خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روحانی: به شهادت رساندن سردار سلیمانی یک جنایت جنگی بود

رییس‌جمهور روحانی گفت: اقدام آمریکایی ها در به شهادت رساندن سردار دلاور اسلام سپهبد قاسم سلیمانی و همراهان شهیدش در عراق را برخلاف همه موازین و مقررات بین المللی و یک جنایت جنگی و تروریسم بین المللی دانست و تاکید کرد: آمریکایی ها از دستیابی به اهداف خود در این اقدام جنایتکارانه شکست خوردند.

به گزارش ایسنا،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین  حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با بیان اینکه در هفته گذشته تا به امروز شاهد تحولات بسیار مهمی در ایران، منطقه و جهان بودیم، گفت: آمریکا با اقدام جنایتکارانه در بغداد یک فرمانده بزرگ و عظیم الشان ایران را که میهمان دولت و مردم عراق بود برخلاف همه مقررات بین المللی در یک جنایت جنگی و تروریسم بین المللی به شهادت رساند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بی تردید آمریکا از این اقدام خود اهدافی را دنبال می کرده است، افزود: آنها به دنبال ایجاد تفرقه در داخل ایران ، ایجاد ترس و تفرقه در سطح منطقه، فاصله انداختن میان دولت و ملت عراق با مردم ایران و تاثیرگذاری بر تحولات منطقه و اقداماتی که برای آزادسازی کامل منطقه از شر مداخله گران و تروریست ها انجام میشود بودند که خوشبختانه در تمامی این اهداف شکست خوردند.

روحانی ادامه داد: البته ممکن است این اقدام به خاطر مسائل و پیچیدگی های شدید داخلی در آمریکا و گرفتاری های کاخ سفید بود که می خواست این مشکلات از پیش روی او برداشته شود که آن هم با آگاهی مردم آمریکا و افکار عمومی جهان نتیجه ای معکوس خواهد گرفت.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید در مقابل عظمت و روح ملت بزرگ ایران سر تعظیم فرود بیاوریم، گفت: حضور مردم در مراسم تشییع شهید سپهبد سلیمانی حضوری عادی نبود بلکه معجزه حضور ملت ایران در تاریخ کشور بود.

روحانی با اشاره به برگزاری مراسم پرشکوه برای این سردار شجاع کشور، اظهار داشت: در تاریخ به یاد ندارم که اینچنین طولانی ترین تشییع جنازه را شاهد باشیم به گونه ای که از بغداد ، کربلا، نجف تا خوزستان، مشهد، تهران، قم و کرمان و همچنین در خرمشهر، آبادان و بصره شاهد حضور گسترده مردم بودیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه مردم در اقصی نقاط جهان از جمله در یمن، سوریه و کشمیر نیز به یاد این شهیدان در خیابان ها حضور یافتند گفت: اگر تمام این صف ها را در کنار هم قرار بدهیم می بینیم که طولانی ترین تشییع جنازه تاریخ برای این سردار بزرگ و یاران او انجام شد.

روحانی با طرح این سوال که چرا مردم در برابر این حادثه این همه هوشیاری و بیداری نشان دادند، خاطرنشان کرد: در واقع این حضور بی سابقه، احترام مردم به سجایای اخلاقی و آرمان های این شهید بلندمرتبه بود.

رئیس جمهور افزود: سردار سلیمانی تنها یک فرمانده نظامی نبود بلکه او یک سیاستمدار، استراتژیست و یک فرد توانمند در مذاکرات سیاسی با احزاب، گروهها و حتی مقامات بلندپایه منطقه و خارج از منطقه بود.

روحانی ادامه داد: شهید سپهبد سلیمانی فردی بسیار باهوش و خوش فکر بود و برنامه ریزی ها و پیش بینی های او معمولا دقیق بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکایی ها با اقدام جنایتکارانه خود اشتباه بزرگ تاریخی را مرتکب شدند، گفت: صدها فرمانده آمریکایی در جایگاه های مختلف منطقه به گونه ای بودند که اگر سردار سلیمانی اراده می کرد آنها را از پای درمی آورد اما سردار سلیمانی از معتدل ترین فرماندهان نظامی منطقه و جهان بود ضمن اینکه شجاع ترین نیز بود.

روحانی با بیان اینکه سردار سلیمانی بسیار حساب شده عمل می کرد و هیچ گاه در مسیر افراط و تفریط قرار نمی گرفت، اظهار داشت: من در طول سالهای آشنایی نزدیک به او شاهد بودم که سلیمانی همواره یک فرمانده باهوش، شجاع و پا در رکاب بود و از روزی که در میدان جنگ برای مبارزه بر مرکب جهاد سوار شد، ندیدم که لحظه ای از این مرکب پیاده شده باشد.

رئیس جمهور افزود: در طول 40 سال گذشته او پرتلاش و هر روز با روحیه ای بالاتر از روز قبل در مسیر جهاد تلاش می کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه بسیار مهم است که اهداف سردار سلیمانی را نه تنها امروز بلکه برای همیشه به یاد داشته باشیم خاطرنشان کرد: هدف سردار سلیمانی امنیت ایران، ثبات منطقه، آزادی قدس، تامین امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه و آرمان او آزادی ملت های منطقه بود.

رئیس جمهور ادامه داد: اینکه امروز همه ملت های منطقه در کشورهای مختلف از جمله هندوستان، کشمیر، پاکستان و کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا و آسیای دور دلسوخته این فاجعه بزرگ هستند نشان از عظمت این مرد بزرگ دارد.

روحانی تصریح کرد: آمریکایی ها فکر کردند که با موشک بدن سردار سلیمانی را سوزاندند در حالی که آنها با این اقدام دل صدها میلیون انسان آزاده جهان را سوزاندند و طبیعی است که آمریکا نمی تواند از پیامدهای این فاجعه بزرگ فاصله بگیرد و حتما در برابر این جنایت و خباثت پاسخ خواهد گرفت.

رئیس جمهور با بیان اینکه تا امروز که بدن این شهید بزرگوار به خاک سپرده شد آمریکا پاسخ های بسیار قاطعی را دریافت کرده است، گفت: اولین پاسخ آمریکا حضور پرشور مردم عراق در بغداد، کربلا، نجف و بصره و دیگر شهرهای این کشور بود؛ آمریکا می خواست با کشتن سردار سلیمانی میان ملت ایران و عراق فاصله ایجاد کند اما نفهمید که سردار بزرگ اسلام را با سرداری دیگر که متعلق به ملت عراق بود با هم کشت و خون و حتی اعضای بدن این دو عزیز با هم ممزوج شد.

روحانی افزود: این نشان داد که ملت ایران و عراق در یک مسیر هستند و فرماندهان جهادی این دو ملت یک مسیر را طی می کنند.

رئیس جمهور اقدام پارلمان عراق در تصویب خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را پاسخ دیگری به این اقدام جنایتکارانه آمریکا برشمرد و گفت: پارلمان عراق با رای شجاعانه خود مسیر را برای اخراج دائمی آمریکا از عراق و انشاءالله در آینده از منطقه فراهم کرد.

روحانی با تجلیل از پیام تسلیت مرجعیت عراق به رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: مرجعیت، مورد احترام کل جامعه عراق است و این اقدام مرجعیت معظم عراق باعث اتحاد و یکپارچگی آحاد مردم اعم از شیعه، سنی و کرد در این کشور شد و این تودهنی بزرگی به آمریکایی ها بود.

رئیس جمهور تاکید کرد: آمریکا تصور می کرد که با کشتن سردار سلیمانی در عراق اختلاف ایجاد کرده و این کشور را چند شقه خواهد کرد اما برعکس عراق متحد شد و زیر یک پرچم و با یک فریاد به طور یکپارچه علیه آمریکا قرار گرفت.

روحانی افزود: اگر سردار سلیمانی عزیز ماهها و سالها تلاش می کرد تا این منطقه یکپارچه علیه آمریکا شود نمی توانست آن طور که باید به این هدف برسد؛ هرچند که ما از قدرت او مطلعیم اما خون او و شهادت او امروز کاری کرد که سلیمانی می بایست سالیان دراز برای رسیدن به این اهداف تلاش می کرد.

رئیس جمهور با اشاره به حضور بی سابقه ملت ایران در مراسم تشییع سردار سلیمانی و یاران او در شهرهای مختلف کشور گفت: مردم نه تنها در شهرهایی که تابوت این سردار بزرگ بر روی دست ها سیر کرد بلکه در همه شهرها و روستاها به طور یکپارچه عزاداری کرده و علیه اقدام آمریکا فریاد برآوردند.

روحانی افزود: این یک حادثه بزرگ تاریخی بود که ملت ما را بیش از همیشه با هم متحد و منسجم کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید این اتحاد و انسجام را حفظ کنیم و این مسوولیتی بر دوش همگان است خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی کار خود را به خوبی انجام داد و اتحاد را در میان آحاد ملت به وجود آورد و امروز این ما هستیم که باید آثار خون این شهید بزرگ و یارانش را پاس بداریم.

روحانی افزود: شهادت سپهبد سلیمانی یک فرصت تاریخی برای ما ایجاد کرد و تمام فکرها ، گروهها و سلیقه های گوناگون نسبت به احترام به این سردار بزرگ اسلام یکپارچه، یکصدا و همنوا بودند و نمازی که رهبر معظم انقلاب در کنار تابوت این عزیز و یارانش خواند نیز تاریخی و ماندگار شد و بغض رهبری و یک ملت را نسبت به بدترین جنایتی که آمریکایی ها در این منطقه مرتکب شدند به نمایش گذاشت.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود اقدام مجلس شورای اسلامی در تصویب طرح سه فوریتی را گامی مهم علیه اقدامات جنایتکارانه آمریکا دانست و گفت: دولت با برداشتن گام پنجم در کاهش تعهدات هسته ای قدمی مهم در راستای فعالیت های صلح آمیز هسته ای را برداشت.

روحانی ادامه داد: در گام پنجم به دنیا اعلام کردیم که سازمان انرژی اتمی ایران امروز در تحقیق و توسعه، ساخت انواع سانتریفیوژها و نصب آنها و مقدار سطح و درصد غنی سازی هیچ محدودیتی ندارد و این کار برای اولین بار است که اتفاق می افتد.

رئیس جمهور اظهار داشت: سازمان انرژی اتمی در یکی دو سال اخیر به خوبی خود را آماده کرده بود و امروز با این فرمان شاهد شکوفایی بزرگ در صنعت هسته ای خواهیم بود.

روحانی با اشاره به اینکه در برابر اقدام جنایتکارانه آمریکا تنها این اقدامات کافی نبود و لازم بود نیروهای مسلح نیز پاسخ مناسب را بدهند، گفت: از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تشکر می کنیم که شب گذشته با عملیاتی که علیه پایگاه بزرگ آمریکایی ها در منطقه انجام داد به خوبی نشان داد که ما در برابر آمریکا عقب نشینی نمی کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد اگر آمریکا مرتکب جنایتی شود هرچند که بخواهد تهدید کند باید بداند که پاسخ قاطع نیروهای مسلح ما را دریافت خواهد کرد.

روحانی افزود: اگر آمریکا از این به بعد بخواهد مرتکب جنایت دیگری شود باید بداند که پاسخ محکم تری را خواهد گرفت. آمریکایی ها اگر آگاهی و هوشیاری داشته باشند در این مقطع اقدام دیگری انجام نمی دهند اما اگر این کار را انجام دادند هم مردم و هم نیروهای مسلح کشور آماده اقدام متقابل در برابر آنها هستند.

رئیس جمهور اظهار داشت: معتقدم آمریکا باید پاسخ اصلی خود را از ملت های منطقه دریافت کند؛ آنها دست سردار سلیمانی عزیز ما را در این جنایت قطع کردند؛ انتقامش این است که پای آمریکا را از این منطقه بریده و قطع کنیم.

روحانی افزود: اگر پای آمریکا از این منطقه قطع شود و دست تجاوزش برای همیشه بریده شود در حقیقت انتقام و پاسخ نهایی ملت های منطقه به آمریکا خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکایی ها نباید خطا کرده و اگر در دیگر کشورها اقداماتی علیه آنها انجام شد بگویند که توسط نیروهای نیابتی ایران به انجام رسیده است، گفت: ما نیروی نیابتی نداریم چرا که امروز ملت ها آزادند و هیچ نیرویی در هیچ کشوری تحت فرمان ما نیست به گونه ای که حشدالشعبی جزو نیروی مسلح رسمی عراق و تحت فرمان فرماندهی عراق قرار دارد.

روحانی افزود: حزب الله لبنان بخشی از دولت، پارلمان و حاکمیت در لبنان است و خودشان برنامه داشته و اهداف خود را دنبال می کنند؛ همچنین مردم یمن تابع فرمان ما نیستند و برای کشور خود مبارزه می کنند و ممکن است باز هم حوادثی همچون حادثه آرامکو را بیافرینند و این هیچ ارتباطی به مردم ، حکومت و نیروهای مسلح ایران ندارد.

رئیس جمهور ادامه داد: آمریکایی ها نباید خطا کرده و اگر در آینده با مشکلی در سطح دنیا مواجه شدند آن را گردن ایران بیندازند.

روحانی خاطرنشان کرد: آنها باید بدانند که سردار سلیمانی حق بزرگی بر گردن ملت های منطقه و حتی مردم اروپا و آمریکا دارد و اگر این قهرمان مبارزه با تروریسم نبود امروز اروپا هم امن نبود و من این موضوع را روز گذشته در تماس تلفنی یکی از رهبران اروپا عنوان کردم که اگر سلیمانی نبود امروز پایتخت های اروپایی امنیت نداشت و داعش همه شما را از پای درمی آورد.

رئیس جمهور افزود: از خاطر نخواهم برد که سردار سلیمانی روزهایی به عراق رفت و برای مردم این کشور مجاهدت و فداکاری کرد که کمتر کسی جرات می کرد در بیابان های عراق قدم بردارد و اگر او نبود اربیل سقوط کرده بود و شاید حرم های مطهر ائمه هدی در سامرا ، کاظمین، کربلا و نجف مورد تهدید جدی قرار می گرفت؛ اگر سلیمانی نبود شاید امروز حرم مطهر حضرت رقیه و زینب کبری وجود نداشت.

روحانی ادامه داد: معتقدم محبوبیت سردار سلیمانی را اهل بیت(ع) در دل مردم قرار دادند و البته خداوند نیز وعده داده که آنانی که ایمان دارند و عمل صالح انجام می دهند خداوند محبت آنها را در دل مردم قرار می دهد و او به خاطر عمل صالح، اخلاص، تواضع و فروتنی اش محبوب همگان بود.

رئیس جمهور اظهار داشت: سردار سلیمانی هیچ گاه ابراز خستگی نکرد و نه تنها در جهاد برای امنیت بلکه در سیاست هم به کشور کمک می کرد و در شورای عالی امنیت ملی صاحبنظر بود و همواره از نظرات او راجع به مسائل منطقه و کشور استفاده می کردیم؛ سلیمانی برای آینده منطقه برنامه ریزی و استراتژی داشت.

روحانی افزود: ما باید راه این مرد بزرگ را ادامه دهیم و ملت ایران در کنار ملت های منطقه متحد و منسجم باشند.

رئیس جمهور تاکید کرد: پاسخ آمریکا روزی است که شاهد خروج آمریکا از منطقه باشیم و ببینیم که ملت های منطقه آزاد شدند.

روحانی اظهار داشت: سلیمانی یک قهرمان ضد تروریست و افراطی گری در منطقه بود و مردم ایران ، منطقه و جهان به خوبی او را شناخته و نسبت به او قدردانی کردند.

رئیس جمهور خطاب به مردم ایران گفت: مردم عزیز ایران، سروران ما، ولی نعمتان ما، شمایی که در این روزها این برگ زرین را در تاریخ ایران آفریدید و بزرگترین حماسه وحدت، همبستگی، انسجام و اقتدار ملی را خلق کردید؛ همه باید دست به دست هم بدهیم و در کنار هم باشیم و نگذاریم حاصل خون این شهید و وحدت و انسجام بزرگ ما خدشه دار شود.

روحانی افزود: اگر امروز کسی اثر خون شهید سلیمانی را پاس نداشته و حرمت خونش را نگاه ندارد به او خیانت کرده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: امروز روز وحدت و اتحاد است و هر کس شکاف و تفرقه ایجاد کند حرمت خون این سردار بزرگ را نگاه نداشته است چرا که آنچه امروز آمریکا را از جنایت خود پشیمان می کند وحدت ملت بزرگ ایران است.

روحانی با بیان اینکه آمریکا در برابر یک ملت متحد بسیار ناچیز است اما در برابر یک ملت متفرق و جداشده از هم، توان این را دارد که بتواند به ما ضربه بزند، افزود: نگذاریم آمریکا دست جنایت خود را بار دیگر به سوی ایران دراز کند و این با وحدت، اتحاد و تلاش همگان امکان پذیر است.

رئیس جمهور خطاب به مسوولان ، نیروهای مسلح و همه کارگزاران نظام گفت: ما باید امروز قدردان این ملت بزرگ باشیم و این با تلاش و خدمت بیشتر حاصل می شود.

روحانی ادامه داد: کارآفرینان کشور در سایه خون شهید سلیمانی باید تلاش و خدمت بیشتری داشته باشند؛ همچنین هر کسی در فن و جایگاه خود باید با تلاش مضاعف خود پاسخ لبیک به شهید سلیمانی عزیز بدهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در 8 ماهه گذشته از سال جاری برغم فشارها بر فروش نفت، در مجموع صادرات نفتی بیشتر از واردات آن بود، اظهار داشت: این یک قدم مثبت بوده و این قدم ها را باید برای خدمت به مردم ادامه دهیم.

روحانی ادامه داد: خداوند با شهادت، بالاترین جزا و درجه را به سردار سلیمانی اعطا کرد چرا که در قرآن آمده که جهاد و شهادت بالاترین درجه و مقام برای مومنان است و او امروز در آسمان ها بیش از آنچه که در زمین محبوب است، محبوبیت دارد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما باید تلاش کنیم تا در مسیر شهدا حرکت کرده و با توجه به مسوولیت ها به مردم خدمت کنیم و امیدواریم در سایه شهید بزرگوار و با حرکت و جنبشی که به واسطه خون شهید ایجاد شده بتوانیم در این راه موفق باشیم.

روحانی همچنین در این جلسه با تسلیت حادثه کشته شدن عده ای از مردم در مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد سلیمانی در کرمان از همه مسوولان مربوط خواست تا در راستای رسیدگی به آسیب دیدگان این حادثه تلخ تلاش کنند.

رئیس جمهور همچنین سقوط هواپیمای اوکراینی و کشته شدن عده ای از هموطنان مان در این حادثه و دیگر مسافران این پرواز را تاسف بار دانست و این حادثه را تسلیت گفت و افزود: وزارت راه و شهرسازی و مسوولان مربوطه دلایل این حادثه را بررسی و به اطلاع مردم برسانند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. عجیبه . اِ . خبر به شما هم رسید ؟ الان دیگه باید بنزین بشه 5000 تومن تا آمریکا سر جاش بشینه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا