خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مطالبات ملی از صدا و سیما؟

به دنبال تغییر مسئولیت ریاست صدا و سیما و انتصاب عبدالعلی علی عسگری در این پست، روزنامه ایران در شماره امروز خود این مساله را از دید کارشناسان مورد بررسی قرار داده است .

در این گزارش اهم مطالب عنوان شده از سوی کارشناسان به قلم مرتضی گلپور آمده است: در استعفای محمد سرافراز از ریاست سازمان صدا و سیما و انتصاب عبدالعلی علی عسگری به جای وی، بار دیگر بحث از انتظارات ملی از صدا و سیما را به جریان انداخت؛ انتظاری که بیش از همه، بر تصحیح رویکرد این رسانه نسبت به قوای کشور و جریان‌های سیاسی و فکری درون نظام، متمرکز است.
فعالان سیاسی انتظار دارند رویکرد صدا و سیما نسبت به دولت، قوه مقننه، مخاطبان و برنامه سازی‌ها تغییر کند. آنان بر این باورند که در صورت شنیده شدن صدای همه جریان‌های درون نظام از صدا و سیماست که می‌توان امیدوار بود این رسانه به جایگاه واقعی خود برسد و به واقع،‌ رسانه‌ای ملی باشد.
ترکان: خلق ارزش درصدا و سیما
عضو مؤسس حزب اعتدال و توسعه، با بیان اینکه در دوره مدیریت سرافراز، صدا و سیمای ما باعث سرافرازی ملک و ملت نشد، به «ایران» گفت: از مدیر جدید انتظار می‌رود به گونه‌ای عمل کند تا صدا و سیما موجب سرافرازی دولت و ملت شود.
اکبر ترکان با اشاره به همکاری عبدالعلی علی عسگری با وی در دوران وزارت دفاع، در سال‌های 68 تا 72، رئیس جدید صدا و سیما را شخصیتی قابل احترام دانست و خاطرنشان کرد: حضور آقای علی عسگری نوید مثبتی برای ماست و آمدنشان را خوشامد می‌گویم، اما از آنجا که کار خود را تازه آغاز کرده‌اند، نمی‌توان قضاوت کرد.
وی در تشریح وضعیت فعلی صدا و سیما، با بیان اینکه این رسانه دنبال خلق ارزش نیست و به همین دلیل، هرچه پول دریافت کند، انتهایی ندارد، تصریح کرد: باتوجه به منابع مادی محدودی که کشور ما دارد، انتظار می‌رود این رسانه به دنبال خلق ارزش بوده و بیشترین بازدهی را ایجاد کند، درحالی که اکنون صدا و سیما دستگاه پرخرجی است که از قواعد نظام پرداخت دولت، تبعیت نکرده و نظام پرداخت خاص خود را دارد.
این فعال سیاسی، یکی از سرفصل‌های کاری که باید در دوران مدیریت علی عسگری پیگیری شود را بازنگری در اقتصاد صدا و سیما عنوان کرد و افزود: باید بررسی شود که این رسانه برای دستیابی به اهداف خود، چه میزان بودجه نیاز دارد، چه بخش از آن را باید از دولت تأمین کند و چقدر از آن باید در خود صدا و سیما خلق شود.
ترکان با بیان اینکه مخاطبان صدا و سیما متفاوت هستند و باید برای هر مخاطب پنجره متفاوتی باز شود، ادامه داد: اکنون شبکه‌ها از لحاظ محتوایی یکسان هستند، درحالی که قرار بود هر شبکه طیف خاصی از مخاطبان را پوشش دهد و این یکی از دلایلی است که مردم را به سوی شبکه‌های ماهواره‌ای سوق داده است.
زیباکلام: انعکاس نظرهای متفاوت
صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران نیز در خصوص تأثیر تغییرات مدیریتی در صدا و سیما بر عملکرد این دستگاه، اظهار کرد: این رسانه در حال حاضر تنها یک خط سیاسی درون نظام را پوشش می‌دهد و سایر جریان ها، گروه‌ها و خطوط فکری درون نظام، جایی در این رسانه ندارند که همین امر سبب ریزش شدید مخاطبان بالقوه صدا و سیما شده است.
وی با اشاره به رویکرد این رسانه به برجام، خاطرنشان کرد: موافقان برجام اجازه حضور در رادیو و تلویزیون را نیافتند و حتی نتوانستند در یک مناظره با آنان حضور یابند، به همین دلیل جز انتقاد و مخالفت با دولت روحانی و برجام هیچ مورد دیگری در صدا و سیما دیده نشد.
وی با ابراز امیدواری به انعکاس صداها و نظرات متفاوت در صدا و سیما در مدیریت جدید این رسانه گفت: انتظار می‌رود منتقدان و استادان دانشگاه کشور در این رسانه حضور یابند تا صدا و سیما دستگاهی فقط در خدمت یک جریان خاص نباشد، بلکه منعکس کننده افکار، عقاید و نگاه هایی باشد که درون نظام قرار دارند.
زیباکلام با بیان اینکه بودجه صدا و سیما از محل منابع عمومی و مالیات شهروندان ایران تأمین می‌شود، اضافه کرد: نمی‌شود رئیس جمهوری که 19 میلیون رأی را کسب کرده است، حضور چندانی دراین رسانه نداشته باشد، اما جریانی که 4 میلیون رأی دارد، حضور فعالی در صدا و سیما داشته باشد.
شجاعی کیاسری: نماینده افکار عمومی باشد
یک عضو پارلمانی شورای نظارت بر صدا و سیما، تحقق منویات رهبر معظم انقلاب، بویژه توجه جدی به فضای مجازی که امروزه رقیب جدی رسانه ملی تلقی می‌شود، توجه به هویت فرهنگی و سبک زندگی را به عنوان انتظارات اصلی از رئیس جدید صدا و سیما برشمرد و به «ایران» گفت: صدا و سیما وظیفه ریل گذاری برای دستیابی قوای سه گانه به اهداف خود را بر عهده دارد، زیرا ملی بودن این رسانه زمانی عینیت می‌یابد که در خدمت تحقق اهداف بلند نظام باشد.
رمضان شجاعی کیاسری، با بیان اینکه رسانه ملی نماینده افکار عمومی است، خاطرنشان کرد: انتظار نیست که رسانه ملی ثناگوی دولت باشد اما باید این قوه را در راستای رسیدن به اهداف کمک کند و نقدها نیز باید در راستای اصلاح باشد و میان نقد و تخریب تفاوت قائل شد.
رئیس پیشین صدا و سیمای استان مازندران، با اشاره به شکایت سرافراز از وی، به دلیل انتقاد از رویکرد صدا و سیما نسبت به برجام، گفت: انتقاد من از صدا و سیما به این دلیل بود که برجام با همه فراز و و فرودهایش، با 9 بند مورد نظر رهبر معظم انقلاب، اجرایی شد، اما روند رسانه ملی به سمت تخریب این دستاورد ملی بود و به جای اشاره به بدعهدی امریکا که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بود، در جهت زیر سؤال بردن دستاورد دولت و ملت، حرکت می‌کرد.
منتخب نمایندگان مجلس نهم در شورای نظارت بر صدا سیما، با اشاره به اینکه وظیفه قانونی من نظر دادن و نقد بود و به نمایندگی از مجلس می‌توانم اظهارنظر کنم، اضافه کرد: اما بالاخره این نامهربانی صورت گرفت و علاوه بر شکایت،‌نزدیک به 9 ماه در شبکه‌های مختلف ممنوع التصویر شدم و هیچ برنامه‌ای از من دعوت نمی‌کرد.
بروجردی: بهره‌مندی همه جریان‌های فکری از ظرفیت رسانه‌ملی
رئیس کمیسیون امنیت‌ملی مجلس نیز به رویکرد سیاسی که رئیس جدید رسانه ملی باید آن را مد نظر داشته باشد اشاره کرد و گفت: مجلس و دیگر نهادهای فکری ایران از جریان‌های سیاسی مختلف تشکیل شده‌اند بنابراین این افراد که در چارچوب نظام حرکت می‌کنند، باید بتوانند از ظرفیت صداوسیما استفاده کنند.
علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با «خانه ملت» با بیان اینکه با توجه به سوابق موفق مدیریتی رئیس جدید رسانه ملی، به نظر می‌رسد قدرت تعامل با مجلس و دولت را داشته باشد، ادامه داد: از آنجا که سال جاری عنوان «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» را به خود گرفته است اولویت نخست صداوسیما نیز باید در این جهت باشد چراکه این رسانه تأثیر پرقدرتی بر افکار عمومی دارد و مدیر جدید نیز باید این محور اساسی و تلاش برای تحقق آن را مدنظر داشته باشد.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی، انقلاب توده‌های ضعیف جامعه بوده و این قشر در دوران دفاع‌مقدس نقش ویژه‌ای داشته‌اند، تأکید کرد: رسانه ملی باید برای این قشر احترام خاصی قائل باشد اما برخی برنامه‌ها با نگاه اشرافیگری تولید می‌شوند و با آموزه‌های انقلابی مغایرت دارند، بنابراین حفظ حرمت این قشر از جامعه باید در دستور کار برنامه‌سازان و تولیدکنندگان سریال‌ها قرار گیرد.
یادداشت
محمد سلطانی فر کارشناس رسانه:اولویت منافع ملی بر مصالح جناحی
قضاوت درباره عملکرد 18 ماه محمد سرافراز، رئیس مستعفی سازمان صدا و سیما را باید در رویکرد افکار عمومی نسبت به این رسانه جست و جو کرد. اقبال مردم به شبکه های فارسی زبان خارجی و نیز نتایج انتخابات اخیر شاخص هایی است که می‌توان از خلال آن به نوع قضاوت افکار عمومی درباره صدا و سیما پی برد. به عبارت دیگر مردم با نوع انتخاب خود در دو انتخابات اخیر مجلس در اسفند94 و اردیبهشت 95، نشان دادند که جهت‌گیری سیاسی آنان، متفاوت با مسیری است که رسانه ملی برای خود تعریف کرد.
در کنار این موارد، تقابل با دولتی که برخاسته از رأی و نظر مردم است، نشان دهنده فاصله گذاری صدا و سیما با مخاطبان داخلی خود است. این تقابل، در مسأله ملی برجام که دربرگیرنده منافع همه مردم بود نیز ادامه یافت.
در کنار این شاخص‌های سیاسی، بی‌توجهی صدا و سیما به خواست تفریحی و سرگرمی مردم و فقدان نوآوری در این زمینه، سبب دلسردی مردم شده است. در چنین شرایطی، از مدیر جدید صدا و سیما انتظار می‌رود منافع ملی را به قربانگاه جناح بندی‌های سیاسی نبرد.
زیرا رسانه ملی صحنه منافع ملی است و نباید از برنامه‌های این رسانه، رویکرد تقابل با دولت و ملت، نتیجه‌گیری شود. حضور در صحنه‌های فضای مجازی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب هم بود، از دیگر ضرورت‌های فعالیت مدیر جدید است، زیرا امروز یکی از صحنه‌های تبلور افکار عمومی فضای مجازی است و می‌توان با رصد این فضا، به خواست مردم آگاهی یافت.
خصوصی‌سازی و استفاده از ظرفیت این بخش، چابک‌سازی صدا و سیما و تلاش برای مدیریت انباشت نیرو از دیگر مواردی است که رئیس جدید این رسانه باید به آنها توجه داشته باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا