خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«هیچ پروژه‌ای برای همکاری ۲۵ ساله ایران و چین تعریف نشده»

خبرآنلاین نوشت: سند جامع همکاری‎های ۲۵ ساله میان ایران و چین به طور رسمی امضا شد، سندی که امضای آن با واکنش های منفی و مثبت فراوانی در داخل و خارج از کشور مواجه شد.

برخی بر این باورند که با این سند می توان میزان مراودات تجاری میان ایران و چین را افزایش داد و امور تجاری را تسهیل کرد و در مقابل عده‌ای معتقدند با امضا و اجرای این سند، استقلال کشور به زیر سوال می‌رود.

موافقان و مخالفان زیادی در داخل کشور بر مواضع خود پافشاری می کنند این در حالی است که جزئیات دقیقی از این سند همکاری ۲۵ ساله به صورت رسمی منتظر نشده است.

مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در تاکید کرد: این سند تا تبدیل شدن به قراردادی اجرایی دو سال زمان پیش رو دارد .وی معتقد است در این فضا نه موافقان سند و نه مخالفان هیچ کدام از محتوای این سند اطلاع دقیقی ندارند. به گفته وی مشکل اصلی موافقان و مخالفان نه درباره این سند که به مشکل یا موافقت آنها با دولت روحانی، نظام جمهوری اسلامی یا کشور چین بازمی گردد. از این رو تا زمانی که اصل سند منتشر نشده است چطور می شود با موضوع موافقت یا مخالفت کرد.

رییس اتاق بازرگانی چین افزود:صراحتا معتقدم فضای حرف درست و حسابی درباره این سند وجود ندارد و یک عده بدون هیچ دلیلی موافق این سند هستند و در مقابل یک عده نیز بدون هیچ گونه دلیل و مدرکی مخالف این سند همکاری هستند.

مجیدرضا حریری افزود: به این ترتیب نیمی از موافقان و مخالفان در بهترین حالت اصلا از محتوای سند اطلاعی نداشته و آن را نخوانده‌اند.

وی درباره واکنش رسانه های فارسی زبان خارج از کشور درباره امضای این سند و تاثیر منفی این سند بر روابط میان چین و آمریکا و تبدیل کردن چین به قدرت اقتصادی نخست جهان توضیح داد: ابعاد این مساله به گستردگی که این رسانه‌ها اشاره می‌کنند، نیست . در ضمن این مساله به تنهایی نشانه چیزی نمی تواند باشد. قبل از سفر وزیر امور خارجه چین به تهران، او به ترکیه ، عربستان، امارات، بحرین و عمان نیز سفر کرده بود بنابراین چگونه می توان گفت سند همکاری و وجود ایران، نشانه حرکت ضد آمریکایی است؟ آیا سفر وزیر امور خارجه چین به عربستان به ضرر آمریکاست؟

وی ادامه داد: چین به عنوان قدرت بزرگ سیاسی و اقتصادی دنیا، سفرهای دوره ای و منطقه ای دارد به طوری که اکنون با عربستان سعودی بیش از ۵ برابر ایران در سال ۲۰۲۰ مراوده اقتصادی داشته و در مقابل ایران نسبت به عربستان یک پنجم میزان مبادله کالا با چین داشته است.

باید منتظر گذشت زمان و آرام شدن فضا ماند

وی تاکید کرد: مسائل در این زمینه دچار اختلاط شدید شده و باید منتظر گذشت زمان بود. زمانی که فضا آرام‌تر شود می توان حرف‌های منطقی تر زد و یا شنید. حریری درباره تاثیر این سند بر روابط تجاری ایران در شرایط تحریم گفت: به فاصله ۲۴ ساعت از امضای رسمی این سند واقعا نمی‌توان تحلیل درستی از رفتار شرکت های چینی با ایران در شرایط تحریم ارائه کرد زیرا مبنا و پایه درستی ندارد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین: نه موافقان از محتوای سند همکاری ایران و چین اطلاع دارند نه مخالفان

وی پیش بینی کرد: البته این مساله از نظر روانی تاثیرات مثبتی خواهد داشت زیرا شاید جو روانی تحریم علیه ایران را نزد شرکت‌های چینی، تضعیف کند. این احتمال وجود دارد اما برای دیدن نتیجه این مساله باید صبر کرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین اظهار کرد: مانعی به نام تحریم بر سر مبادلات تجاری میان ایران و همه دنیا از جمله با چین وجود دارد، باید توجه داشت بخشی از مباحث تحریم، واقعی و عینی است و بخشی نیز به دلیل جو روانی ناشی از تحریم و هراس از مراوده با ایران شکل گرفته در نتیجه این سند می‌تواند جو روانی ناشی از تحریم را تحت تاثیر خود قرار دهد.به این ترتیب باید منتظر گذشت زمان بود تا این اتفاق بیافتد.

حریری تاکید کرد: بسیاری از شرکت های چینی معتقدند که حالا که ایران تحریم است ، چرا با این کشور کار کنیم یعنی انگیزه کار کردن با ایران به دلیل تحریم ها نزد شرکت هایی که حتی کار بین المللی نمی‌کنند، پایین می‌آید بنابراین شاید امضای این سند همکاری بتواند بر روی انگیزه این شرکت ها بر روی تمایل به همکاری به ایران تاثیر بگذارد که باید منتظر گذشت زمان بود.

وی تصریح کرد: در ۱۰ روز اخیر شواهد جزئی در این زمینه مشاهده شده به طوری که بسیاری از شرکت‌های چینی که قبلا به شرکای ایرانی، جنس نمی فروختند با قطعی شدن سفر وزیر امور خارجه چین به ایران، با این شرکت‌ها تماس گرفته اند. اما با توجه تعطیلات نوروزی ایران و هنوز کارها راه نیافتاده، باید منتظر بود تا ببینم در آینده چه پیش می آید.

لحاظ شدن منافع ملی با اجرای سند همکاری

وی بیان کرد: مگر در ۳۰ سال گذشته با چین کار نمی کردیم پس در ۲۵ سال آینده هم می توانیم با این کشور کار کنیم، آن دسته از میهن پرستانی که مخالف هستند پاسخ دهند آن ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته که بدون هیچ برنامه ای با چین کار کرده ایم، بیشتر منافع ملی لحاظ شده یا ۲۵ سال آینده که برنامه‌ای برای آن ترسیم و توافق شده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین اظهار کرد: به نظر بنده با برنامه کار کردن بیشتر می‌توان حافظ منافع ملی هر کشوری باشد تا بدون برنامه کار کرد؛ ما در ۳۰ سال گذشته بدون هیچ برنامه ای با چین کار کرده ایم و از حدود یک میلیارد دلار مبادله در سال به رکود ۵۲ میلیارد دلار در سال دست یافته ایم، چرا آن موقع که همکاری بدون برنامه بود، کسی اعتراضی نمی‌کرد؟‌ اما حالا که برنامه همکاری تعریف شده، شرایط سخت‌تر خواهد شد؟

وی افزود: به نظر می رسد در این دعوا و اختلاف نظر میان موافقان و مخالفان حرف حساب شنیده نمی‌شود بنابراین باید صبر کرد تا فضا آرام شود.

هرکسی نقد دارد از آن سوی آبها خط نمی‌گیرد و ضد نظام، انقلاب و ایران نیست

دعوت از منتقدان سند ۲۵ ساله همکاری ایران و چین

وی عنوان کرد: بنده در یک سال گذشته ،از کسانی که نقد مستدل و مستند بر این برنامه جامع داشته‌اند، بارها دعوت کردم تا با هم گفت‌گو کنیم. بنده به عنوان کسی که موافق رابطه میان ایران وچین بر اساس یک برنامه بلند مدت هستم، حاضرم تا از این دوستان بیاموزم که کجای این برنامه ایراد دارد و این موارد اقتصادی این سند را به مقامات تصمیم گیر و این نقدها را به دفتر آقای لاریجانی منتقل کنم.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطرنشان کرد: بنده معتقد نیستم هرکسی نقد دارد از آن سوی آبها خط می گیرد، ضد نظام، انقلاب و ایران است. بنده بر این باورم بخش زیادی از کسانی که مخالف این سند همکاری هستند، نسبت به این مساله ناآگاه هستند و در مقابل در میان کسانی که آگاه هستند، آگاهانه در حال دشمنی هستند. بخشی از منتقدان نیز آگاه بوده و دشمنی ندارند و تنها نقد می کنند و باید نقد این افراد را شنید.

تاثیر سند همکاری بر میزان تعرفه های گمرکی ایران و چین

وی درباره تاثیر این سند همکاری بر میزان تعرفه گمرکی میان ایران و چین گفت: روی سند و ضمائمی که هفتم فروردین ماه امضا شده تنها عددی که وجود دارد، عدد ۲۵ در تیتر این سند و با عنوان سند جامع همکاری های ۲۵ ساله میان ایران و چین ذکر شده و اصلا جزئیات مطرح نشده است.

وی ادامه داد: در این سند در زمینه همکاری های آینده به مساله همکاری های گمرکی اشاره شده است و بعدها باید به صورت توافق نامه های گمرکی شکل بگیرد. باید توجه داشت اکنون چین با ما مشکل تعرفه گمرکی ندارد و در مقابل تعرفه‌های طرف ایرانی بالاست . چینی ها از ما تعرفه بالاتر از دیگران نمی گیرند و میان تعرفه ما و اعضای WTO تفاوتی قائل نمی‌شوند و هیچ جریمه خاص گمرکی علیه ایران نیز وضع نکرده اند.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین: نه موافقان از محتوای سند همکاری ایران و چین اطلاع دارند نه مخالفان

مدت زمان مورد نیاز بررسی جزئیات همکاری

حریری درباره مدت زمان بررسی جزئیات این سند در کوتاه مدت بیان کرد: بررسی جزئیات و توافق آنها اصلا به این سرعتی که مردم فکر می کنند،نیست . در کوتاه مدت و چند ماه آینده اتفاق خاضی نخواهد افتاد.

وی عنوان کرد: نوشتن و امضای این سند کلی، ۲ سال به طول انجامیده است بنابراین می توان پیش بینی کرد برای بررسی و تدوین جزئیات بیش از این مدت زمان نیاز باشد.

حوزه های همکاری ۲۵ ساله ایران و چین

وی درباره حوزه های همکاری این سند توضیح داد: توافق کرده ایم که در ۲۵ سال آینده می توانیم در حوزه های گوناگون مانند نظامی، امنیتی، علوم و تکنولوژی ، اقتصادی و … همکاری کنیم.

وی درباره همکاری های ایران و چین در زمینه اقتصادی توضیح داد: در زمینه معدن، کشاورزی، نفت، گاز و پتروشیمی و حوزمه های بالادستی و پایین دستی و حفاری و اکتشاف ، ساخت زیرساخت های کشور مانند بند،‌ریل و راه آهن، فرودگاه و … چه همکاری هایی می توان انجام داد.

وی تاکید کرد: برای هیچ کدام از این موارد، پروژه تعریف نشده و بعدا باید در این حوزه‌ها بین شرکت ها و وزارتخانه های مرتبط، پروژه تعریف شود و این پروژه ها تک به تک مورد بررسی و توافق قرار گیرد و یک به یک اجرایی شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا