خرید تور تابستان ایران بوم گردی

امید دانا: خطر جدی انتخابات، مسعود پزشکیان است!

/ همزمان با حمله‌ی تندروها با تحریف سخنان پزشکیان /

شخصی به نام امید دانا، ایرانی مقیم اروپا، که با مواضعی عجیب در اینترنت یک برنامه‌ی تصویری دارد، در ویدیویی به جمله‌ای از دکتر مسعود پزشکیان که تبعیض را نقد کرده است پرداخته و گفته که در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری «خطر جدی مسعود پزشکیان است»!

به گزارش انصاف نیوز، او مدعی شده که پزشکیان در مصاحبه‌ی دو سال پیش، «گفته بود که آقاجان من ترکم و به‌خاطر این که ترکم جایی در حکومت ندارم» در حالی که پزشکیان تاکید کرده بود زبان، نژاد و جنسیت معیار برتری نیست.

در همان مقطع به حاشیه سازی‌ها با تقطیع مصاحبه پاسخ داده شد و متن کامل مصاحبه منتشر شد اما حالا در آستانه‌ی انتخابات و کاندیداتوری احتمالی پزشکیان، دوباره مصاحبه‌ی تقطیع شده از سوی برخی کاربران طیف تندروی جریان اصولگرا و حالا از سوی امید دانا، پررنگ شده است.

پزشکیان: زبان، نژاد و جنسیت معیار برتری نیست

پزشکیان در مصاحبه‌ی دو سال پیش خود با ایرنا، مانند گذشته که بارها گفته است، هر گونه بی عدالتی از جمله تبعیض بر اساس زبان و اقوام و جنسیت را ریشه‌ی بسیاری از اختلافات در کشور می‌داند و تاکید می‌کند که «اگر بر اساس آن چیزی که خدا گفته عمل کنیم و برتری بر اساس تقوا باشد نه بر اساس زبان و نژاد و رنگ و پوست و جنسیت، هیچ این اختلافات بوجود نمی‌آید».

او در این مصاحبه وقتی می‌خواهد مثال بزند، چند بار می‌گوید من ترک، من لر، من کرد، من بلوچ، من عرب. جمله‌ی تحریف شده‌ی او که بازتاب زیادی پیدا کرده، بر اساس همین مثال او متهم شده که با وجود مسوولیت‌هایی که داشته است گفته ترک‌ها نمی‌توانند مسئولیت بگیرند. متن کامل این مصاحبه نشان می‌دهد که منظور او از این مثال‌ها، «من نوعی» و یا هر کسی است که به خاطر قومیت یا جنسیت و یا عقیده‌ی خود مورد تبعیضی قرار گرفته باشد.

«فقط در اینستاگرام حرف بزند، نه جایی در حاکمیت»!

امید دانا، مجری یک برنامه‌ی اینترنتی، که در گذشته مواضع سلطنت طلبی گرفته و از سوی دیگر گاهی مواضعی همسو با طیف تندروی جریان اصولگرا دارد، همزمان با حمله‌های توییتری این جریان به پزشکیان، همان موضوع را در یک برنامه‌ی کامل پررنگ کرده است.

دانا در ابتدای برنامه‌اش با اشاره به زمزمه‌ی کاندیداتوری پزشکیان در انتخابات ۱۴۰۰ در کنار تحریف حرف‌های او در انتقاد به تبعیض‌ها، گفت: «رسما بگویم که یک وطن‌فروش است… کسی که مدافع برجام است نمی‌تواند وطن‌پرست باشد.»

او همچنین گفت:‌ الان هم خودش را کاندیدای ریاست جمهوری کرده! آقای مسعود پزشکیانی که خیلی جالبه، بسیاری هم منتقد جمهوری اسلامی است. هر جا هم که می‌نشیند نقدهای جدی می‌کند به جمهوری اسلامی. … می‌خواهند بگویند که تبعیض در جمهوری اسلامی، تبعیض قومیتی است. اما اصلا چیزی به نام تبعیض قومیتی ما در جمهوری اسلامی نداریم. هر کسی در هر قومیتی باشد در تمام جاهای حکومت جایی دارد. حالا می‌خواهیند کاندیدای ریاست جمهوری شوید؟! ببخشید آقای پزشکیان! شما هیچ جایگاهی در جمهوری اسلامی ایران ندارید. احساس خطر جدی مسعود پزشکیان است. از این بترس که در بدنه‌ی نظام است و الان هم می‌خواهد بیاید کاندیدای ریاست جمهوری شود. اینها دارند گفتمان قوم‌گرایی را جلو می‌برند.

امید دانا همچنین گفت: نمی‌گویم باید پزشکیان را زندانی کرد؛ باید او را «زیباکلامی» کرد، «تاج‌زاده‌ای» کرد. مدلی که ما از زیباکلام درآورده‌ایم مثل افرادی است که فقط در رسانه غر می‌زنند، ولی اینها نباید هیچ مسئولیت اجرایی ولو جزئی در حاکمیت داشته باشند. اینها نباید حتی به اندازه‌ی برداشتن یک خودکار تاثیر بتوانند بگذارند. فقط باید در اینستاگرام هر چقدر دل تنگشان می‌خواهد […] بگویند. آقای پزشکیان باید مثل زیباکلام و تاج‌زاده شود که فقط حرف بزند، نه جایی در حاکمیت. اینها باید پاکسازی بشوند. هر کسی که با افکار اصلاح‌طلبانه، با افکار غرب‌گرایانه، با افکار قوم‌گرایانه … باید پاکسازی شوند. تمام خون‌های آلوده باید حجامت شوند؛ یکی از آنها آقای پزشکیان است!

پزشکیان چه گفته بود؟

متن کامل و دقیق بخش مناقشه برانگیز مصاحبه‌ی دو سال پیش پزشکیان با ایرنا را به گزارش انصاف نیوز در زیر بخوانید و ببینید:

خبرنگار ایرنا: اظهارات برخی نمایندگان موجب بحث و گفت‌وگو شده، به ویژه صحبت‌های آقایات حضرت‌پور و قاضی‌پور. از صحبت‌های اینها برداشت شده که قوم‌گرایانه است. می‌خواستم نظر شما را بپرسم.

پزشکیان: چی گفته‌اند؟

ایرنا: آقای حضرت‌پور درباره‌ی ملت آذربایجان، از یک چیزی به نام «ملت آذربایجان» صحبت کرده‌اند.

پزشکیان: نمی‌دانم چی گفته‌اند، تصور می‌کنم واژه‌هایی که در صحبت‌ها به کار می‌بریم به آن معنی که از نظر ادبی برمی‌گردد تصور می‌کنم آن طوری نیست. مثلا وقتی می‌گوید که کی از یک قومی یا نژادی می‌گوید، مثلا گاهی می‌گوید «ملت ما». ولی این که ملت ایران مجموعی از این قومیت‌هاست یا ملت‌ها یا هر چی می‌خواهید اسم آنها را بگذارید، در آن شکی نیست. کندروی یا تندروی راه غلطی است. ما اگر قانون را در چهارچوبی که هست بپذیریم و قومیت‌ها را هم در چهارچوب، اختیاراتشان را به آنان واگذار کنیم و در چارچوب قانون میدان به آنها بدهیم، ما در چهارچوب قانون یک امت و ملت و یک قوم و یک مردم هستیم، اصلا از ۲۵۰۰ سال ما با هم هستیم. چیزی که الان آمریکا و دشمن می‌خواهد این است که ما را از هم جدا کند، قومیت‌ها را جدا کند، قبیله‌ها را جدا کند، حتی جناح‌ها را به جان هم بیاندازد. رسول خدا وقتی آمد و این امت‌ها را باهم وصل کرد و کنار هم قرار داد، در حقیقت بر اساس همین بود که گفت: «إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَیٰ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ». خدا ما را این جور خلق است، خدا من را ترک، آذری خلق کرده، آن یکی را کرد، آن یکی را خوزستانی و عرب، این یکی را بلوچ، این یکی را مازندرانی، گیلکی و غیره. این کاری است که خدا کرده؛ وگرنه هیچ فرقی بین آدم‌ها نیست؛ سفید، سیاه، کرد، ترک، لر. آن تفکری که یکی را برتر می‌کند آن تفکر است که باعث می‌شود عناد و یا مقاومت در مقابل قومیت دیگر بوجود بیاید.

ما اگر بپذیریم که این اختیارات را به سیستم‌ها بدهیم هیچ کسی جرئت نمی‌کند از این فضای کمبود یا خلائی که در کشور وجود دارد سوءاستفاده کند و باعث تفرقه و جدایی قومیت‌ها بشود. یعنی گیر اینجاست که ما حقوق اولیه‌ی قومیت‌ها را نمی‌دهیم، اجازه نمی‌دهیم، برای اینکه می‌گوییم همه باید فارسی حرف بزنند، حتی هر پیامی که روی مغازه‌ای می‌نویسی اگر فارسی نباشد با تو برخورد کنند! کی گفته، کجای دین و مذهب گفته که اگر من پیامی که اینجا نوشتم فارسی نبود باید با من برخورد کنند؟ وقتی این تندروی‌ها در این طرف اتفاق می‌افتد، تندروی‌ها در آن طرف بروز و ظهور پیدا می‌کند.

اگر بر اساس آن چیزی که خدا گفته عمل کنیم و برتری بر اساس تقوا باشد نه بر اساس زبان و نژاد و رنگ و پوست و جنسیت، هیچ این اختلافات بوجود نمی‌آید. این بهانه‌هایی که البته من نمی‌دانم آقای حضرت پور چه گفته، آقای قاضی پور چه گفت، ولی بهانه‌هایی ما در جامعه ایجاد کرده‌ایم، چون از این خبر دارد که بحث‌هایی در قومیت‌های کرد و ترک عرب و غیره دارد بوجود می‌آید و بوجود آمده و اگر انکار هم کنیم آن واقعیت از بین نمی‌رود؛ ریشه‌ی این وجود آمدن بهانه‌ها، نوع نگاه و نوع برخورد و نوع تعامل ما با اینهاست.

ایرنا: حالا یک راهکار برای این مشکل وجود دارد که ما این هویت‌های مختلف قومی بیشتر فضا بدهیم. اما از یک طرف هم بعضی جامعه شناس‌ها می‌گویند که حقوق شهروندی اینها کما اینکه در قومیت‌های دیگر مثل فارس و امثالهم، به اندازه‌ی کافی محقق نشده است. اگر ما حقوق شهروندی را بر اساس قانون اساسی محقق کنیم توسل به این هویت‌ها کم‌رنگ‌تر خواهد شد. نظر شما چیست؟

پزشکیان: ما اگر براساس عدالت و قانون عمل کنیم، مشکل حل است ولی وقتی فراتر از قانون تصمیم می‌گیرم و فراتر از عدالت اعمال قدرت کنم این [مساله] از بین نخواهد رفت. حالا جامعه شناس می‌گوید حقوق شهروندی؛ اگر حقوق شهروندی را براساس عدالت تعریف کردیم، بله. ولی وقتی که من می‌بینیم مثلا ترکم، کردم، عربم، بلوچم، هر چی هستم، در دولت در حاکمیت جایگاهی ندارم، شما نمی‌توانی به من بگویی که تو حق نداری حرف بزنی، یعنی بگویی هم نمی‌پذیرند چون برخوردی ناعادلانه است. من توان این را دارم که یک مدیر خوبی باشم اما چون از فلان قوم هستم حق ندارم بشوم! چون از فلان قوم هستم نمی‌توانم استخدام بشوم و یا رتبه‌ی آخرم. این بی عدالتی است. این بی عدالتی است که باعث می‌شود من صدایم دربیاید. اگر صدایم درنیاید یعنی زنده نیستم برای اینکه بالاخره من حقی دارم در این جامعه. اگر حق من را بخورند من مجبورم یک جور دیگر صدایم را بلند کنم. حالا یکی از این راه‌ها این است که به آن روند‌هایی می‌رویم که جدایی است، یعنی شما می‌گویی حالا که اینطور است ما شما را نمی‌خواهیم. اگر با هم منصفانه و عادلانه برخورد کنیم و منافع‌مان را در هم گره بزنیم، منفعت من منفعت شما باشد و منفعت شما منفعت من باشد، و به همدیگر توهین نکنیم احترام بگذاریم و همدیگر را مسخره نکنیم، هیچ وقت این اتفاق‌ها نمی‌افتد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. کار خوبی کردین جوابشو دادین ولی این امید دانا معلوم نیست فازش چیه فقط دنبال تخریب و بدزبونیه بنظرم از این به بعد بهش بها ندین

    26
    82
    1. واقعا شرم کنید واقعا شرم کنید
      یک نفر به اسم اصلاحات خراب کرده دلیل نمیشه همه را خراب و بد ببینید
      درود بر دکتر پزشکیان
      نه امید دانا و نه هیچ کس دیگر میتونه ایشونه را تخریب کنه از اول تا حالا هیچ چرخشی نداشته و بر صحبت خود چه در ۸۸ و چه در ۹۸ یعنی #عدالت و #انصاف پایبند بوده و آن زندگی ساده و صداقتشون انشاءالله رئیس جمهور آینده ایران

      6
      19
  2. درود بر امید دانا
    امید دانا فردی ملی گرا است، هر چه او بگوید از سر دلسوزی برای وطن است و بس…و ما هم او را دوست میداریم.

    اما، این را در آخر بگویم که، مرگ بر اصلاح طلب

    98
    20
  3. امید دانا تخریب شدنی نیست.
    مرسی از روزنامه که برای امید تبلیغ کرد مادم برن یوتیوب یا تلگرام یا.. برنامه هاشو ببینن

    81
    19
  4. انصاف خود رسانه‌ات یه خطر بزرگ برای جمهوری اسلامی و رهبری و ایرانِ قوی هستش،مسعود پزشکیان از همه بدتر،اصلاح طلب جاش تو سطل زباله است.

    85
    16
    1. آذربایجانی ها همانند رومی ها و یونانی های آناتولی، در اثر فرمانروایی چند ساله ترک ها(مثلا سلجوقیان)، ترک زبان شدند. دقیقا مشابه مکزیکی ها که اسپانیولی زبان هستند و نه اسپانیایی و یا هندی ها که انگلیسی زبانند و نه آنگلوساکسن و یا مصری ها که عرب زبان هستند و اصالتا قبطی هستند و نه عرب! مردم آذربایجان تنها ترک زبان هستند و نه ترک!

      51
      8
        1. این شعر آذری

          بیت دیگری از همام تبریزی:

          وهار و ول و دیم یار خوش بی اوی یاران مه ول بی مه وهاران
          معنی:بهار و گل و روی یار خوش هستند. اما بدون دوست هیچ گل و بهاری نیست.

  5. تقطیع رو شما میکنید اگر امید دانا نبود کار همه شما یکسره بود پس بجای نقد و توهین سپاسگذار باشید

    57
    16
  6. همین که پزشکیان مردم آذربایجان را ملت خوانده است یعنی تفکر قومگرایی دارد
    ما در ایران فقط یک ملت داریم و آن هم ملت ایران نیست
    در خود اذربایجان جمعیت میلیونی غیر ترک زبان وجود دارد و نصف آذر غربی از قوم کُرد هستند
    در دیگر نقاط نیز جمعیت قابل توجهی از تالشی و تات و ارمنی و فارس وجود دارد

    69
    12
  7. امید دانا از این جهت که منافع ملی ایران و مردم رو میخواد کارش قابل تحسینه ولی یه سری خامی ها و ضعف اطلاعات داره متاسفانه که تو حرفاش موج میزنه

    8
    28
  8. امید تو دل ماست.به بقین میتونم بگم کسی مثل امید وطن دوست و ایران دوست تر ندیدم.دیگه دات کثیف اصلاح طلبا برای مردم اشکار شده.میخواد روحانی باشه میخواد پزشکیان باشه.طرف 40 ساله تو دولته چه خاصیتی داشته که الان بخواد ریس جمهور باشه.
    عزت خداوند دست خداست.شما با این کارا هم او را بیشتر معروف میکند که خوبه و هم او بیشتر عزیز تر میشه

    37
    12
  9. بزرگترین خطر برای ایران تفکر غرب گرایی است که اسمش رو گذاشتن اصلاح طلب تا این تفکر بین مردم هست روز خوش نخواهیم داد جالبه این جماعت هرکی مخالفش باشه رو میکنه تندرو ، تندرو شمایید نه کس دیگه

    35
    5
  10. انصاف، 1- از تعداد لایک و دیسلایک مشخصه که مظنه رفته بالا، یعنی مزدوری سایبری از ساعتی 7 هزار تومان، احتمالا به ساعتی 70 هزار تومان صعود کرده. 2- کاملا ناامیدم کردی انصاف! امید دانا!!!!!؟؟؟؟ یعنی واقعا برای اینها وقت میذاری!!؟؟؟؟؟ اصلا در شان خودت دیدی که در مورد این یارو مطلب بنویسی!؟

    13
    40
  11. انصاف، من از خوانندگان قدیمی شما هستم. نام این فرد (امید دانا) را جستجو کردم، چند برنامه اش را دیدم. به نظر فردی معقول و منطقی و میهن دوست است. سپاس که من را با ایشان آشنا کردی.

    40
    10
  12. ببینید مردم که خوب با افشاگری‌های امید دانا شما اصلاح‌طلبا را شناختند و دست پزشکیان رو که با این همه منصب همچین پروپاگاندایی علیه نظام کرد را رو کرد.
    درود به شرف امید دانا

    31
    10
  13. اصلا باورم نمیشه که حرفای یه آدم بیسواد و بی ادب و بی دین و کافر و نون به نرخ روز خوری مثل امید دانا رو انقدر جدی بگیرید و درموردش بحث کنید!!!! بابا بخدا برنامه هاش فقط جوکه واسه خنده و وقت گذرونی در اوقات بیکاری خوبه که بشینی تخمه بشکنی و بخندی به ریشش.. واقعا متاسف شدم ما ملت ایران چی به سرمون اومده که امثال این دلقک بیسواد واسه ما شده تحلیلگر!!!!؟؟؟؟ …

    10
    39
    1. آدم بی دین گفتی امید دانا یک زمانی علیه اسلام بود الان توبه کرده سالهاست بعد هم شما دین رو در چی می‌بینید اینکه نماز بخونی از اون طرف مثل آقای روحانی قرآن را تحریف کنی بگویی حجاب باید اختیاری باشد البته بعضی ها خودشون بی دین هستن به دین اعتقادی ندارن اما وقتی میخوان امید دانا را تخریب کنند میگین بی دین خیلی اشخاصی که نماز شب هم میخونن اما عمل به اسلام نمیکنن منافع مادی و دنیایشان که در خطر باشه به اسلام عمل نمی‌کنند اصل با دین بودن و مسلمان بودن هم عمل به اسلام هست در تمام قرآن تاکید به روابط بین انسانهاست صلح بین انسانهاست بدترین گناه غیبت گفته چون باعث دشمنی بین انسانها می‌شود تاکیدی بر نماز و روزه گرفتن خیلی زیاد نشده مطمئن باش شما انسانیت داشته باشی حتی مسلمان هم نباشی جایت بهشت هست ۲۴ ساعته هم نماز و روزه بگیری اما ظلم کنی به شخصی جایت جهنم است

      16
      4
    2. 1 برای خودت متاسف باش …
      2 اسم ملت ایران را بر زبان کثیفت نیار
      3 شک ندارم برنامه های امید عزیز که نیبینی جای تخمه خوردن حرص میخوری

      6
      3
  14. برید جمع کنید یه عمره الکی فیلم بازی میکنید ولی در اصل خودتونید که دشمن اصلی ایرانید شما اصلاحطلبای نامرد خودتون سلطان تحریف و درووووغید.
    یکی مثل امید دانا نیازه تا آبروی شمارو ببره و روشنگری کنه دستشم درد نکنه.

    19
    6
  15. خدا از عمر من بگیره فدای یک تار موی امید دانای عزیز کنه.. .هر کس به هر نحوی امید دانا امروز رو تخریب کنه وطن فروش و در دین بی ایمان هست.شمام انقدر ادب و شخصیت نداشتید که حداقل یه عکس درست از سردار رسانه بزارید…واقعا متاسفم.. .

    18
    8
  16. سلام امیددانا بحق سرداررسانه است-وقتی میگویدشاهنشاه خامنه ای وطن دوستان واقعی کیف میکنندخداتوفیقش دهد

    18
    7
  17. آخه بدون تقطیع هم گفت چون فلانی از فلان قوم تو دولت جایی نداره آخه لامصب خود آذربایجانی چهار ساله وزیری چرا کم کاری هاتون رو گردن قومیت میندازین میزنن خاکی در ضمن آقای پزشکیان در همون آذربایجان و اردبیل هم تالشی هست هم کرد هم فارس که بومی هم هستن وقتی شما تو ضیح فلان مغازت ترکی باشه این ها که از دیگر قوم هستن چه کار کنن سوال مجری چی بود فرافکنی تو چی بود ما ملت ایران داریم فقط نه ملت عرب و کرد و لر بعد چرا چرت میگی مردک فارسی زبان مشترک بین من آذری و یه کرد و فارس و و و هست ربطی به قوم فارس نداره بعد کجا یه نفر رو تو ایران بخاطر قومیتش بهش راه ندادن یا نذاشتن بیاد چرا آخه چرت میگی کجا نگذاشتن آهنگ ترکی و کردی از صدا و سیما پخش نشه اینهمه کتاب ترکی هست تو آذربایجان از هزاران سال پیش تا الان زبان علم و دیوان و دیپلماسی تو ایران فارسی بوده سلجوقیان هم زبان رسمیشون فارسی بود غزنویان هم فقط دنبال توجیح و مظلوم نمایی هست که کم کاری هاشو تو دولت بپوشونه رفته وزیر شده میگه اگی کسی از فلان قومیت باشه تو نظام جایگاه نداره

    13
    2
  18. هر حزبی می‌تونه داوطلب ریاست‌جمهوری معرفی کنه جز اصلاح‌طلبان، به این دلیل از منظر اصلاح‌طلبان ریس جمهور یک تدارکات چی بیشتر نیست.
    پس اگر خواستند حرفشان را عوض کنند تا شانس خود در انتخابات رو بالا ببرند، بزنید تو دهانشون چون همین ها بیش از سه دهه مانع بشرفت کشور و اقتصاد کشور بودند.
    این دولت اصلاح‌طلبان بودند که کشورمون را به چنین جایگاه اقتصادی و سیاسی کشاندند که عربستان و امارات فسقلی برامون شاخو شونه میکشند و خود را مالک بخشی از خاک ایران میدونید یا مثل عربستانی ها به خودشون اجازه میدهند در تمام امور ایران اظهار نظر کنند.
    ضعف سیاسی و دیپلماسی این دولت فقط به این دو کشور محدود نمیشه.
    بلکه در این هشت سال کشورهایی مثل ترکیه، کردستان عراق، آذربایجان و… که این ضعف رو احساس کردند هر کدام خود را مالک بخشی از این آب خاک دانستند.

    11
    1
  19. کمتر پیش میاد که در سایت انصاف نیوز کسی کامنت بزاره یا مثبت و منفی رد
    اینکه به یکباره همه طرفدار یه فرد سلطنت طلب شده اند ؟،،؟……
    ترس از دکتر پزشکیان بین اصلاح طلب و اصول گرا و سلطنت طلبان نکات مشترک فراوانی بوجود آورده
    هرکس پرچم عدالت دستش باشه ما زیر بیرق وی خواهیم رفت

    3
    12
  20. واقعا شرم کنید واقعا شرم کنید
    یک نفر به اسم اصلاحات خراب کرده دلیل نمیشه همه را خراب و بد ببینید
    درود بر دکتر پزشکیان
    نه امید دانا و نه هیچ کس دیگر میتونه ایشونه را تخریب کنه از اول تا حالا هیچ چرخشی نداشته و بر صحبت خود چه در ۸۸ و چه در ۹۸ یعنی #عدالت و #انصاف پایبند بوده و آن زندگی ساده و صداقتشون انشاءالله رئیس جمهور آینده ایران

    1
    9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا