خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علت و درمان مدفوع سیاه

رپورتاژ آگهی

مصرف برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها، سبب واکنش‌هایی خاص در بدن می‌شوند. علاوه بر این، گاه ممکن است واکنش‌هایی که بدن نشان می‌دهد، ناشی از تغییر در سیستم گوارشی بدن باشد. یکی از این تغییرات، سیاه‌رنگ شدن مدفوع است. احتمالاً این اتفاق برای بسیاری از افراد پیش‌آمده است که پس از تغییر در رژیم غذایی با مدفوع سیاه مواجه شده باشند. این اتفاق تا زمانی که کوتاه‌مدت و مقطعی باشد، جای نگرانی ندارد؛ اما هرگاه این اتفاق طولانی شود و یا با نشانه‌های دیگری همراه باشد، باید برای درمان آن به فکر چاره بود. این اتفاق علل مختلفی دارد و می‌تواند نشان‌دهنده یک بیماری یا ضعف خاص باشد. برای درمان آن ابتدا باید علت بروز این اتفاق را بدانیم. برای کسب اطلاع بیش‌تر در این زمینه لطفاً با ما همراه باشید.

سیاه شدن مدفوع نشانه چیست؟

همان‌طور که گفته شد دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند باعث سیاه شدن رنگ مدفوع شود. پیش از هر چیز، این اتفاق نشان‌دهنده غذایی است که مصرف کرده‌اید. خوردن برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها می‌تواند این اتفاق را به دنبال داشته باشد؛ بنابراین تا چند روز اول، جای نگرانی نیست. همچنین مدفوع سیاه می‌تواند نشانه‌ای از داروهای مصرف‌شده باشد. بهتر است حتماً از عوارض و واکنش‌هایی که داروها در بدن ایجاد می‌کنند، آگاه باشید. از این نشانه‌ها که بگذریم گاه ممکن است این اتفاق طولانی و ادامه‌دار باشد. در این صورت حتماً باید به سراغ فوق تخصص گوارش رفته و علت را جویا شوید. پزشک از روش‌های مختلف متوجه خواهد شد که چه مشکلی در بدن شما وجود دارد که سبب بروز این اتفاق شده است. معمولاً هرگاه این اتفاق بیش از سه روز ادامه داشته باشد، توصیه می‌شود تا فرد علت مشکل را پیگیری کند. همچنین در صورت وجود برخی از نشانه‌ها، همچون بوی بد مدفوع و یا سابقه خونریزی گوارشی در خانواده، بهتر است حتماً این مشکل توسط پزشک فوق تخصص گوارش پیگیری شود. نکته قابل‌توجه این است که مدفوع سیاه در هر سنی و برای هر کسی باید پیگیری شود. تفاوتی ندارد که فرد کودک باشد یا بزرگ‌سال و خانم باشد یا آقا.

علل سیاه شدن مدفوع

پیش‌ازاین نیز گفته شد که دلایل مختلفی وجود دارد که سبب می‌شود مدفوع، سیاه‌رنگ یا اصطلاحاً قیری رنگ شود. در ادامه این دلایل را بررسی خواهیم کرد:

  • مصرف غذاهایی با رنگ تیره: برخی از غذاها که دارای رنگ تیره هستند، می‌توانند بر رنگ مدفوع تأثیر گذاشته و آن را تیره کنند. غذاهایی همچون چغندر، بلوبری، شیرین‌بیان سیاه، کوکی شکلاتی تیره و… . اگر علت مدفوع سیاه، خوردن غذا باشد، باید بلافاصله پس از قطع مصرف این غذاها رنگ مدفوع نیز تغییر کند.
  • مصرف قرص آهن: یکی از عوارض مصرف قرص آهن این است که سبب می‌شود رنگ مدفوع تیره شود. این اتفاق به دلیل کمبود گلبول‌های قرمز در بدن اتفاق می‌افتد. اگر به‌تازگی مکمل آهن مصرف کرده‌اید، می‌توان گفت که مدفوع سیاه ناشی از آن است.
  • زخم دستگاه گوارش: گاه علت مدفوع سیاه‌، زخمی است که در دستگاه گوارش وجود دارد. این زخم‌ها معمولاً با علائمی همچون سوءهاضمه، سوزش سر دل، سوزش معده و… همراه هستند. این علائم به همراه مدفوع سیاه‌رنگ نشان می‌دهند که زخم دچار خونریزی شده است.
  • بارداری: این اتفاق در دوران بارداری یک امر شایع و رایج است. دلیل آن فقر آهن و کمبود خون در بارداری است. با اصلاح رژیم غذایی و مصرف برخی مکمل‌ها، این مشکل در زنان باردار قابل‌حل است.
  • مصرف دارو با ترکیبات بیسموت: این دست از داروها می‌توانند سبب تیره شدن رنگ مدفوع گردند. مصرف طولانی‌مدت آن‌ها علاوه بر تیرگی مدفوع، سبب سیاه شدن زبان و دندان نیز می‌شود.
  • خونریزی در دستگاه گوارش فوقانی: برخی از بیماری‌ها و مشکلات، سبب خونریزی دستگاه گوارش فوقانی می‌شوند. خونریزی در این دستگاه با علائم مختلفی ازجمله مدفوع سیاه همراه خواهد بود.
  • رژیم کتوژنیک: این رژیم غذایی بر پایه‌ی حذف کربوهیدرات شکل‌گرفته است. این اتفاق تغییراتی را در دستگاه گوارش به وجود می‌آورد که یکی از این تغییرات، تیره شدن رنگ مدفوع است.
  • واریس مری: تیره شدن رنگ مدفوع گاه نشانه‌ی برخی بیماری‌های کبدی است. هرگاه سیاه‌رگ در مری متورم شود، احتمال پارگی آن زیاد است؛ در نتیجه مدفوع تیره‌رنگ و معمولاً به همراه خونریزی مشاهده خواهد شد..
  • تومورهای سرطانی: افرادی که از بیماری سرطان رنج می‌برند و یا به تومور مری دچار هستند معمولاً مدفوعی سیاه‌رنگ دارند؛ زیرا تومورها باعث ضعیف شدن دستگاه گوارش و خونریزی در آن می‌شوند.
  • مدفوع سیاه در نوزادان: در نوزادان تازه متولدشده این امر طبیعی است؛ زیرا به همراه مدفوع، مواد اولیه موجود در روده‌های آن‌ها تخلیه می‌شود؛ اما در ماه‌های بعد این امر می‌تواند خطرناک باشد. مدفوع سیاه در نوزادان نشانه‌ی هضم خون در معده است و باید سریعاً تحت مداوای پزشک اطفال قرار گیرند.

بهترین راه برای درمان مدفوع سیاه

راه‌های درمان این مشکل به نظر پزشک و همچنین علل به وجود آمدن آن بستگی دارند. درواقع شما پیش از هر چیز، باید بدانید که چه چیزی این اتفاق را رقم‌زده است. پزشک از راه‌های مختلف همچون انجام آزمایش خون، نمونه‌برداری از مدفوع، تصویربرداری با اشعه ایکس، کولونوسکپی، گاستروسکوپی و… علت بروز این مشکل را پیداکرده و بعد برای درمان مدفوع سیاه، اقدامات لازم را انجام خواهد داد. روش‌های درمان معمولاً شامل تجویز انواع داروها برای رفع خونریزی هستند. داروهایی همچون آنتی‌اسیدهای بدون نسخه، آنتاگونیست‌های گیرنده h2، مهارکننده‌های پمپ پروتون و همچنین کاهش مصرف داروهای ضدالتهابی غیر استروئید. در شرایطی که زخم و خونریزی دستگاه گوارش بسیار شدید باشد، پزشک از گزینه‌ی جراحی برای درمان و رفع مدفوع سیاه استفاده خواهد کرد.

علل مختلف سیاه شدن مدفوع

یکی از مشکلات گوارشی که بسیاری از افراد دچار آن می‌شوند، این است که معمولاً مدفوع خود را به رنگ سیاه و قیری شکل مشاهده می‌کنند. این اتفاق علل مختلفی دارد که گاه ممکن است ساده و گاه جدی و خطرناک باشد. اگر این اتفاق بیش از سه روز طول بکشد، حتماً باید به پزشک گوارش مراجعه کرد. از علل بروز آن می‌توان به مصرف برخی غذاها، مصرف برخی داروها، بروز برخی مشکلات گوارشی، خونریزی در دستگاه گوارش، تومور و… اشاره کرد. درمان آن نیز به علت به وجود آمدن و همچنین نظر پزشک وابسته است.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. آموزندهست وبه تجربه هامون اضافه تر میشود فقطدرباره زیان ضررهای جوش شیرین بگید استفاده زیاد باعث بیمارهای ریوی میشود ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا