خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنگوی ستاد کرونا: واکسن آسترازنکا هیچ منع تزریقی ندارد

علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسن آسترازنکا هیچ منع تزریق برای گروه‌های سنی ندارد و همه گروه‌های سنی بالای ۱۸ سال می‌توانند آن را تزریق کنند و اگر عوارضی ایجاد شود در برابر عوارض کووید ۱۹ قابل مقایسه نیست.

رییسی روز جمعه در گفت ‌وگو با ایرنا درباره تزریق واکسن آسترازنکا افزود: سازمان جهانی بهداشت می‌گوید اولین واکسن کرونا که به دست‌تان رسید را تزریق کنید. من هنوز واکسن نزدم و اگر به من بگویند کدام واکسن را تزریق می‌کنی، می‌گویم هر کدام را بزنید خوب است زیرا عوارض کووید ۱۹ در مقابل عوارض احتمالی واکسن بسیار بالاتر است. از طرفی واکسن کرونا معدود است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در اوج بیماری هستیم و ویروس جهش یافته کرونا منجر به مرگ و میر بیشتری شده و حتی ممکن است ویروس‌های جهش یافته دیگری هم در راه باشد. بنابراین هرچه سریع‌تر باید ایمن سازی با واکسن را انجام بدهیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسن آسترازنکا به ازای هر ۲۵۰ هزار تزریق ممکن است یک لخته ایجاد کند که آن هم قابل درمان است. به ازای هر یک میلیون تزریق نیز گزارش یک فوتی داده شده که این مورد هم در حال بررسی است که آیا به خاطر همان لخته بوده یا نه. کووید ۱۹ به ازای هر ۱۰۰ نفر، حدود ۱۷ لخته خون ایجاد می‌کند. بنابراین مشاهده می‌شود که اصلا قابل مقایسه با تزریق واکسن نیست.

رییسی بیان کرد: وقتی واکسن آسترازنکا را در کشور توزیع کردیم، پیام‌های زیادی مبنی بر این آمد که آیا نمی‌شود واکسن دیگری تزریق کنیم. این پیام‌ها مشابه مواردی بود که در مورد واکسن «اسپوتنیک وی» مطرح می‌شد و حالا این واکسن بسیار محبوب شده است. در نتیجه در نامه‌ای اعلام کردیم که عیبی ندارد و واکسن آسترازنکا را به افراد بالای ۵۰ سال تزریق کنند. گفتیم که ترجیحا اگر واکسن دیگری داشتید به افراد کمتر از ۵۰ سال تزریق کنید. سپس نامه دیگری در همان راستا زدیم و گفتیم مصرف واکسن آسترازنکا برای هیچ گروه سنی منع مصرف ندارد، ولی اگر کسی می‌خواهد واکسن دیگری تزریق کند، اگر موجود بود تزریق کند.

معاون وزیر بهداشت گفت: از طرفی ۴۰۰ هزار واکسن دیگر به دست ما رسیده بود و توزیع کردیم و گفتیم که از این هم می‌توانید تزریق کنید. همچنین ۱۰۰ هزار دوز اول واکسن «اسپوتنیک وی» هم ذخیره داشتیم و گفتیم آن را هم تزریق کنید، چون دوز دوم هم در حال ارسال به کشور است. بسیاری از همکاران ما با وجود این‌که می‌توانستند واکسن دیگری تزریق کنند، همین آسترازنکا را تزریق کردند و راضی هستند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا