خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هر کاندید 1400 چه شعاری دارد؟

نزدیکان و برخی افراد مطلع از کاندیدهای احتمالی یا حتمی ریاست جمهوری 1400 از شعارهایی که ممکن است شعار اصلی این کاندیدها باشند صحبت کرده‌اند.

سیدحسن خمینی، محمد جواد ظریف، مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید محمد، حسین دهقان، محسن رضایی، علی لاریجانی، محمدرضا عارف و محمود احمدی نژاد کاندیداهای احتمالی هستند که انصاف نیوز شعارهای انتخاباتی‌شان را درصورت آمدن مورد پرسش قرار داده است.

اگر ظریف بیاید…

ساسان کریمی


ساسان کریمی از نزدیکان محمدجواد ظریف درباره‌ی شعار انتخاباتی وزیر امور خارجه در انتخابات ریاست جمهوری 1400 می‌گوید: وفاق ملی و پشتوانه سیاست خارجی از مهم‌ترین محورهای ظریف خواهد بود اما من خبر دارم که او نخواهد آمد و بیشتر منتظر شخصیت متعادلی مانند علی لاریجانی است تا باردیگر در سمت وزارت امور خارجه باقی بماند.

امام: «میثاق امام با محوریت خاستگاه مردم»

جواد امام

جواد امام مدیر عامل بنیاد باران- درباره‌ی اینکه اگر سید حسن خمینی سال 1400 کاندید شود، چه برنامه‌ای دارد، به انصاف نیوز گفت: «یکی از موضوعات جدی ایشان اندیشه‌ی امام است. یعنی شعار ایشان میثاق امام با محوریت خاستگاه مردم است. قانون اساسی هم که به عنوان یک دستاورد در انقلاب داشتیم و مبنای آن اداره‌ی حکومت و حقوق اساسی مردم است. 

فکر می‌کنم در کل بحث محوری سید حسن خمینی به حقوق مردم و اجرای قانون اساسی باشد. چیزی که به عنوان تفکر و راه اصلی امام است. بعد از رحلت امام تا به امروز هر اتفاقی که افتاده است، همه می‌گویند، این ادامه راه امام است. در حالی که در تعارض با اندیشه‌ی امام، قانون اساسی و خواسته‌های مردم است. فکر می‌کنم بازگشت جدی به قانون اساسی و خاستگاه و اندیشه‌ی امام موضوع محوری سید حسن باشد. به هر حال امام یک بحث مبنایی دارد و آن هم خواست مردم است. امروز باید دید مردم چه می‌خواهند و ما بپذیریم. این راهی برای خروج از وضعیت است.

عدالت و انصافِ پزشکیان

علی اصغر شفیعیان

علی اصغر شفیعیان- از فعالان رسانه‌ای نزدیک به مسعود پزشکیان- درباره‌ی اینکه اگر او در انتخابات 1400 کاندید شود، چه برنامه‌ای دارد، به انصاف نیوز گفت: «دال مرکزی گفتمان دکتر پزشکیان بر هسته‌ی دوگانه عدالت و انصاف قرار دارد. این شعار در دو وجه جلوه می‌کند، یکی حوزه‌ی برنامه‌ریزی و دومی حوزه‌ی عملکردی است. در‌حوزه برنامه‌ریزی تمرکز دکتر پزشکیان بر پیاده کردن یک سیستم متمرکز داده‌ها برای شفافیت همه جانبه‌ی کلیه‌ی اطلاعات اقتصادی است که منجر به از بین رفتن فساد در حوزه اقتصاد می‌شود. این سیستم مشابه فعالیت برخی کشورهای دیگر در حوزه اقتصادی است و در بسیاری از کشورهای دیگر تجربه موفقیت آمیزی داشته.

او در ادامه افزود: در‌حوزه عملکردی تاکید دکتر پزشکیان بر استفاده از کارشناسان در کنار ایجاد یک سیستم ارتقا و پیشرفت شغلی است. در عین حال ایشان بر تمرکز زدایی از مرکز و ایجاد روش‌های برنامه‌ریزی غیر متمرکز تاکید دارند.»

مفتاح: «مفهوم مدیریت جهادی و واگذار کردن امور به دست مردم»

محمدصالح مفتاح

محمدصالح مفتاح -فعال رسانه‌ای اصولگرا- درباره‌ی اینکه اگر محمدباقر قالیباف سال 1400 نامزد انتخابات شد، چه شعاری خواهد داشت، گفت: «چند تا نکته همیشه در فضای گفتمان آقای قالیباف وجود دارد، یکی اینکه اثبات کارآمدی دین در اداره‌ی جامعه، مفهموم مدیریت جهادی و واگذار کردن امور به دست مردم است. در انتخابات قبلی در قالب شعار «دولت مردم» تجلی پیدا کرده بود، این مفاهیمی است که می‌تواند برنامه‌ی آتی آقای قالیباف را نشان دهد.

موضوع دیگر تمرکززدایی است که کتابی هم در این زمینه نوشته و یکی از مفاهیمی است که به نظر می ‌رسد جزو ایده‎‌های ایشان برای اداره‌ی کشور است. یعنی اختیارات در مرکز به استان‌ها واگذار شود. اینکه همه چیز نباید در مرکز باشد، تصمیم‌گیری و توزیع امکانات و اختیارات باید در سراسر کشور وجود داشته باشد تا کشور بتواند پیشرفت کند، هرچقدر این به عده‌ای خاص در مرکز منحصر شود، امکان بهینه‌سازی و کارآمدی دستگاه اداری کمتر می‌شود. این تجربه را در شهرداری در قالب توسعه‌ی شورایاری‌ها داشتند تا مردم در اداره‌ی شهر سهیم باشند.

سعید محمد شعار ایجاد کارآمدی خواهد داد؟

تحلیل یک اصولگرا از آقا، آقازاده و آقازادگی
محمد مهاجری

محمد مهاجری- فعال رسانه‌ای اصولگرا- درباره‌ی اینکه اگر سعید محمد کاندید انتخابات شود، فکر می‌کندچه شعاری خواهد داشت، گفت: «به عقیده‌ی من شعار اصلی آقای سعید محمد ایجاد کارآمدی سیستم اجرایی کشور و بهبود اوضاع معیشت مردم است. یک موضوع مهم درباره گام دوم انقلاب مطرح کردند که به نظر من شعار راهبردی است و بهبود وضعیت معیشت مردم شعاری عملیاتی است.

توانمندی‌های آقای محمد هم بیشتر در زمینه مسائل عملیاتی و اجرایی است تا در حوزه‌های سیاسی و اندیشه. برداشت من این است که ایشان اگر رئیس جمهور شوند، بیشترین وجه همت خود را بر مسائل اجرایی می‌گذارند. الان از هر کاندیدایی بپرسید وجه همت اولیه همه آنها مسائل اقتصادی است و برداشت آنها این است که اگر اقتصاد را حل کنید مسائل اجتماعی و فرهنگی هم راحت‌تر حل خواهد شد. البته به عقیده من چنین چیزی نیست وقتی که مشکلات معیشتی و اقتصادی را حل می‌کنید در واقع همزمان مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه را بزرگ می‌کنید.

او افزود: وقتی که یک مقداری وضعیت معیشتی مردم بهبود پیدا می‌کند، تازه به دنبال آزادی سیاسی و اجتماعی و فردی و حقوق شهروندی-مدنی هستند. وقتی نیازهای اولیه زندگی شما تامین م‌ شود به سراغ نیازهای ثانویه و دوردست‌تر می‌روید. بنابراین من فکر می‌کنم دلیل اینکه اکثر کاندیداها بر مسائل اقتصادی تاکید می‌کنند به این دلیل است که این را به عنوان یک پدیده جدی و ضروری برای مردم و رفع آن را لازم می‌دانند.

برنامه اقتصادی دهقان ناظر بر واقعیت امروز است

مهدی محمدی

مهدی محمدی یکی از نزدیکان رسانه‌ای حسین دهقان نامزد ریاست جمهوری 1400 در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی شعار انتخاباتی و برنامه‌های انتخاباتی این کاندیدا می‌گوید: «هر کاندیدایی طبیعتاً یک شعار محوری خواهد داشت و در مورد دکتر دهقان یک مفهوم محوری داریم که حول سه عبارت قرار دارد. دکتر دهقان معتقد است، تکرار گذشته به معنای هیچ فرد و گروه سیاسی نیست در عین حال به دنبال انکار افراد و گروه‌های سیاسی نیست و همانطور استمرار فکر، فرد و جریان هم نیست. این مفهوم محوری در افکار سردار دهقان وجود دارد و در ادبیات او هم تکرار می‌شود.»

وی درباره‌ی برنامه‌ی اقتصادی او می‌گوید: «یک تیم اقتصادی برنامه‌های اقتصادی دکتر دهقان را تنظیم کرده است که برنامه اداره کشور نه ناظر بر یک تفکر انتزاعی بلکه ناظر بر واقعیت امروز است. درحال حاضر این برنامه  در حال نهایی شدن است و بخش‌های مهم آن در حوزه صنعت، تولید، نظام پولی، بانکی و مالی آماده شده و بخش‌هایی مانند بخش کشاورزی هم رو به اتمام است. »

خورشیدی: شعار احمدی‌نژاد «ایران بدون مستاجر»

سردار خورشیدی

سردار خورشیدی دبیر کل جبهه‌ی سوم انقلاب اسلامی درباره‌ی اینکه اگر احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 بیاید چه شعارها و برنامه‌هایی دارد، به انصاف نیوز گفت: «از طرز تفکر آقای احمدی‌نژاد و برنامه‌های او پیش از این فکر می‌کنم، شعار ایشان در زمینه‌ی مسکن «ایران بدون مستاجر» است. بین کسانی که الان کاندید شده‌اند، کسی را ندیدم مثل آقای احمدی‌نژاد برنامه داشته باشد، فقط محسن رضایی یک برنامه‌ی اقتصادی ارائه داد که مثل ایالات‌های آمریکا است و محتوا را فعلا اعلام نکرده است.

او افزود: ایران 179 میلیون هکتار زمین دارد که یک میلیون آن استفاده شده است. مسکن مسئله‌ی مهمی است. احتمالا برنامه‌ی دیگر ایشان افزایش یارانه‌ها متناسب با نرخ تورم است و الان باید به دو و نیم ملیون تومان می‌رسید. یارانه برای اقشار آسیب پذیر است و در همه‌ی دنیا یارانه وجود دارد. برنامه‌ی دیگر ایشان توزیع عادلانه‌ی ثروت است، چون ایشان همیشه گفته است، ثروت در ایران زیاد است اما عادلانه توزیع نمی‌شود. مثلا ثروت در بانک‌ها از سپرده‌های مردم است. نود درصد این سپرده‌ها به چهار درصد مردم داده می‌شود، چهل درصد آن هم معوقه است و برنمی‌گردند. اگر این معوقه ها برگردند، تولید وضعیت خوبی پیدا می‌کند، طبق آمار فقط سه درصد از وام‌ها به بنگاه‌های تولیدی داده می شود. احمدی نژاد برای همه‌ی این مسائل برنامه دارد.

عارف: هروقت بیاید برنامه‌های خودش را مشخص خواهد کرد

علیرضا خامسیان

علیرضا خامسیان از نزدیکان محمدرضا عارف درباره‌ی شعار انتخاباتی وی در انتخابات 1400 می‌گوید: «با اینکه احتمال حضور وی در انتخابات وجود دارد اما هر زمان که به صورت قطعی اعلام کاندیداتوری کرد برنامه‌ها و شعارهای خود را هم مطرح می‌کند.»

محمدرضا عارف که پیش از این در انتخابات سال 92 شرکت کرده بود، شعار انتخاباتی‌اش در آن زمان معیشت، عقلانیت و منزلت بود و زندگی آبرومندانه، شرافتمندانه در سایه کشورداری خردمندانه دیگر شعار وی در سال 1392 بود. عارف همچنین بر محوریت اخلاقی تاکید کرده بود و با انتشار یک منشور اخلاقی که بر ضرورت رفتار در چارچوب قانون، گفتار صادقانه و تصمیم‌گیری بر مبنای عقلانیت تاکید کرده بود.

محسن رضایی: هنوز برنامه مشخصی نیست

زارع کوشا

زارع کوشا رئیس دفتر محسن رضایی درباره شعار انتخاباتی او می‌گوید: «بنده مسئول دفتر آقای رضایی هستم و مواردی را شنیدم اما با توجه به اینکه هنوز ستادی تشکیل نشده است، هنوز برنامه مشخصی نیست و اطلاعات دقیقی وجود ندارد.»
محسن رضایی میرقائد فرمانده پیشین سپاه پاسداران در دوران جنگ تحمیلی و از نامزدهای تقریبا همیشگی انتخابات ریاست جمهوری است.

فرمانده پیشین سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اولین بار در سال 84 در انتخابات شرکت کرد. رضایی در آن زمان با شعار «دولت عشق» پا میدان گذاشت اما پیش از آغاز رای گیری انصراف خود را در آن زمان اعلام کرد.

او در انتخابات 88 اما با قصد جدی پا به میدان رقابت گذاشت. او با شعار «تشکیل دولت ائتلافی» پا به میدان گذاشت. او در آن دوره از لزوم حذف شهروند درجه یک و درجه دو حرف زد و اعلام کرد این روند مخرب است. در طرح‌های اقتصادی خود پرداخت وام به دانشجویان، بیمه کردن زنان خانه‌دار و پرداخت حقوق به آن‌ها از برنامه‌های اقتصادی او بود. در سیاست خارجی نیز با عنوان بسته سیاست خارجی جدید برای تغییرات متقابل با آمریکا نام برده بود.

در انتخابات سال 92 شعار انتخاباتی او «سیاست دولت علوی» بود. وی همچنین درباره‌ی سیاست خارجی هم گفت ایران در سیاست خارجی روابط خود را گشایش خواهد داد و مسئله تامین شغل و حل بیکاری از مهم‌ترین برنامه‌های وی بود. محسن رضایی همچنین حذف سربازی اجباری با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی، رهبری و ستاد نیروهای مسلح صحبت کرده بود و مطرح می‌کرد که سربازی اجباری را لغو و  سربازی حرفه‌ای را جایگزین آن می‌کند. برنامه اقتصادی او این بود که اقتصاد در دست مردم باشد و از دست دولت و نیروهای مسلح خارج شود و وعده داد یارانه را تا 110 هزار تومان افزایش دهد.

یوسفیان ملا: لاریجانی هنوز تصمیم قطعی نگرفته است

یوسفیان ملا

یوسفیان ملا نماینده مردم لاریجان در استان مازندران و از نزدیکان علی لاریجانی درباره شعار انتخاباتی رئیس 12 ساله پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: «با توجه به اینکه آقای لاریجانی هنوز تصمیم قعطی خود برای حضور در انتخابات را نگرفته و از این رو اگراز برنامه‌های او صحبت شود حضور او در انتخابات قطعی می‌شود، به نزدیکان خود اعلام کرده چیزی نگویند.»

علی لاریجانی پیش از رسیدن به صندلی نخست مجلس، در سال 1384 تصمیم جدی برای حضور در انتخابات گرفت. او که با پشتوانه 10 سال ریاست سازمان صدا وسیما پا به میدان رقابت گذاشته بود، در شعار انتخاباتی خود از تشکیل دولت مدرن، استفاده از نخبگان و غنی‌سازی دموکراسی صحبت کرده بود. همچنین در آن زمان از برنامه‌های خود گفت که با تشکیل دولت مدرن معیشت مردم بهتر خواهد شد و تغییر را در سفره‌های خود مشاهده خواهند کرد. او همچنین در سال 84 گفت باید از دیپلماسی سنتی به دیپلماسی مدرن تغییر روش بدهیم و در دستگاه دیپلماسی مدرن بر اساس نظرات کارشناسی از افراد توانا و اتکا بر سیستم استفاده خواهیم کرد. او با شعار دولت امید و اصلاحت عملگرایانه گفت به دنبال فسادستیزی و برخورد جدی با رانت و پارتی بازی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا