خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جمعیت هلال احمر، چشم انداز سال آینده و توقع از دولت فعلی و بعدی

علی صارمیان در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، به جمعیت هلال احمر درسالی که گذشت، چشم انداز سال آینده و توقع از دولت فعلی و بعدی آن پرداخته است که در پی می‌آید:

شاید باید می نوشتم هلال احمر در دوسالی که گذشت. سال ۹۸ سخت ترین سال در ۲۵ سالی است که در هلال احمر چه داوطلبانه و چه رسمی افتخار همکاری با هلال احمر داشته ام. از یک داوطلب تا یک امدادگر در زنجان و بم و سقوط هواپبما و برف رشت.

علی صارمیان

اینها را بدین جهت می‌گویم که در آستانه جدا شدن از این مجموعه هستم و اگر موافقت کنند بازهم کارشناسی در عرصه رسانه و در نقد و تبلیغ اصول بشردوستانه خواهم بود. چون در ده سال گذشته بعید است کسی به اندازه من در مورد جهت گیری‌های کلان هلال احمر و نقدش نوشته باشد. احساس می‌کنم بیرون از این جمعیت وسعت نظر و انصاف بیشتری خواهم داشت‌. ترک آن افتخار نیست‌ انتحار هم نیست.

سال ۹۸ آبروی یکصدساله جمعیت با دستگیری رییس جمعیت به سبب مسائل مالی که گویا عمدتا مسائلی اداری خارج از جمعیت بود به یغما رفت.

طوری که مثل منی در کوران طعن و لعن همکاران روزنامه نگار بودم‌.

نباید این اتفاق می افتاد. ماجرای انتخاب رییس جمعیت در سال ۹۶ که اینجانب نیز تنها کاندیدا از میان پرسنل بودم و برغم آنکه چند سال پیش تایید صلاحیت شورای نگهبان را داشتم ، با مصوبه ای حذف شدم به نظرم شخصی است و نباید بازش کرد.

اما رییس جمعیتی که انتخاب شد ، نتوانست از نیروی جمعیتی استفاده کند و برنامه ۱۰۵ صفجه ای تحول جمعیت را ورق هم نزد. وضعیت طوری شد که در سیل لرستان که موطن ام بود ، من به صورت شخصی کمک می کردم چون رییس جمعیت خوش نداشت. بگذریم.

آن مساله رییس جمعیت ضربه بدی به حیثیت هلال احمر زد . نهایتا مردم به سرمایه اجتماعی هلال احمر بدین شدند.

کاش چنین انتخابی با همکاری رییس پیشین هلال احمر صورت نمی گرفت تا رفیق خویش را بر مسند هلال احمر بگمارد.

انتخاب های سیاسی این مفسده را برای هلال احنر داشته و جز رهبری که لطف در حق جمعیت دارد و قبل از انقلاب نیز خود امدادگر بوده ، کسی جمعیت را تقویت نکرده است.

در مقاله ای که در مورد سال گذشته نوشتم ، اشاره به تنگاهای مالی جمعیت کردم.

تقریبا ریالی از مصوبات کرونا به جمعیت هلال احمر اضافه نشده است. وزارت بهداشت سرچشم و پزشکان عزیز چه آن‌ها که در کوران کرونا هستند و چه پرستارانی که جانبازی می‌کنند و چه آن‌ها که درگیر نیستند از بودجه کرونا تا حدودی تامین شدند. اما دولت محترم و سازمان برنامه و مجلس محترم به فکر امدادگران و پرسنل خدوم هلال احمر که بار زیادی هم بر دوش کشور نیستند بوده اند یا جمعیت هلال احمر شرمسار این پرسنل بوده است؟ هلال احمر مگر در هر سال و در همین کرونای عالمگیر برای مردم شهید نداده است؟ مگر در سالی که گذشت انگشتان کج و یخزده و له بچه هایش در حوادث غایب بودند؟

صدسال اعتبارش را کف دست گرفته است. تمام خدماتش باید توسط نیروی انسانی انجام شود که بعضا هزینه رفت و آمدشان به ته برج نمی‌رسد. قصه پرغصه اقتصاد قبول، اما این انتظار زیادی است که این جان برکفان که تنشان یادگار حوادث و سوانح و نجات مردمان خویش است در حد یک وزارتخانه معمولی تامین شوند؟ دولت و مجلس که نمی‌خواهد برای یک بار حقوق این پرسنل متین را از محل ردیف اجتناب ناپذیر مثل بقیه بپردازد، بجایش به سراغ طرح ادغامش هم می‌روند. یک سازمان بین المللی که امام خمینی آن را در انقلاب احیا کرد و همزمان در جنگ و امداد جبهه و بمباران شهر‌ها و زلزله و سیل در چند جبهه می‌جنگید. چه می‌شود رییس جمهور محترم یا سازمان برنامه و بودجه و یا دکتر نادران در کمیسون تلفیق به پاس این احترام و مجاهدت، مشکلات معیشتی امدادگران هلال احمر را مرتفع کنند تا نفسشان در سوانح پیش رو نگیرد؟

دیون حقوق دستمزد سالی که گذشت از این پرسنل باقی است و چیزی هم در بودجه به این نهاد افزون نشده است. پرسنل هلال احمر مظلومترین افراد موثر اند. در سرمای منفی بیست درجه تا گرمای بالای پنجاه درجه، از تب گیری و پیشگیری محله‌ای کرونا تا مراسم و سوانح و حوادث.

نه در دولت قدری دارند و نه سلبریتی‌های بزرگوار به اعتبار صد ساله اش رحم می‌کنند. برخی هم در فکر پاره پاره کردنش هستند با طرح‌هایی که دلسوزانه می‌نماید، ولی یک قرن تجربه را به باد می‌دهد. زد و خورد سیاسی را هم که گاهی بر سر این پرسنل خدوم می‌شکنند.

به هرحال بدنه جمعیت سالم و شریف اند. البته هستند کسانی که با موتور آمدند و لسکوس سوار شده اند و اگر همتی در رییس فعلی ضد فساد جمعیت باشد باید با عنصر فاسد برخورد کند. کسانی که شکایت از قراردادهای میلیاردی شان موجب معرفی تو به تخلفات اداری می شد‌ کسانی که برای مدیران فاسد وارداتی ، راه و چاه نشان می دادند.

به هرحال در یکسال گذشته جمعیت هلال احمر مشکل بودجه پیدا کرده است‌ . انتطار اینست که دولت با حجم خدمات هلال احمر ، آن را تقویت کند. چیزی که باعث این امدادگر سابق است چند چیز است.

اول اینکه جمعیت از نظر حیثیت باید بازسازی شود. لذا مدیران سالم و صادقی در جمعیت باید اهتمام ورزند و اگر تخصصی هست از بدنه جذب شود‌ . متاسفانه شورای عالی جمعیت در سنوات گذشته محل لابی برای استخدام و نصب مدیر بوده است. گرجه تقریبا همان افراد در جمعیت شورای عالی شده اند ، تصورم اینست که این رویه را تغییر دهند. جمعیت نیازمند ارزش های درونی خویش است.

چیزی که ستایش مردم و امام و رهبری را برانگیخت. لطفا اگر کسی سمت سیاسی دارد ، به جمعیت کمک کند نه گروکشی کند.

مساله دیگر اصلاح اساسنامه جمعیت فعلا به صلاح نیست چون جمعیت احتیاج به تنفس دارد. این را از کارشناسی که متون جمعیت را چند سال بررسی کرده و در حال ترک این جمعیت است و منافعی ندارد ، قبول بفرماید مجلس محترم . می تواند با همکاری جمعیت در رفع موانع استبصاریه تنظیم گردد.

مساله دیگر که خدمت مجمع عمومی و شورای عالی عرض کرده ام و متاسفانه حتی یکبار دعوت از نگاه کارشناسی نفرمودند:

چند نکته را خدمت اعضای مجمع عمومی عرض می کنم و امیدوارم با همت آنها و نمایندگی محارم ولی فقیه همپوشانی خوبی بخصوص در ترمیم حقوق پرسنل و امدادگران جمعیت و بازنشستکان آن نهاد بوجود آید.

البته این عرایض را در جلسه ای دوساعته با سخنکوی شورای عالی قبل ارایه کردم که بجز یک مورد بقیه را پذیرفتند‌. از طرح و ۱۳ صفحه اصلاح اساسنامه که بگذریم ، فقط چند نکته را عرض می کنم که شاید در نظر مجمع محترم مقبول بیفتد‌.

یکم: مجمع محترم؛ شورای عالی جمعیت عصاره شماست. در سه سال گذشته جمعیت به خاطر از دست دادن وزن خود ؛ به تلاطم افتاد؛ خواهش بدنه پرسنل اینست که افرادی که صاحب برنامه و وجاهت داوطلبی هستند را برگزینید. افراد فاقد برنامه اگر روحیه داوطلبی هم داشته باشند ، باری برگردن هلال احمرند.‌

دوم‌: استقلال مجمع و شورای عالی را در مقابل ارکان دیگر جمعیت حفظ کنید. این استقلال باید در راستای سینرژی و همکاری باشد. فشار دولت ها ؛ جمعیت را در سو تفاهم اول انقلاب یکبار از هم پاشید. لذا جمعیت زمانی می تواند دستیار دولت باشد که شورای عالی و مجمع اش ؛ وزن قابل توجه استقلال شخصیت حقیقی و حقوقی داشته باشد.بتوانند بر ارکان دیگر جمعیت نظارت کنند و معدن تجارب حکمرانی در مدیریت بحران ؛ امور داوطلبانه و بازگرداندن جمعیت به نهاد واسط بین مردم و دولت گردند.

سوم : مرحوم دکتر خطیبی پزشک نبودند. مرحوم دفتری و سایر پیشکسوتان. اینجا افرادی میخواهد که از دولت ؛ نهادهای حاکمیتی و سایر قوا برای جمعیت ، نفوذ کلام بخرند و البته خود وارسته باشند و ضمن همکاری با رییس و سایر ارکان ، قدرت شخصیتی نظارت را داشته باشند. در برخی موارد افرادی از شورای عالی در ارکان جمعیت حل شده اند . گاهی نیز روحیات منفعت طلبانه داشته اند . لذا خواهش بدنه جمعیت حفظ آبروی مجمع و تشخص شورای عالی در مقابل ارکان دیگر و نمایندگان دولت است.

در پایان، یک توضیح کوچک خدمت اعضای شورای عالی قبلی جمعیت عرض می کنم. بنده نه خصومت و نه نقد بی تقوا به این دوستان داشته ام اما به مرور زمان ادخال نظرات کارشناسی باید به اعضای گرامی شورای عالی بیشتر شود. این نقد به جایی است. اما در مورد مصادیق هرچه مجمع محترم تصمیم بگیرد ؛ جز وضعیت ویژه این روزهای هلال احمر عرضی ندارم. بنده سخت ترین نقدها را به آقایان شورای عالی قبلی داشته ام.‌اما مردانگی اقتضا می کند که در مواردی اخلاقا از ایشان به عنوان نمونه شنوایی و درک سخنان بدنه و پیشکسوتان نام ببرم که از جمله در انتخاب رییس فعلی جمعیت در شرایط کروناست که جمعیت را از روی ویلچر بلند کرد .امید است شورای عالی تابع قانون باشد‌ اگر کسی قانونا منع شده است ، جایش را به دیگری دهد . اما باب لجاجت با جمعیت فراهم نشود‌ .

این ارزیابی کمی طولانی شد ولی بعد از ۲۵ سال جدا شدن از جمعیت کمی گلایه هم دارد.
قطعا موضع بنده نقد حمایتی به رییس فعلی جمعیت است. اما هرجا بحث اعتبار جمعیت باشد، ترجیح می دهم که سکوت کنم. جمعیت عزیز تر از مسائل شخصی ماست. خوب بنده هم گاهی آزرده ام. نقد جدی به بعضی جهت گیری ها از جمله اینکه یکسال کانالی که علیه جمعیت نفرت پراکنی می کرد را به بنده منتسب می فرمود و نهایتا با تلاش نیروهای امنیتی کشور مشخص شد که انها که با دلار حقوق می گرفتند بانی نفرت بودند‌ . چرا رییس جمعیت از نظر کارشناسی به صرف اینکه یک لکسوس سوار آدرس اشتباهی داده است استقبال نکرد . این باید هشدار شود که نیروی جمعیت که در آن پرورش یافته طعمه سخن جینی ها نشود و اگر شد لااقل یک عذرخواهی از او گردد.

مساله آخر در چشم انداز جمعیت اینست که در انتخابات ریاست جمهوری و تعویض دولت ها ، چه دولت فعلی و چه دولت آینده ، امر را بر تقویت و تثبیت بایسته های جمعیت بگذارد‌.

جنجال‌های سیاسی و دنیوی برای فتح جمعیت توسط افراد سیاسی به ضرر ضعیف ترین قشر مردم یعنی آسیب دیدگان سوانح و اقشار حمایتی است‌.

اجازه دهید قدرت سیاسی ما حامی توان و نفوذ جمعیت هلال احمر باشد و از تکانه های سیاسی کمترین تاثیر را بگیرد.

به امید روزی که جمعیت هلال احمر به قدمت خدماتش در یکصد سال خدمات در سوانح و انقلاب و جنگ و اسرا و مفقودین، ارج و عزت یابد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. قطعا ما از توان بچه های جمعیت ولو مخالف بنده باشند استفاده میکنیم و اجازه خروج تجربه جمعیتی را نمی دهیم.
    امروز پیگیری میکنم که در حوزه دبیرکل در بحث برنامه ها و توسعه فعالیت های جمعیت مشاوره دهند.

  2. قطعا ما از توان بچه های جمعیت ولو مخالف بنده باشند استفاده میکنیم و اجازه خروج تجربه جمعیتی را نمی دهیم.
    امروز پیگیری میکنم که در حوزه دبیرکل در بحث برنامه ها و توسعه فعالیت های جمعیت مشاوره دهند.

  3. مشکل شما و کل جنابان حکومتی اینه که هلال احمر رو جزیی از بدنه حاکمیت میدونین. هنوز بعد ۴۲ سال نگاهتون همون نگاه اول انقلابی به هلال احمره. به همین دلیله که مردم کشوری که یکی از ده کشور بلاخیز جهانه علاقه‌ای به حمایت موثر از فعالیتهای هلال ندارن. شما و تموم کسایی که توی هلال هستن اعتقاد راستینی به استقلال هلال ندارین. تا این جمعیت مستقل نشه هم شما و کسای دیگه ناچارین چشم‌تون به کرم دولت باشه برای بودجه. درحالی‌که مثل کشورای پیشرفته این وظیفه دولتهاس که بودجه این جمعیت رو تامین کنن، بدون دخالت در تعیین هیات مدیره جمعیت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا