خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایت یک تهیه‌کننده از «خیانت بزرگ صداوسیما»

حسین فرحبخش، تهیه‌کننده‌ی سینما گفت: پخش دو فیلم اکران‌نشده در تلویزیون خیانت بزرگی بود که صداوسیما انجام داد و البته خیانت بیشتر را صاحبان این آثار، انجام دادند. به فیلمی که برای سینما ساخته می‌شود تا زمانی که در سینما اکران نشده باشد نباید اجازه دهند در تلویزیون نمایش داده شود. به اعتقاد من وزارت ارشاد باید با تهیه‌کنندگان این دو فیلم برخورد کند و تا یکی دو سال به آنها پروانه ساخت ندهد. اصلا به چه اجازه‌ای فیلم را به تلویزیون داده‌اند؟ فیلم مال سینماست و باید سالن سینما بچرخد نه اینکه به آنتن تلویزیون برود. مسئولان تلویزیون، خود مانع‌زا هستند. نخست باید جلوی مسئولان تلویزیون به عنوان کسانی که مانع تولید هستند گرفته شود. دوم اینکه نهادهایی که این فیلم‌ها را ساخته‌اند و تهیه‌کنندگانشان باید محاکمه شوند. چون این کار خلاف و غلط است و نباید چنین اتفاقی بیفتد

ایرناپلاس نوشت: دو فیلم سینمایی اکران نشده که اتفاقا در جشنواره فیلم فجر سال گذشته هم جوایزی بسیاری را کسب کرده بودند یک‌باره به آنتن تلویزیون آمدند. اتفاقی که بی‌سابقه محسوب می‌شود و مورد اعتراض اهالی سینما قرار گرفته است.

در کنار برنامه‌ها و سریال‌هایی که برای ایام نوروز در نظر گرفته شده بود، پخش دو فیلم سینمایی خودنمایی می‌کرد.

در اقدامی بی‌سابقه،‌ فیلم «یدو» ساخته مهدی جعفری و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح در کنداکتور برنامه‌های نوروزی تلویزیون قرار گرفت. این اثر که توانسته بود پنج سیمرغ و یک دیپلم افتخار را از جشنواره فیلم فجر از آن خود کند و به‌ عنوان بهترین فیلم جشنواره شناخته شود، بدون اینکه وارد چرخه اکران شود، در تعطیلات نوروز از تلویزیون پخش شد.
فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری که سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی را کسب کرده بود نیز در ایام نوروز از تلویزیون نمایش داده شد.

پخش فیلم‌های سینمایی اکران نشده در تلویزیون

در این میان تهیه‌کننده فیلم «یدو» که در ساخت این اثر مشارکت ۵۰ درصدی بنیاد سینمایی فارابی و البته سرمایه‌گذاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به همراه داشته است درباره این تصمیم به مهر گفته: «با توجه به شرایط کرونایی که متأسفانه در کشور حاکم است. ما هم مترصد این بودیم که بهترین روش و راهکار را برای عرضه فیلم «یدو» که متعلق به مردم است و با سرمایه مردم، برای مردم تولید شده را پیدا کنیم تا بیشترین مخاطب را داشته باشد.»

وی در خصوص چگونگی قراردادشان با تلویزیون نیز گفته، «نوع قرارداد ما از نظر مالی، قرارداد قابل قبولی بود که بخش قابل‌ توجهی از بودجه فیلم را تأمین می‌کرد. هنوز به عدد دقیقی نرسیده‌ایم اما بیش از ۵۰ درصد از هزینه تولید فیلم را تأمین می‌کند و این یک شروع خوب برای آغاز یک تعامل است.»

این اتفاق علاوه بر پیامدهایی که برای سینما و اقتصاد سینما می‌تواند داشته باشد، برای تهیه‌کنندگان بخش مستقل و سینمای خصوصی ممکن است دشوار و آسیب‌زننده باشد. هر چند که این تهیه‌کننده در گفت‌وگوی خود اعلام کرده که اگر شرایط همین‌گونه باشد به طور حتم یکی از آثار خود را که با سرمایه خصوصی ساخته و در صف اکران دارد، بدون اکران عمومی از تلویزیون پخش خواهد کرد.

در این‌باره با محمدحسین فرح‌بخش تهیه‌کننده و کارگردان با سابقه سینمای کشور به گفت‌وگو کردیم.

خیانت بزرگی که در تلویزیون اتفاق افتاد
فرح‌بخش درباره پخش دو فیلم سینمایی اکران نشده از تلویزیون که اتفاقا در جشنواره سی و نهم جوایز بسیاری را هم کسب کرده بودند، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: این اتفاق، خیانت بزرگی بود که تلویزیون انجام داد و البته خیانت بیشتر را صاحبان این آثار، انجام دادند.
به فیلمی که برای سینما ساخته می‌شود تا زمانی که در سینما اکران نشده باشد نباید اجازه دهند در تلویزیون نمایش داده شود. به اعتقاد من وزارت ارشاد باید با تهیه‌کنندگان این دو فیلم برخورد کند و تا یکی دو سال به آنها پروانه ساخت ندهد.

وی افزود: اصلا به چه اجازه‌ای فیلم را به تلویزیون داده‌اند؟ فیلم مال سینماست و باید سالن سینما بچرخد نه اینکه به آنتن تلویزیون برود. مسئولان تلویزیون، خود مانع‌زا هستند. نخست باید جلوی مسئولان تلویزیون به عنوان کسانی که مانع تولید هستند گرفته شود. دوم اینکه نهادهایی که این فیلم‌ها را ساخته‌اند و تهیه‌کنندگانشان باید محاکمه شوند. چون این کار خلاف و غلط است و نباید چنین اتفاقی بیفتد.

راستی‌آزمایی کمک تلویزیون به سینما
این تهیه‌کننده با انتقاد از عملکرد تلویزیون تاکید کرد: به هر حال ما در اتحادیه تهیه‌کنندگان پی‌گیر می‌شویم و به طور قطع ارشاد نباید به تهیه‌کنندگان آن دو فیلم در سال جدید پروانه ساخت بدهد. این اتفاق خیانتی بود که برای نخستین‌بار در تاریخ سینما انجام شد و به این روزهای کرونایی هم هیچ کمکی نمی‌کند. تلویزیون به فیلم‌هایی که در حال اکران هستند کمک نمی‌کند و تیزر نمی‌دهد حالا می‌خواهد به این شکل به سینما کمک کند؟ این یک دروغ است.

وی تاکید کرد: مسئولان تلویزیون اگر واقعا قصد کمک دارند، فیلم‌های در حال نمایش را معرفی کنند تا مردم به سینما بروند نه اینکه فیلم‌هایی که با پول دولت ساخته شده است را خریداری کنند.

پیامدهای یک اتفاق
شاید این اتفاق به ظاهر کمک‌دهنده و یاری‌بخش در این روزهای سخت سینما باشد. اما به مرور معنی، مفهوم و حتی فرهنگ سینما و سینما رفتن را هم دستخوش تغییرات قرار می‌دهد. اینکه بخشی از مبالغ و هزینه‌ها توسط صدا و سیما پرداخته ‌شود آیا می‌تواند دلیل خوبی برای این اتفاق باشد؟
فرح‌بخش در این‌باره معتقد است: یک نفر نمی‌تواند موازنه یک صنف را بر هم بریزد. اینکه شخصی بیاید و منافع کل صنف را فدای منافع شخصی‌اش کند، امر قابل قبولی نیست و باید مقابلش بایستیم که دیگر چنین اتفاقی نیفتد تا باعث شود به صنف و منافع تهیه‌کنندگی ضربه‌ وارد شود.
فیلم‌های بسیاری وجود دارند که در vodها هستند و تلویزیون می‌تواند آنها را با قیمت پایین‌تر بخرد و نمایش بدهد. افراد با تجربه‌ای چون من که ۴۰ سال است در این حوزه هستیم و فعالیت می‌کنیم فریب حقه‌بازی‌ها و سیاسی‌کاری‌های این مدلی را نمی‌خوریم.

تلویزیون به کارهایی ‌می‌پردازد که جزء وظایفش نیست
این تهیه‌کننده باسابقه معتقد است، تلویزیون با سینما زاویه دارد و درباره این ادعایش گفت: روزی که اعلام کردند سینما تعطیل است تلویزیون تا ۲۴ ساعت این خبر را زیرنویس می‌کرد. اما همان روزی که گفتند باز است این رسانه یک بار هم این خبر را زیرنویس نکرد؛ تنها یکبار در اخبار رادیو پیام اعلام کردند که سینما باز است. شما و دیگر رسانه‌ها، وظیفه ملی و انسانی دارید که اطلاع‌رسانی کنید و زمانی که سینماها تعطیل نیست به مردم اعلام کنید.

وی یادآور شد: سینما اصلا خطری برای مردم ندارد. متاسفانه حتی زمانی که سینماها باز شد بسیاری اصلا از این موضوع خبردار نشدند. تلویزیون معمولا به کارهایی ‌می‌پردازد که جزء وظایفش نیست و در مقابل اطلاع‌رسانی چنین اخباری که وظیفه‌اش است را انجام نمی‌دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. خیانت بزرگ صدا و سیما فروش مدار منحصر به فرد ماهواره بود.
    خیانتش ایجاد دو قطبی در جامعه بود.
    خیانتش پخش اخبار دروغ بود.
    و ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا