خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«نیروگاه توس مشهد مازوت می‌سوزاند اما آمار ارائه نکرده‌است»

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طرقبه شاندیز گفت: نیروگاه توس از ابتدای پاییز درحال مازوت سوزی است، چندبار مکاتبه کرده ایم اما آمار مصرف مازوت را ارائه نکرده اند.

بهاره موفقی در روزنامه خراسان رضوی نوشت: «مشهد زیر هجوم آلودگی هوا چنان نفسش بند آمده که انگار دارد نفس های آخرش را می کشد. هجوم بی رحمانه ریزگردها کم نیست، مازوت سوزی نیروگاه توس هم امان نمی دهد تا شهر از زیر هجوم رگباری این آلودگی ها، نفسی راست کند. شهر خسته است و مردمان شهر کلافه از نبودنِ هوایی پاک که در حجم آن نفسی تازه کنند. آن‎طور که رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طرقبه شاندیز می گوید:« نیروگاه توس شدیدا مازوت می سوزاند»؛ مازوتی که بازدیدهای میدانی سازمان محیط زیست حکایت از این دارد که سوخت آن مجددا از ابتدای پاییز در این نیروگاه از سر گرفته شده است و دودش به سینه آسمان شهر می نشیند. بارها روزنامه خراسان در گزارش‎های متعدد خود پیگیر رسیدگی به این وضعیت شد، اما هنوز اقدام موثری صورت نگرفته است. وضعیت به گونه ای بغرنج است که مسئولان کشوری در دیسپاچینگ ملی قبل از وقوع فاجعه های زیست محیطی باید تدبیرات لازم را اجرا کنند. همه این‎ها در حالی است که با وجود آشفتگی این وضعیت، نیروگاه توس در این بین پنهان کاری می کند و از مردادماه آمار مربوط به میزان مصرف سوخت را به اداره کل محیط زیست استان ارائه نداده است.

نیروگاه توس از ابتدای پاییز به شدت مازوت می سوزاند


مجید غلامی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان طرقبه شاندیز در پاسخ به این سوال که آیا نیروگاه توس هم‎اکنون مازوت می سوزاند یا خیر، بیان کرد: بازدیدهای میدانی ما به صورت مشخص نشان می دهد که نیروگاه توس شدیدا از مازوت استفاده می کند. غلامی در پاسخ به این سوال که نیروگاه توس چه میزان مازوت مصرف می کند، اظهار کرد: نیروگاه توس در ماه‎های مختلف حد ثابتی از مصرف مازوت نداشته است، اما طبق آمار ارائه شده از سوی خود نیروگاه توس، آن‎ها فروردین ماه صددرصد مازوت استفاده می کردند یا خیلی کم از گاز استفاده می کردند؛ اما تیرماه که هوا گرم شد صددرصد از گاز استفاده کرده‎‎اند. وی افزود: آماری که ما از میزان مصرف سوخت مازوت در نیروگاه توس داریم، مربوط به تیرماه و مردادماه است و از آن موقع تاکنون دو تا سه بار با آن‎ها مکاتبه کردیم ولی آمار میزان مصرف سوخت مازوتشان هنوز به دست سازمان حفاظت زیست و اداره کل محیط زیست استان نرسیده است.

نیروگاه موظف است این آمار را به اداره کل حفاظت از محیط زیست استان ارائه دهد. غلامی ادامه داد: در واقع از میزان سوخت مازوت در فصول سرد آماری نداریم. درست است نیروگاه توس آماری ارائه نداد اما بر حسب وظیفه ذاتی سازمانی خود گشت های کنترلی خود را داریم و حتما این موضوع را به مقام قضایی منعکس می‎کنیم و نیروگاه توس باید پاسخگو باشد. وی در پاسخ به این سوال که نیروگاه توس مجددا از چه زمانی شروع به مصرف سوخت مازوت کرده است، گفت: طبق بازدیدهای میدانی ما، نیروگاه توس حدودا از ابتدای پاییز دارد از مازوت استفاده می‎کند اما این‎که با چه درصد و چه میزانی هنوز مشخص نیست، چون برای ما آمار ارسال نکرده اند. درحال حاضر این‎که چقدر مازوت می سوزانند و کی می خواهند سوخت مازوت را متوقف کنند، باید از نیروگاه توس سوال کنید چون ما در جریان نیستیم.

پرونده قضایی نیروگاه توس حداقل تا آخر سال زمان خواهد برد


رئیس اداره محیط زیست شهرستان طرقبه‎ شاندیز در پاسخ به پرسش خراسان درباره پرونده قضایی مربوط به نیروگاه توس بیان کرد: طبق وظایفی که به ما محول شده است، واحد را به مراجع قضایی معرفی کردیم و بحث های زیست محیطی و جرایم درحال پیگیری است، طوری‎که در یکی از شعب دادگاه‎های مشهد پرونده مفتوحی دارند که با جدیت در حال پیگیری است.

چند جلسه هم از دادگاه آن می گذرد، اما جزئیات آن را نمی‎توانم بگویم. غلامی خاطرنشان کرد: این پرونده قضایی از ابتدای سال 1402 تشکیل شده است و هیچ گاه به حاشیه نخواهد رفت و تا رسیدن به مطلوب که احقاق حق مدعی العموم است، ما کوتاه نخواهیم آمد تا استفاده از سوخت پاک محقق شود؛ اما آن‎ها بحث کمبود گاز را مطرح می کنند. غلامی در پاسخ به این سوال که چرا این پرونده هنوز تعیین تکلیف نشده است، بیان کرد: این پرونده کوچک نیست و درباره آلودگیِ یکی از بزرگ‎ترین نیروگاه های کشور صحبت می کنیم. این پرونده جنبه های مختلفی دارد که زمان‎بر است. حداقل تا آخر امسال پرونده زمان‎بر خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: قبل از ورود به اقدامات قضایی بارها طی اخطاریه ها و تذکرات متعدد و حتی بازدید رئیس سازمان که دی ماه سال گذشته انجام شد ، خواستیم استفاده از سوخت مازوت سریعا متوقف شود. در سطوح عالی هم ریاست سازمان و معاون رئیس جمهور با همکاران در وزارت نیرو، شرکت ملی پخش فراورده های نفتی و دیسپاچینگ ملی رایزنی هایی را انجام دادند.

جزئیاتی از سولفور زدایی به سازمان حفاظت محیط زیست استان نرسیده است


روزنامه خراسان در 31 فروردین ماه امسال گزارشی با عنوان «فیلتراسیون نیروگاه مازوت سوز روی هوا!» منتشر کرد که در آن مسئولان محیط زیست استان خبر از این موضوع دادند که از ابتدای سال 1403 وزارت نفت به سولفورزدایی و استانداردسازی سوخت نفت کوره مکلف شده است. رئیس اداره محیط زیست شهرستان طرقبه شاندیز با اشاره به چگونگی پیشبرد این مصوبه بیان کرد: مازوت قبل از سوخت باید فیلتر و تصفیه شود تا برخی از فلزات سنگین و مشتقات گوگردی آن تقلیل یابد تا شدت آلایندگی خروجی آن کم شود. قرار بوده مصوبه ای در سال 1402 ابلاغ شود که شرکت ملی پخش فراورده های نفتی و دیسپاچینگ ملی، مازوت را تصفیه کند و مازوت تصفیه شده را برای سوخت به نیروگاه توس بدهند. هیچ گونه اطلاعاتی در این زمینه به سازمان ما واصل نشده است و نمی دانیم این بحث رقم خواهد خورد یا خیر. وی افزود: در واقع، اطلاعات خاصی به دست ما نرسیده است. بنابراین جزئیات آن را نه می‎توانیم تایید و نه تکذیب کنیم. این اطلاعات را نیروگاه توس به ما نداده است.

درآمدزایی از طریق سوخت مازوت؟


یک منبع آگاه نیز در گفت و گو با خراسان درباره سوزاندن سوخت مازوت در نیروگاه توس گفت: این که بگویم سلامت مردم در اولویت است، چنین چیزی نیست. هزینه های سوخت مازوت برای نیروگاه تقریبا رایگان درمی آید. برای سوزاندن گاز باید پول خوبی پرداخت کنند اما برای مازوت، خیر. این‎ها دوست دارند به نوعی مازوت بسوزانند. یعنی هر چند آن‎ها را اجبار به سوخت مازوت می کنند، اما خودشان هم بی میل نیستند. درواقع یکی بحث رایگان بودن مازوت مطرح است و یکی هم بحث درآمدزایی سرشار دوستان از این طریق است. دست نیروگاه هم نیست کسی که باید پاسخگوی اصلی باشد، دوستانی هستند که در دیسپاچینگ ملی تصمیم ها را می گیرند.

البته ناگفته نماند که با کمبود گاز مواجه هستیم و نیروگاه‎های دیگر هم سال گذشته به سوخت مازوت و گازوئیل روی آوردند. این منبع آگاه در پاسخ به این سوال که نیروگاه توس بابت استفاده از سوخت گاز چه هزینه ای باید پرداخت کند، گفت: اطلاعی ندارم چون در سیستم خودشان هم این موضوع محرمانه است. مازوتی را که تقریبا رایگان است می سوزانند و از این طرف پول برق از مردم می گیرند؛ این موضوع برای وزارت نیرو درآمد دارد. وزارت نیرو از طریق این درآمد می تواند در بحث کارهای زیست محیطی، گوگردزدایی و… هزینه کند.

نیروگاه توس پاسخگو نبود
به علت حائز اهمیت بودن این موضوع و اطلاع از میزان مصرف سوخت مازوت در نیروگاه توس بارها با مدیر روابط عمومی این سازمان تماس تلفنی گرفتیم و پیامک ارسال کردیم، اما پاسخی دریافت نکردیم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا