خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی 1400 – رستم قاسمی

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری در اواخر خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

رستم قاسمی، معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران در سال ۱۳۴۳ به دنیا آمد. او متولد لامرد در استان فارس است.

قاسمی دارای کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف است.

بنا بر آنچه در زندگینامه‌ی منتشرشده‌ی آقای قاسمی در فضای مجازی آمده است، او «يكی از فرماندهان مهندسی سپاه در هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بوده و در دوران جنگ جانباز شده است».

بخشی از سوابق مدیریتی قاسمی به این شرح است: فرماندهی يگان‌های رزمی در دوران جنگ، فرمانده مهندسی قرارگاه دريايی عملياتی خاتم‌الانبياء، فرمانده مهندسی نيروی دريايی سپاه، فرمانده قرارگاه سازندگي نوح، فرمانده قرارگاه مركزی سازندگی خاتم‌الانبياء (قرب) و…

قاسمی در سال ۱۳۹۰ با حکم محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت و رای اعتماد مجلس به‌عنوان وزیر نفت انتخاب شد. منتقدان او پرونده‌‌هایی مانند بابک زنجانی و دکل گمشده‌ی نفتی را به‌عنوان نقاط ضعف دوران حضور رستم قاسمی در وزارت نفت می‌دانند؛ موضوعی که با این پاسخ از سوی او همراه شده است: «پرونده‌ی بابک زنجانی حداقل یک متر است. آقای بابک زنجانی وقتی از ما نفت می‌خرد به ما ال‌سی می‌دهد. آن را از یک بانک خارجی به ما می‌دهد که تا آن مقطع بخش اعظم آن متعلق به بزرگ‌ترین بانک ایرانی بود. بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد منابع مالی نفت در آن بانک بود. آن بانک به ما ال‌سی داد. شما می‌دانید ال‌سی جزو معتبرترین ضمانت‌های بین‌المللی در تجارت خارجی است. اما زنجانی بعد از آنکه این ضمانت‌نامه را به ما می‌دهد، می‌رود و آن بانک خارجی را از بانک داخلی می‌خرد. زمانی که این اتفاق می‌افتد او هم صاحب ضمانت‌نامه و هم صاحب بانک است. هم‌زمان با آن بانک و شرکت‌های بابک زنجانی هم به تحریم می‌روند. اول اینکه ما در همان مقطع مکتوب به وزارت اطلاعات نامه با امضای خود من نوشتیم که آقای بابک زنجانی باید ممنوع‌الخروج بشود. دوم اینکه ما دنبال منابع مالی بابک زنجانی بودیم تا بتوانیم پول را برگردانیم. به همین خاطر یک گروه کارشناسی دقیق با سرپرستی مرحوم آقای کازرونی وزیر مسکن دولت اولیه بعد از انقلاب تشکیل دادیم. عددهایی که در آنجا به ما نشان دادند این بود که  ارزش دارایی‌های بابک زنجانی از پول نفت بیشتر است. به دنبال بازگشت این سرمایه بودیم. پرونده بابک زنجانی در دوران ما به قوه قضاییه معرفی شد اما به دنبال این بودیم که برگرداندن پول را در اولویت قرار دهیم تا سیاسی کردن قضیه را.‌ الان هشت سال است که بابک زنجانی در اختیار وزارت اطلاعات دولت آقای روحانی است. تمام اطلاعات پرونده او که حدود یک متر است در اختیار وزارت اطلاعات است. یک کارمند وزارت نفت از دربان وزارت نفت تا کارمند یکی از شرکت‌های وزارت نفت اگر در پرونده بابک زنجانی متهم باشد من پاسخ آن را می‌دهم. وزارت نفت هیچ تقصیری نداشته است…دکل نفتی گم‌شده متعلق به بنیاد تعاون ناجا و صندوق بازنشستگی صنعت نفت بود و وزارت نفت در آن زمان و هم اکنون هیچ دخالتی در خرید دکل‌های نفتی ندارد»

آقای قاسمی از چهره‌های جریان اصولگراست که سابقه‌ی سال‌های طولانی حضور در سپاه پاسداران را دارد و برخی از او به‌عنوان یکی از کاندیداهای نظامی انتخابات ۱۴۰۰ یاد می‌کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا