خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ادعاهای بروجردی درباره‌ی سند همکاری ایران و چین

خبرگزاری مهر نوشت: علاءالدین بروجردی، سفیر اسبق ایران در چین و رئیس گروه دوستی ایران و چین در مجلس نهم و دهم در خصوص امضای سند راهبردی ایران و چین و نگاه دولت روحانی به این سند در گفتگو اظهار داشت: چینی‌ها در مقطع قبل از انتخاب ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا با توجه به شناختی که به عنوان عضو شورای امنیت سازمان ملل از تحولات جهانی داشتند، پیشنهاد بسیار خوبی را ارائه کردند.

وی ادامه داد: رئیس انجمن فاینانس چین به تهران آمد و با آقای لاریجانی و سیف، که در آن مقطع رئیس بانک مرکزی بود، دیدار و پیشنهاد بسیار خوبی را مبنی بر سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد یورویی در پروژه‌های زیربنایی ارائه کردند.

ماجرای سنگ‌اندازی‌های آخوندی و سیف در امضای فاینانس ۵۰ میلیارد یورویی با چین

سفیر اسبق ایران در چین افزود: با توجه به اینکه چینی‌ها اولین کشوری هستند که قطارهای سریع‌السیر دارند، به طور مشخص اعلام کردند که آمادگی داریم قطار سریع‌السیر در مسیر تهران-مشهد و تهران-تبریز را در عرض چهار سال راه‌اندازی کنیم.

بروجردی گفت: اعلام کردند که این تسهیلات در قالب فاینانس در اختیار ایران قرار خواهد گرفت و در پروژه‌های زیربنایی دیگر نیز سرمایه‌گذاری خواهیم کرد، پس از پایان پروژه نیز یک سال تنفس به شما می‌دهیم و بعد از آن، بازپرداخت تسهیلات یا به صورت نقدی انجام خواهد شد یا چین آمادگی دارد در ازای آن به قیمت جهانی از شما نفت خریداری کند.

رئیس گروه دوستی ایران و چین در مجالس نهم و دهم اظهار داشت: این پیشنهاد بعد از برجام ارائه شده و احتمال ناپایداری شرایط زیاد بود. بنده به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی با رئیس کمیسیون عمران در این خصوص صحبت کردم و از آقای آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی دعوت کردیم در کمیسیون حضور پیدا کند.

وی با اشاره به نگرش منفی این دولت نسبت به قراردادها و فعالیت‌های اقتصادی با چین و روسیه تصریح کرد: نگاه این دولت کاملاً غرب‌گرایانه بود. بعد از برجام با هول و وَلع برای پروژه‌های نفتی، به دنبال «توتال» و «شل» راه افتادند و برای پروژه‌های راه و ترابری به دنبال شرکت‌های فرانسوی رفتند و آقای آخوندی برای خرید ایرباس، تبلیغات گسترده‌ای به راه انداخت.

رئیس گروه دوستی ایران و چین در مجالس نهم و دهم با اشاره به جلسه مشترک دولت و مجلس برای بررسی قرارداد فاینانس با چین گفت: در آن جلسه آقای آخوندی طفره می‌رفت و می‌گفت که «ما نمی‌توانیم ۱۵ درصد پیش‌پرداخت قرارداد را بپردازیم». بنده گفتم «اگر با چینی‌ها صحبت کردیم و ۱۵ درصد را نخواستند، قبول می‌کنید؟»

بروجردی ادامه داد: ما از چینی‌ها درخواست ارائه قرارداد و پیشنهاد بدون پیش‌پرداخت کردیم. طرف چینی پیشنهاد مکتوب ارائه داد. بنده در صحن مجلس این پیشنهاد را به عنوان رئیس گروه دوستی ایران و چین به آقای آخوندی ارائه دادم و او نیز اعلام کرد «این پیشنهاد فوق‌العاده است»، سپس به آقای کاشان که مشاورشان بود، دستور داد که مذاکرات برای این قرارداد را آغاز کند.

پیام دولت به هیئت چینی: «خودتان را معطل نکنید»

وی افزود: مذاکرات آغاز شد اما به دلیل دیدگاه غرب‌گرایانه، آنقدر هیئت چینی را معطل و اذیت کردند که قراردادی بسته نشد. نفر اول هیئت چینی، سفیر سابق چین در ایران بود. نفر دوم نیز از نزدیکان رئیس‌جمهور چین بود. این هیئت به چین بازگشت و آقای کاشان آب پاکی را روی دست هیئت چینی ریخت و گفت «خودتان را معطل نکنید»
نامه مقامات چینی به ایران: «شما این‌گونه می‌خواهید از منافع ملی خود دفاع کنید؟»

سفیر اسبق ایران در چین اظهار داشت: سفیر سابق چین در ایران نامه‌ای به من نوشت که «شما این‌گونه می‌خواهید از منافع ملی خود دفاع کنید؟ ما سه بار چنین تسهیلاتی را به روسیه داده‌ایم و این تسهیلات ویژه برای کشورهای نزدیک به ما است» این نامه به عنوان یک سند تاریخی است.

بروجردی گفت: بنده از طریق مشاور عالی امور بین‌الملل مقام معظم رهبری، این موضوع را به ایشان اطلاع دادم. رهبری نیز به رئیس‌جمهور دستور دادند که موضوع را پیگیری کند و روحانی نیز جهانگیری معاون اول را به عنوان مسئول اقتصادی ایران و چین قرار داد.

وی تأکید کرد: جلسه‌ای به ریاست آقای جهانگیری با حضور شمخانی رئیس شورای عالی امنیت ملی، سیف رئیس وقت بانک مرکزی، کرباسیان وزیر وقت اقتصاد، ولایتی مشاور عالی امور بین‌الملل مقام معظم رهبری و بنده تشکیل شد. من با اعتراض گفتم «مشکل دولت شما این است که افراد معتقد به کار با چین و روسیه نیستند». به جهانگیری برخورد و گفت «این‌طور نیست»، همان یک جلسه هم برگزار شد و کار خوابید.

بروجردی اظهار داشت: بنده باز هم این قرارداد را پیگیری کردم. سفری با دعوت رسمی به چین داشتم. این پیشنهاد در آن مقطع بسیار مهم بود. با فشار فراوان، دکتر امینی معاون آخوندی را با خود به چین بردم. طرف چینی برای امضای یادداشت تفاهم، جایگاه پیش‌بینی کرده بود.

وی بیان کرد: آقای امینی گفت «من برای امضای یادداشت تفاهم نیامده‌ام و چنین مأموریتی ندارم». بنده گفتم «آقای امینی ما پیک‌نیک نیامده‌ایم، سفر رسمی است». بنده با آقای آخوندی تماس گرفتم که در جلسه هیئت دولت بود و جواب نداد. سپس با آقای سیف تماس گرفتم. او گفت «این قرارداد خوب است و فقط اسم بانک مرکزی را بیاورید». تلفن را روی بلندگو گذاشتم تا آقای امینی بشنود و امضا کند.

ایرادهای بنی‌اسرائیلی دولت به قرارداد فاینانس ۵۰ میلیارد یورویی چین

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم ادامه داد: چینی‌ها پیک ویژه از پکن به شانگهای فرستادند و متن یادداشت تفاهم را ارسال کردند. باز آقای امینی ایراد بنی‌اسرائیلی گرفت. بنده به آقای امینی گفتم «این اقدامات و حرکات شما به رئیس‌جمهور چین گزارش می‌شود. چرا با منافع یک ملت این‌گونه رفتار می‌کنید؟» درخواست کردم کلمه‌ای که مورد ایراد آقای امینی قرار گرفته بود، اصلاح شود. مجدداً آقای امینی گفت «ابتدا باید طرف چینی امضا کند و بعد من امضا می‌کنم»

بروجردی افزود: این تفاهمنامه امضاء شده از سوی طرف چینی به شانگهای ارسال شده بود اما به دلیل تغییرات، باید ابتدا ما امضا می‌کردیم و بعد دوباره طرف چینی امضا می‌کرد. بالاخره آقای امینی را راضی کردم که این تفاهمنامه را امضا کند. قبل از اینکه چین را ترک کنیم، تفاهمنامه را با امضای آقای لاریجانی برای آقای سیف فرستادیم تا او نیز امضا کند و کار عملیاتی شود.

وی گفت: چندین ماه گذشت و هر چه پیگیری می‌کردیم، این تفاهمنامه امضا نمی‌شد. بنده خیلی پیگیری کردم. این دولت چنین فرصت‌سوزی‌هایی کرده است. رئیس‌جمهور برای معاون اول خود حکم زده بود که موضوعات اقتصادی ایران و چین را پیگیری کند اما هیچ کاری انجام نشد و به همین دلیل این سمت به آقای لاریجانی منتقل شد.

سفیر اسبق ایران در چین اظهار داشت: نگرش همکاری با چین و روسیه در این دولت وجود نداشت. چینی‌ها آقای لاریجانی را از زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بوده است، می‌شناختند. چینی‌ها شناخت خوبی از داخل کشور ما دارند چون سال‌هاست که روابط راهبردی با چین داریم.
وی با انتقاد شدید از اظهارات ظریف مبنی بر اینکه «ما آقای لاریجانی را به چینی‌ها معرفی کردیم، آنها لاریجانی را نمی‌شناختند»، گفت: متأسفم که چنین حرف‌هایی زده شده است. معمولاً رئیس جمهور چین با رؤسای مجالس دیدار نمی‌کند، اما در سفر آقای لاریجانی به چین، نه تنها رئیس‌جمهور این کشور با رئیس مجلس ایران دیدار کرد، بلکه به جای ۵ نفری که در پروتکل چینی‌ها وجود دارد، ۱۷ نفر را در ملاقات پذیرفتند و تا درب خروجی دفتر کارش نیز هیئت را مشایعت کردند.

بروجردی ادامه داد: اما در سفر رئیس‌جمهور چین به ایران، با ایشان بد برخورد شد و حتی به محافظ رئیس‌جمهور چین اهانت کردند. به دلیل این اقدامات، مذاکره با مقامات چینی از دولت به رئیس مجلس منتقل شد. آقای لاریجانی بارها با وزرا برای قرارداد با چین جلسه گذاشت و با سفیر چین دیدار کرد.

رئیس گروه دوستی ایران و چین در مجالس نهم و دهم تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، توافق ۲۵ ساله با چین است که متأسفانه وزیر امور خارجه ارزش آن را به شدت کاهش می‌دهد و می‌گوید «این یادداشت تفاهم است، قرارداد نیست». از چه می‌ترسید؟ آمریکا و اروپا دشمن ما هستند و نمی‌خواهند ایران قدرت پیدا کند.

فریاد غربی‌ها نشان‌دهنده اهمیت راهبردی سند همکاری ایران و چین است

وی افزود: این سند بسیار مهم است. داد و فریاد غربی‌ها نشان‌دهنده اهمیت راهبردی این سند است. این سند راهبردی به برجام هیچ ربطی ندارد. برجام گذرگاهی بود در مقطعی که باید بین بد و بدتر انتخابی صورت می‌گرفت و با تمام نواقصش، پیگیری شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم ادامه داد: اما سند راهبردی ایران و چین، یک سند راهبردی و تاریخی است. چین یک قدرت برتر جهانی است و این قدرت اعلام کرده که نظام جمهوری اسلامی ایران ظرف ۲۵ سال آینده نظام با ثباتی است.

بروجردی گفت: امیدواریم که دولت غرب‌گرا این قرارداد را خراب نکند و نترسد در برابر غرب. اینکه دائم تکرار می‌کند «این قرارداد چیزی نیست»، خیلی اقدام بدی است. این ترس و لرز برای چیست؟ باید محکم بایستند و بگویند که این سند قراردادی درازمدت برای ارتباط با چین است و ما آن را به دهها قرارداد مهم در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی تبدیل خواهیم کرد.

دولت به دنبال کم ارزش جلوه دادن «سند راهبردی ایران و چین» است

وی تصریح کرد: چرا دولت این‌قدر در برابر غرب مرعوب است؟ خروجی برجام را هم دیدیم. آقایان هنوز خوشبینانه به دنبال ارتباط با آمریکا و غرب هستند. مؤمن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود. غرب را رها کنید. با اظهارات خود، طرف چینی را دلسرد نکنید.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم اظهار داشت: یک سال پیش چینی‌ها گفته بودند که متن یادداشت تفاهم را علنی نکنید تا فشار آمریکا افزایش نیابد، اما دولت آن را علنی کرد. هر کاری برای خراب کردن این قرارداد انجام دادند.

بدبختی ما از نگاه دولتمردان به غرب است

بروجردی تصریح کرد: دولت غافل بود چراکه غرب همیشه برای ما یک سراب بوده است و هیچ‌وقت کار راهبردی و اساسی برای جمهوری اسلامی انجام نداد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با اشاره به اظهارات اخیر ظریف مبنی بر اینکه «نگاه من نه به غرب است و نه به شرق»، گفت: نگاه این دولت کاملاً به غرب بوده است. بدبختی ما، از نگاه دولتمردان به غرب است. نگاه به شرق، تودهنی به غرب است و سیاستی عقلانی و منطقی است.

وی گفت: در دوران جنگ، بنده سفیر بودم، در ریز اطلاعات خریدهای ایران از چین قرار دارم. در همان زمان کشورهای غربی سلاح‌های شیمیایی و موشکی در اختیار صدام قرار دادند. چرا نباید شرق و غرب برای ما تفاوت داشته باشد؟ از اظهارات آقای ظریف تعجب می‌کنم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. ۱_اولین بار محمود, دردانه خودتان اعلام و ابراز تردید و…کرد
    ۲_منافع ملی ارجح بر هر چیزی است و لذا تضعیف دولت در برابر …..و تعریف از انان نشانه ……
    ۳_ حکومت چین, از نوع سوسیالیستی تک حزبی است لذااز ما خواستن یک نماینده انتصابی ,از طرف نظام معرفی کنیم !!!!نه از طرف دولت!یا برعکس خودمان خواستیم! ( البته فرقی هم درماهیت قضیه نمی کند)………………..
    …….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا