خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سفر به خوزستان و «دوباره سیاه‌کردن مردم»؟

سعید زیباکلام، استاد اصولگرای دانشگاه تهران در یادداشتی تلگرامی با عنوان «دوباره سیاه‌کردن مردم؟» نوشت:

روز جمعه جناب آقای سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، سفری سرزده به خوزستان کردند. در این سفر، آقای رئیسی با قاطعیت اظهارات زیر را اعلام کرد و اقداماتی را انجام داد و خبرگزاری قدرتمند نظام، خبرگزاری فارس، و البته دوربین‌های رسانه حکومتی هم با قدرت تمام صحنه‌های شکوهمند رسیدگی و حل مصیبت‌های مردم را به اطلاع مردم رساندند. با هم اظهارات و اقدامات را مرور کنیم:

اظهار(۱): «مدیریت آب در خوزستان غلط است.»
اظهار(۲): «مشکلات حوزه آب را باید با همکاری خود مردم و عشایر حل کرد….»
اظهار(۳): «رفع مشکلات خوزستان نیازمند یک روحیه جهادی است.»

اقدام(۱): تعریف خاطره از دیدار با شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در مناطق سیل‌زده خوزستان.
اقدام(۲): افتتاح طرح آبرسانی به روستای محروم جفیر.
اقدام(۳): بازدید از بیمارستان رازی اهواز.
اقدام(۴): بازدید از کارگاههای جمع‌آوری فاضلاب در منطقه ۳ اهواز.
اقدام(۵): حضور در محله منبع آب اهواز.

نیازی نمی‌بینم به تحلیل نشان دهم که این اظهارات و آن اقدامات به‌اندازه وزن بال مگسی از بار زندگی مصیبت‌بار مردم خوزستان برنمی‌دارد: آن افتتاح را دهدار یا بخشدار یا، از اینها بهتر، جوانمردی مردمی از همان روستای جفیر می‌توانست انجام دهد و کمبودها و مشکلات عدیده اماکن بازدیدشده را هم می‌شد تیمی ورزیده و تیزبین و امین بدون هیچ قیل و قالی انجام دهند و به وزیر مربوطه گزارش دهند.

اما براستی غرض از این سفر چیست که آقای رئیسی یک روز از عمر گرانبهای ریاست جمهوری را صرف آن کرده است؟ به نظر این بنده، خبرگزاری فارس حقیقت مطلب را، ناخودآگاه، شفاف اعلام کرده است: «طی دو روز، از غسّالهای تهران تا کادر درمان و پرستارهای خوزستان همه رئیس جمهور رو از نزدیک دیدن! ما و همه مدیران وزارت بهداشت به جز دو یا سه نفر، طی دو سال حضور در هسته مرکزی مقابله با کرونای وزارت بهداشت حتی یکبار هم رئیس جمهور[سابق] رو به جز ویدئو کنفرانسی ندیدیم».

آری! هدف اول این بود که مردم خوزستان آقای رئیسی را از نزدیک ببینند و با تمام وجود مردمی‌بودن ایشان را حس کنند! هدف دوم اینکه مردم به یاد داشته باشند که رئیس جمهور چه اظهارات راهگشایی بیان کردند و چه اقدامات گره‌گشایی درباره انبوه معضلات خوزستان بویژه آب و فاضلاب در این سفر انجام دادند!

چیزی که سخت مرا متحیّر و مبهوت کرده این است که رجال بلندپایه مملکت حقیقتا بر این باورند که با یکی دو دقیقه شنیدن صحبت‌های یکی دو نفر از ارباب رجوع یا کارکنان فی‌المثل بیمارستانی و اظهار اینکه حتما رسیدگی خواهد شد، ملت ایران پی می‌برند که آقای رئیس جمهور مردمی است؟

از منظری دیگر، فرض کنیم مردم ایران به‌واقع اینقدر ساده‌اندیش و خام باشند، آیا رواست که ما مردم را اینگونه بازی دهیم؟ ولاحول ولاقوه الابالله.

“ومن یغلل یات بما غل یوم‌القیامه”
(و آن که در این دنیا مکر و حیله ورزد روز قیامت با همانها بیاید)

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا