خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزیر خارجه روسیه: بایدن پیام‌های امیدوارکننده در باره برجام ارسال می‌کند

وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید: بایدن پیام های امیدوارکننده ای برای خروج برجام از بن بست ارسال می کند، گفت کشورهای برجام در حال کار بر روی بازگشت همزمان ایران و آمریکا به برجام هستند.

به گزارش ایرنا، وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در نشست باشگاه سیاسی والدای در مسکو گفت که دو مساله در مورد احیای برجام وجود دارد.

وی افزود: مساله اول اینکه ایران می خواهد که همه تحریم ها در ابتدا لغو شوند و سپس به تعهدات خود بازگردد.  

لاوروف خاطرنشان کرد: اما آمریکا اعلام کرده است که در ابتدا ایران باید برجام را اجرا کند و پس از آن واشنگتن در این مورد و اجرای تعهدات خود تصمیم گیری خواهد کرد.  

وزیر خارجه روسیه گفت: مساله دوم به اصطلاح برجام پلاس است که پیشنهاد می شود تغییراتی در شکل اولیه برجام داده شود ازجمله مساله برنامه موشکی ایران به آن اضافه شود.

لاوروف تصریح کرد: به عقیده ما چنین رویکردی به بن بست منتهی می شود. روسیه خواهان احیای برجام بدون هر گونه تغییری است.

وی ادامه داد: ما می خواهیم که برجام بطور کامل و مطابق قطعنامه اجرا شود. 

کشورهای عربی برای گفت و گو با ایران موضع واحد ندارند

سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس موضع واحدی درباره مسئله گفت و گو با ایران ندارند.

لاوورف گفت: “به نظر می رسد هیچ کسی به گفت وگو” نه “نمی گوید  اما در داخل  شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس، در مورد آمادگی برای گفت وگو با ایران تاکنون اجماع وجود ندارد.”

وزیر امور خارجه روسیه ضمناً خاطرنشان کرد که در گفت و گوها پیشرفت هایی وجود دارد.

لاوروف افزود: “تحرک وجود دارد ، من در عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر در مورد این موضوع  بحث کردم. به نظر من رسید که ریاض در فکر آن است که چگونه می تواند در این مسیر حرکت کند.”

روسیه طرحی را برای تامین امنیت منطقه خلیج فارس ارائه کرده است

لاوروف بخش دیگری از  این نشست درباره منطقه خلیج فارس نیز افزود: روسیه طرحی را برای تامین امنیت منطقه خلیج فارس ارائه کرده است. در این طرح مشارکت کشورهای منطقه خلیج فارس و بازیگران خارجی و سازمان ملل پیش بینی شده است.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نیز طرح تنگه هرمز را ارائه کرده است، اظهار کرد: در طرح تنگه هرمز، مشارکت کشورهای منطقه درنظر گرفته شده است.

لاوروف با بیان اینکه رقابت در این عرصه زیانبار نیست، گفت: ما از همه کشورها دعوت به مشارکت برای تامین امنیت منطقه خلیج فارس می کنیم.  وزیر خارجه روسیه گفت: دولت آمریکا برای ایجاد ائتلاف در منطقه و برانگیختن کشورهای عربی علیه ایران تلاش کرده است. اما همینک پیام های خوش بینانه و نویدبخش برای خروج وضعیت پیرامون برجام از بن بست وجود دارد.

لاوروف با بیان اینکه  شانس دستیابی به مصالحه در خصوص احیای برجام هنوز وجود دارد؛ اظهار داشت: 

لاوروف خطاب به کشورهای غربی گفت: اگر شما ایرادهایی از ایران دارید روی میز بگذارید.

وزیر خارجه روسیه با ایجاد ناتوی عربی مخالفت کرد و تصریح کرد: سازمان ناتو (در اروپا) برای ما کافی است و نمی خواهیم در مناطق دیگر جهان ازجمله در آسیا ناتو ایجاد شود.  

لاوروف همچنین گفت:  تلاش غرب برای محدودسازی بازارهای جهانی با هنجارهای سازمان تجارت جهانی در تضاد است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا