خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گانگستریسم و مافیای واکسن کرونا در ایران

عبدالله شهبازی، پژوهشگر تاریخ، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «گانگستریسم و مافیای واکسن کرونا در ایران» نوشت:

۱- حسن روحانی، رئیس‌جمهور، ۲۶ فروردین ۱۴۰۰/ ۱۵ آوریل ۲۰۲۱: «نمی‌توانیم تا تابستان منتظر واکسن داخلی باشیم. باید در بهار از واکسن های خارجی استفاده کنیم. هر شرکتی برای ورود واکسن مشکلی دارد، مستقیما به دفتر ریاست‌جمهوری اعلام کند.»

۲- علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد کرونا، ۲۹ فروردین ۱۴۰۰/ ۱۸ آوریل ۲۰۲۱: «این مجوز را ستاد ملی داده که اگر کسی بخواهد واکسن خارجی وارد کند… [و] اگر کسی عجله دارد برای واکسن زدن و نمی‌تواند در نوبت واکسن ما بماند برود آنجا واکسن بزند. پولش را هم باید بدهد البته بجای اینکه خارج از کشور بزند.»

در ایران کسان بسیاری هستند که حاضرند با پرداخت ارقام کلان سریع‌تر واکسن زنند و به واکسن‌هایی چون فایزر و مدرنا دست یابند. در هیچ جای جهان تاکنون این پدیده دیده نشده که واکسن کرونا نیز به دستمایه غارت هزاران میلیارد تومانی تبدیل شود.

رفتاری که در ایران در قبال واکسن کرونا مشاهده می‌شود ادامه رفتارهای قبلی است. با مفاهیم سیاسی مرسوم در دنیا، مانند چپ و راست و لیبرالیسم و نئولیبرالیسم و غیره، نمی‌توان اینگونه رفتارها را تبیین کرد. تنها مفهوم رسا برای توصیف آن «گانگستریسم» است.

ظهور «مافیای واکسن» مبارک باد!

پی‌نوشت:

حسن روحانی در تاریخ چهارشنبه، ۱۱ فروردین ۱۴۰۰/ ۳۱ مارس ۲۰۲۱ به مصوبه شنبه، ۷ فروردین ۱۴۰۰/ ۲۷ مارس ۲۰۲۱ ستاد ملی کرونا اشاره کرد دال بر مجوز واردات و توزیع واکسن کرونا در ایران توسط بخش خصوصی. متن سخنان روحانی:

«از هفته قبل هم یعنی از روز شنبه این هفته هم مصوبه ستاد ملی کرونا بود که در چارچوب واکسن‌هایی که وزارت بهداشت و درمان مشخص کرده و معین کرده هر بخش خصوصی با ارز نیمایی می‌تواند واکسن را وارد کند بیاورد و در بیمارستان‌های خصوصی، دولتی، هر جایی که وزارت بهداشت و درمان بگوید مناسب هست، آنجا این تزریقات انجام بگیرد. حتی اگر یک کارخانه بزرگ، یک تولیدکننده بزرگ برای کارگرهای خودش می‌خواهد بیارد وارد کند، برود با هماهنگی برود واکسن وارد و استفاده کند. اساس این است که واکسنی که ما وارد می‌کنیم و به صورت مجانی استفاده خواهد شد، حساب دیگری دارد، برنامه‌ای دارد، طبق آن برنامه عمل می‌کنیم، کادر درمان، افرادی که مسن هستند، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، حالا ممکن است به افراد عادی یک کم دیرتر برسد. اما حالا اگر یک کسی خواست از طریق دیگر با ارز نیمایی واکسن وارد بشود، تزریق بشود، این کار بشود، هیچ مشکلی ما نداریم. چرا یک ایرانی برای زدن واکسن پا شود از اینجا برود یک کشور دیگر، پول بلیط هواپیما، هتل، گرفتاری، یک ماه بماند برای اینکه واکسن بزند. برداریم بیاوریم اینجا، چه مشکلی داریم ما اصلاً. ما مشکلی نداریم. این را مصوب کردیم، ابلاغ کردیم، وزارت بهداشت، درمان دارد دنبال می‌کند، ان‌شاءالله هر دستگاهی خواست بیاورد هیچ مشکلی در این زمینه ما نداریم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا