خرید تور تابستان ایران بوم گردی

به کاندیدای یکی از دو جناح رای دهید

سعید معدنی، جامعه‌شناس در یادداشتی تلگرامی با عنوان «به کاندیدای یکی از دو جناح رای دهید» نوشت:

ابتدا روشن کنم که روی سخنم با این دو گروه نیست:

۱-کسانی که در این ۴۲ سال در انتخابات شرکت نکرده اند.

۲-کسانی که قصد ندارند در انتخابات بعدی ریاست جمهوری شرکت کنند.

اما بعد؛

امروز یکی از دانشحویان سابق‌ام، پیام گذاشته اگر مایل هستید جلسه‌ای با فلان کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری برایتان بگذارم‌، و ایشان مشتاق چنین گفتگوهایی از سوی اقتصاددانان و جامعه شناسان هستند. در پاسخ گفتم که‌ من تمایل ورود به چنین مقولاتی را ندارم. دو باره پیام گذاشته که “مردم از اصولگرا و اصلاح طلب خسته شده اند و نامزد احتمالی فراجناحی هستند!” دیگر پاسخی به ایشان ندادم.

اما اگر پاسخ می‌‌دادم به ایشان می گفتم که بهتر است از نامزدی حمایت کنید که یکی از دو جناح از ایشان حمایت کند. چون اگر این دو جناح از کسی حمایت نکنند بعید است انتخاب شود. اگر جناح اصولگرا از احمدی نژاد و جناح اصلاح طلب از روحانی حمایت نمی‌کرد به هیچوجه شانس انتخاب نداشتند. حتی اگر این دو برای این جناحین یار قرضی بوده باشند.دیگر اینکه ما می‌توانیم الان یقه برخی از گروهها و احزاب و اشخاص مهم اصلاح طلب و اصولگرا را بگیریم و نقد و انتقاد کنیم که چرا از روحانی و یا از احمدی‌نژاد حمایت کردید؟ اما در صورت مستقل بودن کاندیدا در صورت انتخاب -که بعید است- بعد از قصور و کوتاهی‌ها چه کسان و گروهها و احزابی را به پرسش و استنطاق بگیریم؟

در روند شکل‌گیری فعالیت های سیاسی همزمان با انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ در درون ساختار حکومتی با همه کاستی ها و آسیب‌هایش، چه بخواهیم و چه نخواهیم دو جناح به شکل طبیعی موسوم “جبهه اصلاح‌طلب” و ” جناح اصولگرا” شکل گرفته، و تجربه ۶ دوره انتخابات نشان می دهد این دو جناح در رفتار انتخاباتی مردم تاثیرگذار هستند.
(البته این صف بندی از قبل از دوم خرداد هم وجود داشت که فعلا به آن نمی پردازیم.)

به عبارتی در درون ساختار حکومت جمهوری اسلامی، به دلیل نبود احزاب قدرتمند، این دو جناح نقش احزاب را بازی می‌کنند. هیچکس در ساختار سیاسی نمی تواند فارغ از این دو جناح و حمایت مستقیم یا ضمنی ایشان- برای ریاست جمهوری- انتخاب شود. مگر اعلام تحریم انتخاباتی از سوی یک جناح و مشارکت حداقلی، که حکومت تا به حال چنین چیزی را نخواسته‌است.

لذا به کسانی که به هر دلیلی- مثل این دانشجوی سابق من- از الان می‌خواهند پشت کاندیدایی بایستند و برای وی فعالیت کنند، پیشنهاد می کنم اگر یکی از این دو جناح به شکل یکپارچه از وی حمایت نمی کنند، وقت خود را تلف نکنند چون قطعا انتخاب نخواهد شد.

همچنین به همه کسانی که به هر دلیلی در روز انتخاب ریاست جمهوری شناسنامه بدست پای صندوی رای حاضر می شوند، پیشنهاد می کنم که به کاندیدای یکی از جناح‌ها رای دهند تا بعدا بتوانند حداقل سوال و مطالبه‌گری را از حامیان‌شان داشته باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا