خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آخرین خبرها از مذاکرات اعضای برجام

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: کار دو گروه کاری فنی و تحریم این است که این مجموعه اقداماتی که دو طرف در یک مرحله باید انجام دهند مشخص و نهایی کند و بعد ما دوباره در کمیسیون مشترک ترتیب و توالی اقدامات و جزییات مربوط به زمانبندی آنها را مشخص کنیم. قرار است صبح جمعه کمیسیون مشترک کار این دو کارگروه را بررسی کند، پیشرفت کار را ببینیم و اگر مشکلات و موانعی است را ارزیابی کنیم. در دو سه روز آینده کار کارگروه‌های دوگانه را به صورت مرتب ارزیابی و گزارش‌های همکاران را می‌شنویم و اگر کار به سمت پیشرفت است، کارگروه‌ها ادامه خواهند داد و اگر پیشرفتی صورت نمی‌گیرد و طرف‌های مقابل جدیت نداشته باشند، طبیعی است که این روند ادامه نخواهد یافت.

به‌گزارش فارس معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در کمیسیون مشترک برجام که بعدازظهر امروز (پنجشنبه) در وین با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد، در پایان این دیدار در گفت‌وگویی عنوان کرد که ملاقات خوبی با گروسی داشته است.

وی افزود: در جریان مذاکراتی که الان در حال انجام است، زمانی به جمع بندی برسیم، وظایفی هم برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد که بتواند وظایفش را به خوبی انجام دهد و لازم بود ایشان (گروسی) را در جریان آخرین وضعیت مذاکرات قرار دهم و هماهنگی بیشتری بین ما به وجود بیاید برای زمانی که لازم است آژانس ورود پیدا کرده و نقش خودش را ایفا کند.

معاون وزیر خارجه همچنین گفت که با گروسی درباره مسائل دیگری که بین ایران و آژانس وجود دارد و برخی سؤالات که از قدیم مانده نیز یک هماهنگی صورت گرفته است.

  • تعامل بین ایران و آژانس درباره موضوعات مورد اختلاف و سؤالاتی که وجود دارد، ادامه خواهد یافت

عراقچی در پاسخ به سؤالی درباره تعاملات با آژانس خاطرنشان کرد: تعامل بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره موضوعات مورد اختلاف و سؤالاتی که وجود دارد، ادامه خواهد یافت و اطمینان داریم در یک تعامل سازنده، اگر حسن نیت وجود داشته باشد، ان‌شاءالله این مسائل می‌تواند حل و فصل شود و ما برای همیشه این مسائل را کنار بگذاریم.

وی همچنین اعلام کرد که همکاری‌های ایران و آژانس جریان دارد و افزود: هم همکاری‌هایی که مربوط به عملیات راستی آزمایی آژانس می‌شود و هم همکاری‌هایی که مربوط به کمک‌های فناوری و تکنولوژیک آژانس در حوزه‌های مختلف به ایران می‌شود، ادامه دارد. آژانس حتی در مورد ویروس کرونا همکاری‌هایی با ایران داشت و درباره برخی تجهیزات مورد لزوم کمک هایی را صورت داد.

رافائل گروسی در سالی که گذشته دو بار به تهران سفر کرد. در شهریور و اسفند و در هر دو سفر هم دو بیانیه مشترک از سوی ایران و آژانس صادر شد. براساس توافقی هم که در آخرین نشست شورای حکام صورت گرفت، مقرر شد هیأتی از آژانس به ریاست معاون مدیرکل در ماه آوریل به تهران سفر کند که برخی رسانه‌ها روز گذشته از تعویق این سفر خبر دادند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدار با معاون وزیر امور خارجه ایران هم گفت که راستی‌آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه خواهد داشت.

  • بحث گام به گام، اقدامات اولیه و اقدامات میانی و … مدت‌هاست که کنار گذاشته

رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین درباره نشست‌های کارگروه‌هایی که در وین در جریان است، گفت: ظرف دیروز و امروز (چهارشنبه و پنج‌شنبه) کارگروه‌هایی که در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای ایجاد شد، به صورت فشرده کار کردند و کارشناسان همه کشورها دخیل و درگیر بودند و مسائل را خیلی جامع مدنظر قرار دادند. هدف آنها تنظیم اقداماتی است که دو طرف باید در یک مرحله انجام دهند.

عراقچی با اشاره به برخی مسائل مطرح شده، تصریح کرد: بحث گام به گام، اقدامات اولیه و اقدامات میانی و … مدت‌هاست که کنار گذاشته است.کاری که ما الان انجام می‌دهیم، طبق مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران، بر این مبنا است که درباره برداشته شدن یک جای تحریم‌ها به صورت دقیق مذاکره می‌کنیم، چه تحریم‌هایی و چگونه و مشخصات آنها همه باید دقیق روشن شود و کارگروه‌ در این زمینه فعالیت می‌کند.

وی یادآور شد: تحریم‌هایی که باید برداشته شود از نظر ما شامل همه تحریم‌های برجامی و همه تحریم‌های دوران ترامپ می‌شود.

عراقچی گفت: از آن طرف هم درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، مجموعه اقداماتی که ایران باید انجام دهد تا به پایبندی کامل برگردد، مشخص می‌شود و بعد ما تنظیم و بحث خواهیم کرد که ترتیب و توالی اقدامات دو طرف چگونه باشد.

این دیپلمات ارشد ایرانی تصریح کرد: از نظر ما آمریکا باید همه اقداماتش را یک جا انجام دهد و بعد ما راستی آزمایی می‌کنیم و بعد ایران هم اقداماتش را انجام خواهد داد.

عراقچی اینکه راستی آزمایی چگونه باید باشد را یک موضوع بحث برشمرد و افزود: دوره زمانی آن چقدر باشد و چه ابعادی دارد و چگونه صورت می‌گیرد نیز مورد بحث واقع خواهد شد و امیدوارم در ادامه مذاکرات درباره این موارد بتوانیم به یک جمع بندی برسیم.

  • بعد از نشست فردا تصمیم داریم چند روزی تنفس بدهیم/ هنوز در موقعیتی نیستیم که بگوییم مثبت بوده یا منفی، مسلما منفی نبوده

معاون وزیر خارجه با یادآوری این نکته که کار آسانی نیست، اظهار داشت: دیروز و امروز کارگروه‌ها کار کردند، فردا یک جمع بندی خواهیم داشت و جلسه کمیسیون مشترک یک بار دیگر تشکیل می‌شود و کار کارگروه‌ها را ارزیابی می‌کند و بعد از آن تصمیم داریم چند روزی را تنفسی بدهیم و هیأت‌ها به پایتخت‌هایشان برگردند و ما هم به تهران برمی‌گردیم و مشورت‌های بیشتری را در تهران انجام می‌دهیم و نتیجه مذاکرات را منتقل می‌کنیم و ظرف هفته‌ آینده مجدد به وین باز می‌‌گردیم برای ادامه مذاکرات و ممکن است لازم باشد چند بار این کار را تکرار کنیم تا بتوانیم به جمع بندی مطلوب ما که منافع ما را تامین می‌کند، برسیم.

وی در ارزیابی از روند مذاکرات انجام شده نیز گفت: هنوز در موقعیتی نیستیم که بگوییم مثبت بوده یا منفی. مسلما منفی نبوده است. به تعبیر من رو به جلو و سازنده است، ولی هنوز زود است که بتوانم بگویم ما روند مثبتی را جلو می‌رویم. فضای جلسات سازنده است و مسیر ما رو به پیشرفت است، ولی هنوز به نقطه‌ای که امیدوار باشیم به روند مثبتی خواهیم رسید، فاصله داریم. اگرچه ناامید نیستیم.

روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین ماه نشست کمیسیون مشترک برجام در پی نشست مجازی روز جمعه، در شهر وین به صورت حضوری برگزار و طرفین توافق کردند که دو گروه کاری در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل شود که متشکل از همه اعضای کمیسیون مشترک یعنی کارشناسان ایرانی به اضافه کارشناسان کشورهای ۱+۴ است.

در همین خصوص عراقچی معاون وزیر خارجه اظهار داشت: کار این دو گروه کاری این است که این مجموعه اقداماتی که دو طرف در یک مرحله باید انجام دهند مشخص و نهایی کند و بعد ما دوباره در کمیسیون مشترک ترتیب و توالی اقدامات و جزییات مربوط به زمانبندی آنها را مشخص کنیم. قرار است صبح جمعه کمیسیون مشترک کار این دو کارگروه را بررسی کند، پیشرفت کار را ببینیم و اگر مشکلات و موانعی است را ارزیابی کنیم. در دو سه روز آینده کار کارگروه‌های دوگانه را به صورت مرتب ارزیابی و گزارش‌های همکاران را می‌شنویم و اگر کار به سمت پیشرفت است، کارگروه‌ها ادامه خواهند داد و اگر پیشرفتی صورت نمی‌گیرد و طرف‌های مقابل جدیت نداشته باشند، طبیعی است که این روند ادامه نخواهد یافت.

وی گفت: در همه این مراحل بین ما و کشورهای ۱+۴ مذاکرات صورت می‌گیرد، ما هیچ مذاکراتی با آمریکا یا هیچ کشور دیگری نداریم. مذاکرات ما با ۱+۴ در قالب کمیسیون مشترک است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا