خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عراقچی: نشست کمیسیون مشترک برجام چالشی بود

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران نشست امروز کمیسیون مشترک برجام را بسیار جدی و چالشی دانست و بار دیگر بر رفع همه تحریم ها تأکید کرد و گفت: اروپایی ها باید جدیت را در مذاکرات نشان دهند.

به گزارش فارس، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین در گفت وگویی بعد از نشست امروز عنوان کرد: امروز جلسه کمیسیون مشترک مجدد برگزار و تقریبا دو ساعت به طول کشید. قرار شد گروه های کاری در حوزه هسته ای و رفع تحریم ها کار خودشان را امروز بعدازظهر از سر بگیرند. همه توافق داشتند که وارد کار جدی و عملی شویم و مجموعه تحریم هایی که آمریکا باید بردارد لیست و مجموعه اقداماتی که ایران باید انجام دهد نیز لیست شود و توافق درباره آن صورت بگیرد و اجرایی شود.

  • جلسه بسیار جدی و حتی چالشی بود/ حادثه نطنز چیزی نیست که به سادگی از کنار آن گذشت

عراقچی بیان کرد: جلسه بسیار جدی و حتی چالشی بود. تحولاتی که بین این جلسه و جلسه قبل داشتیم از جمله حادثه نطنز و … فضای جلسه را به شدت چالشی کرده بود و بحث ها از هر دو طرف خیلی جدی و متاثر از اتفاقات این مدت بود.

معاون وزیر خارجه اظهار داشت: مواضع کشور را خیلی روشن در نشست بیان کردیم. حادثه نطنز چیزی نیست که به سادگی از کنار آن گذشت و انتظار ما که کشورهای مقابل در برجام این حادثه را محکوم کنند انتظار کاملا جدی و به حقی بود. غیر از روسیه و چین، سه کشور اروپایی نه تنها این کار را صورت ندادند، بلکه در حوزه تحریم ها مواردی را اضافه کردند.

وی بیان کرد: حسن نیت از سوی کشورهای اروپایی به شدت از سوی ما زیر سوال رفت. آنها باید جدیت خودشان را در مذاکرات نشان دهند و این گونه نیست که با این حرکات بتوان به جمع بندی خوبی رسید، مگر این که کشورهای اروپایی جدیت را در عمل نشان دهند.

  • اصلا مایل به مذاکرات فرسایشی نیستیم

عراقچی با بیان اینکه ما فرصت برای مذاکرات فرسایشی نداریم و اصلا مایل به مذاکرات فرسایشی نیستیم، خاطرنشان کرد: باید سریع تر به جمع بندی برسیم و باید این را در عمل ببینیم که حرکت و شتاب به سمت رسیدن به توافق در حد معقول و مقبولی وجود دارد، در غیر این صورت دلیلی برای ادامه مذاکرات نمی بینیم.

  • لیست ها در حال آماده شدن است/ همه تحریم ها باید برداشته شود

عراقچی درباره اینکه آیا دو طرف توانستند لیست ها را آماده کنند و موارد اختلافی چیست؟ گفت: لیست ها در حال آماده شدن است و موضع ما این است که همه تحریم ها باید برداشته شود و فهرستی که تهیه می شود کامل و شامل باشد. قرار است گروه های کاری کار خودشان را جدی تر جلوتر ببرند. همه کشورها از جمله سه کشور اروپایی این توافق را دارند که در مرحله ای هستیم که دیگر نیازی به بحث های کلی وجود ندارد و باید وارد کار شد و لیست ها را تهیه و نهایی کرد و بعد درباره اختلافات صحبت کرد تا لیست نهایی تهیه شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا در بحث راستی آزمایی تحول جدیدی رخ داده و مدت زمان آن چقدر خواهد بود؟ اظهار داشت: تحول جدیدی در این زمینه رخ نداده است و مواضع ما کماکان هم است. ما الان در مرحله ای هستیم که باید فهرست تحریم ها و فهرست اقدامات ایران روشن شود وقتی این قطعی شد مرحله بعدی آن است که راستی آزمایی را تعیین کنیم که آن هم بحث و مذاکرات خودش را دارد و ان شاءالله به آن می رسیم.

  • اگر امیدوار نبودیم الان این جا نبودیم

عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از نشست امروز امیدوار به رسیدن به جمع بندی هستید؟ اظهار داشت: اگر امیدوار نبودیم الان این جا نبودیم، ولی این که مسیر، مسیر آسانی نیست را همه قبول دارند و امیدوار هستیم در این دور از مذاکرات به یک مسیری برویم و به یک جمع بندی برسیم که چشم انداز حل و فصل کاملا روشن شده باشد. امیدواریم در طول چند روز آینده به این امر برسیم. هنوز زود است که بگوییم که قطعا بگوییم خواهیم رسید یا نه، به دلیل مشکلات و سختی هایی که وجود دارد. ولی با این حال امیدواریم که بتوانیم این کار را انجام دهیم.

  • احتیاجی به موضع گیری این کشورها نداریم و دردی از ما را دوا نمی کند

معاون وزیر خارجه درباره این که آیا قرار است ۱+۴ در بیانیه ای در خصوص نطنز صادر کنند؟ گفت: این موضوعی است که مورد انتقاد شدید ما قرار گرفت و این یکی از بحث های چالشی امروز بود. روسیه و چین مواضع خوبی را گرفتند. اتحادیه اروپا یک موضعی را گرفت که خیلی پایین تر از انتظارات ما بود و برخی از کشورهای اروپایی هم مواضعی گرفتند که بسیار پایین تر از انتظارات ما است.

وی بیان کرد: این مورد انتقاد جدی ماست و امروز هم تذکر دادیم. با این حال واکنش جمهوری اسلامی ایران در جای خودش انجام شده است و احتیاجی به موضع گیری این کشورها نداریم و دردی از ما را دوا نمی کند. فقط حسن نیت آنها را نشان می دهد. اگر مایلند حسن نیت و جدیت خود را اثبات کنند باید مواضع خود را تصحیح کنند، اگر نه ما در مورد نطنز واکنش هایی که لازم بوده را گرفتیم و اقدامات خود را صورت دادیم و گزارشات آژانس وجود دارد و هم در مورد ۶۰ درصد تایید کرده است که دیروز این کار صورت گرفته و هم در مورد هزار سانتریفیوژ اضافه، ما کار خودمان را انجام خواهیم داد.

  • فعالیت های خود را متوقف به خواسته های آنها نمی کنیم

وی افزود: اگر طرف های اروپایی و آمریکا می توانند تعهداتشان را انجام دهند و برگردند به برجام و ما هم راستی آزمایی می کنیم، طبیعتا ما هم برمی گردیم، وگرنه نه عجله و نه اصراری داریم و نه فعالیت های خود را متوقف به خواسته های آنها می کنیم.

عراقچی درباره نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام نیز گفت: گروه های کاری کارشان را الان شروع می کنند و هر زمان لازم باشد نشست کمیسیون مشترک برگزار شود که کمکی به کار کارگروه ها باشد و بخواهد گزارشات آنها را بشنود و راهگشایی کند ما این کار را انجام می دهیم. همه در وین حضور دارند و در صورت اقتضا جلسه را تشکیل خواهیم داد. اگرنه وقتی کار کارگروه ها تمام شود و به پیشرفتی برسند ما جلسه را برگزار می کنیم و گزارش کارگروه ها را استماع می کنیم.

وی گفت که هنوز زمانی برای نشست بعدی کمیسیون مشترک مشخص نشده است.

نشست کمیسیون مشترک برجام امروز در وین برگزار و قرار شد گفت‌وگوهای فنی در نشست‌های کارشناسی ادامه یابد. بر این اساس، نشست‌های دو گروه کارشناسی که از هفته گذشته به طور موازی به منظور رایزنی‌های فنی در دو حوزه رفع تحریم و مسائل هسته‌ای آغاز به کار کرده اند، ادامه خواهد یافت. نتایج نشست های این دو گروه کارشناسی در حوزه جنبه‌های فنی مربوط به رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای، به کمیسیون مشترک اعلام می‌شود.

در ابتدای نشست امروز کمیسیون مشترک، سید عباس عراقچی رئیس هیأت ایرانی، ضمن محکوم کردن خرابکاری اخیر در تأسیسات نطنز و گلایه شدید از واکنش ضعیف کشورهای اروپایی به این حادثه، تأکید کرد که اعضای برجام باید یک صدا و بدون ملاحظات سیاسی، این اقدام را که مصداق تروریسم هسته ای و تخطی فاحش از قوانین بین‌المللی است، محکوم و تقبیح کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا