیمتی 48هزار و 49‌هزار تومانی نوسان داشته و هر دورخیزی برای صعود به کانال قیمتی بالاتر با شکست مواجه شده است. شکست دلار برای کسب کانال قیمتی 50‌هزار تومانی به مانعی موفق در مسیر رشد نرخ سایر دارایی‌‌‌ها تبدیل شده و تاثیر آن به‌وضوح در کاهش حجم و ارزش دارایی‌‌‌های بازار مالی نمایان است.

احتیاط بورسی‌‌‌ها بیش از معامله‌‌‌گران سنتی

معامله‌‌‌گران دارایی‌‌‌های بر پایه طلا در بازار مالی بورس‌کالای ایران سیگنال‌‌‌ افزایشی ایجادشده در نرخ ارز را چندان جدی نگرفته‌اند. به این ترتیب در حالی که ایجاد جریان افزایشی در بازار آزاد دلار باعث شد تا سکه در بازار فیزیکی ظرف هفته گذشته در کانال قیمتی 28میلیون تومانی جا خوش کند، سکه بورسی هفته دوم شهریورماه را در کانال قیمتی 27میلیون و 800‌هزار تومانی به پایان رساند. در این شرایط چشم‌‌‌انداز منفی طلای جهانی نیز مزید بر علت شد تا سکه بورسی نتواند در مقابل از دست دادن کانال قیمتی 28میلیون تومانی مقاومت موفقی داشته باشد.

به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ فروش آن در بازار فیزیکی است. اما روند عرضه و تقاضا و پیش‌بینی فعالان این بازار از چشم‌‌‌انداز کوتاه‌مدت قیمتی این دارایی باعث می‌شود تا نرخ فروش سکه بورسی کمتر یا بیشتر از ارزش بنیادی قرار گیرد. در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته میانگین بهای فروش سکه بورسی حدود یک‌درصد کمتر از ارزش بنیادی آن قیمت خورد. این موضوع بیانگر آن است که فعالان بازار مالی بورس‌کالا استمرار جریان رشد نرخ ارز را چندان جدی ارزیابی نکرده و به سیگنال‌‌‌های افزایشی حاکم بر بازار امید نبسته‌‌‌اند.  با این حال ظرف روزهای پایانی هفته احتمال تنش در مرزهای شمال غربی کشور مطرح شد. درصورتی که این تنش‌‌‌ها ادامه‌‌‌دار شود، دارایی‌‌‌های بر پایه طلا در بازارهای رسمی و غیررسمی کشور، حمایتی بزرگ برای رشد قیمت پیدا می‌کنند و مجددا به مسیر رشد نرخ بازمی‌‌‌گردند.

سیگنال جهانی، حامی رشد نرخ نیست

طلای جهانی به‌‌‌عنوان دومین فاکتور مهم اثرگذار بر نوسان قیمتی دارایی‌‌‌های بر پایه طلا در رینگ داخل ظرف یک‌هفته اخیر با از دست دادن کانال قیمتی 1930دلاری در کانال 1920دلاری جا خوش کرد. البته برخی تحلیلگران با استناد به داده‌‌‌های اقتصادی ایالات‌متحده آمریکا امید چندانی به حفظ این کانال قیمتی ندارند. این موضوع سیگنال منفی قیمتی برای دارایی‌‌‌های بر پایه طلا در بازارهای رسمی و غیر‌رسمی داخلی به همراه داشته است. در اواسط روز جمعه هشتم سپتامبر هر اونس طلا در معاملات آتی کامکس آمریکا با نرخ‌ هزار و 925دلار و 80سنت معامله شد. به این ترتیب به‌رغم رشد 5دلاری بهای این دارایی در روز پایانی هفته، همچنان بازده هفتگی آن منفی 99/ 0‌درصد و بازده ماهانه آن منفی 23/ 0‌درصد باقی ماند. آخرین داده‌‌‌های اقتصادی ایالات‌متحده آمریکا قوی و بهتر از انتظار منتشر شد؛ این موضوع دست فدرال‌رزرو را برای افزایش بیشتر نرخ بهره باز می‌‌‌گذارد و به این ترتیب قسر در رفتن اقتصاد ایالات‌متحده آمریکا از رکود به زیان کالایی‌‌‌ها تمام می‌شود.

شاخص مدیران خرید بخش تولید آمریکا برای ماه اوت برابر 9/ 47واحد اعلام شد. این شاخص کمتر از سطح 50واحدی که تعیین‌‌‌کننده مرز رکود و رونق است قرار گرفت، اما میزان آن بیش از پیش‌بینی 47واحدی اقتصاددانان بود. در عین حال شاخص مدیران خرید غیر‌تولیدی ISM نیز به 5/ 54واحد رسید، این در حالی بود که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی 5/ 52واحدی شدن این شاخص را داشتند. در کنار بهبود شاخص‌‌‌های مدیران خرید تولیدی و غیرتولیدی ایالات‌متحده آمریکا برای ماه اوت، بیکاری در بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی نیز به کمترین میزان خود ظرف 6ماه اخیر رسید. مجموع داده‌‌‌های اقتصادی آمریکا و عزم فدرال‌رزرو برای مهار تورم باعث شد تا فعالان بازار احتمال رشد 25واحدی دیگر در نرخ بهره در جلسه بعدی فدرال‌رزرو را مطرح بدانند. تحقق این برآورد سیگنال منفی موثری برای بازار به همراه داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا