خرید تور تابستان ایران بوم گردی

متفاوت‌ترین محصول تویوتا که با هوش‌مصنوعی ساخته شده

سایت خبرآنلاین نوشت: موسسه تحقیقاتی تویوتا (TRI) اخیرا از یک روش پیشگامانه مولد هوش مصنوعی رونمایی کرده که از آموزش سریع و کارآمد مهارت‌های پیشرفته و جدید به ربات‌ها خبر می‌دهد. روز سه شنبه بود که این کمپانی در کنفرانس خبری از این اقدام رونمایی کرد.

مدیرعامل TRI و یکی از دانشمندان ارشد شرکت تویوتا موتور اعلام کرده که تحقیقات این کمپانی در زمینه رباتیک، به دنبال تقویت افراد به جای جایگزینی آنهاست. هدف از این اقدام، کنار گذاشتن نیروهای کار انسانی نیست و طبق اعلام موسسه TRI، این تیم امیدوار است تا رویکرد جدید آنها بتواند ربات‌ها را برای همکاری با انسان‌ها بیش از پیش تقویت کند.

تقویت نیروی کار انسانی به لطف ربات‌ها

گیل پرت، مدیرعامل TRI و یکی از دانشمندان ارشد شرکت تویوتا موتور در این باره گفت:« تحقیقات ما در زمینه رباتیک، به دنبال تقویت افراد به جای جایگزین کردن آنهاست. این تکنیک آموزشی جدید، هم کاربردی است و هم رفتارهای عملکردی بسیار قدرتمندی ایجاد می‌کند و به ربات‌ها این امکان را می‌دهد تا به شکل موثرتری افراد را تقویت کنند.»

متفاوت‌ترین محصول تویوتا که با هوش‌مصنوعی ساخته شده

آموزش ربات‌ها در حقیقت شامل انتقال داده و مهارت‌ها به آنهاست و به آنها کمک خواهد کرد تا کارهای خاصی را انجام داده و با محیط‌های مختلف سازگار شوند. این آموزش چندین رشته با تکنیک‌های مختلف را در بر می‌گیرد که از رویکردهای ساده‌تری مثل برنامه نویسی معمولی گرفته تا رویکردهای پیچیده‌تری مثل یادگیری ماشین و هوش مصنوعی را شامل می‌شود.

روش‌های پیشین و نوین آموزش ربات‌ها

در هر حال روش‌های اخیر و پیشرفته برای آموزش رفتارهای جدید به ربات‌ها مستلزم زمان زیادی بود و در عین حال این روش‌ها تا حد زیادی ناکارآمد بوده و تنها به فعالیت‌های تعریف شده‌ای که در محیط‌هایی با محدودیت‌های شدید انجام می‌شدند، محدود می‌شد. متدهایی مثل کدنویسی که دقیقا نشان می‌دهد که اقدامات ربات‌ها برای مشاغلی که شفاف تعریف شده‌اند و نیازی به انعطاف در آنها حس نمی‌شود مناسب بود؛ اما ربات‌های محدودی می‌توانستند تا از عهده انجام کارهای پیچیده‌تری برای عملکرد ماشین‌ها در سناریوهای روزمره بر بیایند.

حالا مدل رفتاری ربات توسعه‌یافته توسط TRI، شامل یادگیری از طریق آموزش‌های haptic و همچنین توصیف گفتاری اهداف است. این شیوه، امکان معرفی مستقل رفتارهای جدید استنتاج شده از تعداد زیادی نسخه نمایشی را فراهم می‌کند. این روش نه تنها نتایج قابل‌اعتماد، قابل تکرار و کارآمدی را در پی داشته، بلکه خیلی سریع نیز قابل انجام است.

تنوع مهارت‌ها

راس تدریک، معاون تحقیقات رباتیک TRI در این باره گفته:«کارهایی که این ربات‌ها انجام می‌دهند، شگفت‌انگیزند. من حتی تا یک سال پیش هم پیش‌بینی نمی‌کردم که بتوانیم به این سطح از مهارت‌های متفاوت در ربات‌ها نزدیک شویم.» تدریک علاوه بر مسئولیتی که در TRI در بخش مهندسی برق و علوم کامپیوتر برعهده دارد، استاد هوانوردی و فضانوردی و مهندسی مکانیک درMIT نیز هست.

دکتر تدریک در ادامه صحبت‌هایش گفت:« آنچه درباره این رویکرد هیجان‌انگیز است، نرخ و قابلیت اطمینانی است که بر پایه آن می‌توانیم به سراغ مهارت‌های تازه برویم. چون این مهارت‌ها مستقیما با تصاویر دوربین و حس لامسه کار می‌کنند و تنها با بهره‌گیری از نمایش‌های آموزش داده شده، ربات‌ها می‌توانند حتی در کارهایی که شامل اشیایی با قابلیت تغییر شکل، پارچه و مایعات است نیز عملکرد خوبی داشته باشند. این در حالی است که تا پیش از این انجام چنین کارهایی برای ربات‌ها واقعا سخت و دشوار بود.»

TRI پیش از این نیز بدون ایجاد حتی یک خط کد جدید، از یک روش تازه برای آموزش بیش از ۶۰ توانایی پیچیده و ماهرانه به ربات‌ها استفاده کرده بود. آنها برای تحقق این هدف، تنها اطلاعات جدیدی را در اختیار ربات‌ها قرار داده بودند. مسئولان این موسسه حالا امیدوارند تا بتوانند که تا پایان سال ۲۰۲۴، هزار مهارت جدید به ربات‌ها بیاموزند و پیش‌بینی می‌کنند که این مهارت‌های‌ جدید در راستای تعامل با دنیا به روش‌های پیچیده و متنوع، در آینده این امکان را به ربات‌ها خواهد داد تا از افراد در زمینه‌های غیرقابل پیش‌بینی نیز حمایت کنند.

با پیشرفت‌های پی درپی در علم رباتیک، یادگیری ماشینی و هوش‌مصنوعی، آموزش ربات‌ها، شاخه‌ای پویاست که دائما در حال رشد و تکامل است. ربات‌ها به شکل حیرت‌آوری در مدیریت کارهای دشوار و همکاری با افراد در کارهای تیمی پیشرفت می‌کنند و دائما در حال بهتر شدن برای کار در کنار انسان‌ها در صنایع مختلف هستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا