خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بر سر آیت‌الله لاهوتی چه آمد؟ (بخش سوم)

به‌کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

آیت الله لاهوتی سرپرست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز 28 آبان ماه 1358 استعفای خود را تقدیم امام خمینی کرد:

بسمه الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک فرمانده کل قوا و رهبر انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی دامت برکاته

با کمال احترام به عرض عالی می‌رساند با این که تصمیم داشتم در حساس‌ترین ارگان مبارزاتی یعنی سپاه پاسداران در راه اسلام و امام امت تا آخرین قطره خون خویش خدمت نمایم ولی با کمال معذرت به پیشگاه محترم آن حضرت اعلام می‌دارد به عللی از جمله کسالت قلبی بیش از این در این پایگاه نمی توانم در خدمت اسلام و مسلمین باشم!

آرزومندم در جای دیگر تا آخرین حد توانم به خدمت سربازی‌ام ادامه دهم.

ارادتمند و مخلص- فرزند شما، لاهوتی

لاهوتی اما در یک مصاحبه درباره علت این استعفا این طور توضیح داد:

قرار بود سپاه پاسداران ضمن این که مرکزی نظامی است مرکز آزادی اسلامی نیز باشد. از طرفی طبق آیین‌نامه این سپاه، بعد از خاتمه دوران شش ماهه فرماندهی، فرماندهان سپاه پاسداران بایستی در سراسر کشور انتخاب شوند و بر سر کار بیایند، اما این اصل اجرا نشد. بعد از شش ماهه اول مشاهده شد که می خواهند شورای اولیه فرماندهی را ابقا کنند. سعی کردم که از این امر خلاف جلوگیری کنم اما به علت اعمال قدرت و زور از بالا موفق نشدم. بنابراین برای این که در این کار نادرست سهم نداشته باشم بهتر دیدم استعفا دهم.

از لاهوتی پرسش دیگری هم شد: نظر شما درباره مسائل و مشکلات اخیر اصفهان در رابطه با کمیته‌ها چیست؟

پاسخ لاهوتی این بود: از اول هم اعتقاد داشتم که کمیته‌ها باید چنان اصلاح شوند که در نظر مردم به مثابه مسجد به شمار آیند اما چنین نشد. در حال حاضر کمیته‌ها به این صورتی که کار می‌کنند جز ایجاد نارضایتی نتیجه‌ای به بار نمی‌آورند. در اصفهان هم در این مورد اشتباهاتی شد و من حق را به گروه متحصنین می‌دهم.

اما این تمام انتقاد نخستین سرپرست سپاه پاسداران نبود. او در نامه 11 بهمن 1358 خود به رییس جمهور بنی صدر با کنایه به آنهایی که به تعبیر او «فرصت طلبانه امام را سپر خود کرده‌اند»( نقل به محتوی) نوشت: عجبا! چهره‌هایی که تا دیروز حتی از امضا کردن اعلامیه‌های امام، صادره از پاریس ابا و امتناع داشتند و پای مبارکشان حتی یک روز و حتی یک بار هم به زندان آریامهری باز نشد و در مقابل همه چیز با ترس و وحشت روبرو می‌شدند امروز نزدیکترین چهره به امامند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا