خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فعالان سیاسی درباره‌ی کاندیداتوری تاجزاده چه می‌گویند؟

زهرا منصوری، انصاف نیوز: مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و معاون سیاسی وزارت کشور در دولت خاتمی اعلام کرد: به دلیل آن‌که مزایای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را بیشتر از زیان‌های آن دیدم، تصمیم به انتشار ‎بیانیه اعلام حضور گرفتم.

اظهار نظرهای مثبت و منفی زیادی نسبت به حضور او در انتخابات در فضای مجازی مطرح شد؛ برخی معتقد هستند تاجزاده آمده است تا طیفی از اصلاح طلبان با رد صلاحیتش بهانه‌ای برای تحریم انتخابات داشته باشند. از سوی دیگر برخی گمان می‌کنند که می‌خواهد پس از رد صلاحیت رأی‌های خود را به سمت کاندیدای نهایی اصلاح طلبان بکشاند و گمانه‌زنی‌هایی هم درمورد گرم شدن تنور انتخابات و یا پر شور کردن انتخابات وجود دارد.

در ادامه متن گفت‌وگو با جواد امام-رئیس کمیته‌ی استان‌ها در جبهه اصلاحات ایران- رضا شریفی- فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب ندا- غلامعلی رجایی- مشاور مرحوم هاشمی رفسنجانی- و علی باقری- دبیر و رئیس دبیرخانه جبهه اصلاحات ایران- را درباره‌ی کاندیداتوری مصطفی تاجزاده بخوانید:

بیشتر بخوانید:
اعلام رسمی کاندیداتوری سیدمصطفی تاجزاده [+بیانیه]

امام: تاجزاده می‌خواهد مردم را برای شرکت در انتخابات تشویق کند

جواد امامرئیس کمیته‌ی استان‌ها در جبهه اصلاحات ایران- درباره‌ی نامزد شدن مصطفی تاجزاده در انتخابات ریاست جمهوری 1400 به انصاف نیوز گفت: آقای تاجزاده به دنبال این است که مردم را برای شرکت در انتخابات تشویق کند.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقد هستند، تاجزاده کاندیدایی است برای رد صلاحیت شدن تا طیفی از اصلاح طلبان بهانه‌ای برای تحریم انتخابات داشته باشند، می‌گوید: اگر قرار بر تحریم بود، ایشان عملاً نامزد نمی‌شدند، اینکه چقدر امکان تایید صلاحیت ایشان وجود دارد، موضوع دیگری است، آقای تاجزاده در واقع سابقه‌ی سوئی، دزدی و اختلاس که نداشته است. هیچ جرمی به جز فعالیت سیاسی هم مرتکب نشده است و اتهام ایشان فقط سیاسی بود.

او افزود: وقتی مدعی انتخابات آزاد هستیم. وقتی کسی جرمی مرتکب نشده است، چه ایرادی دارد نامزد شود. ایشان حتی اگر امروز زندانی بود؛ باز هم می‌‌توانست از داخل زندان کاندید شود. حق طبیعی او این بود که بیاید و ثبت نام کند. باید دید تا روز ثبت نام جمع‌بندی ایشان به چه صورت است، در حقیقت مردم باید تشخیص دهند که او صلاحیت دارد یا خیر. اینکه دیگران بخواهند این حق را از او سلب کنند، یک موضوع دیگر است. اگر شورای نگهبان او را تایید کند، جامعه خیلی خوشحال خواهد شد، چون شاهد تغییر رویکرد بزرگی از سوی شورای نگهبان خواهند بود و حق تعیین سرنوشت را به انسان‌ها می‌دهند و این مسئله در قانون اساسی هم محترم شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در انتها بیان کرد: صرف نظر از اینکه آقای تاجزاده انتخاب شوند یا خیر، اما تایید ایشان بزرگ‌ترین دست آورد است و شورای نگهبان با اینکار تغییر رویکرد خود را به جامعه نشان می‌دهد و انتخابات معنا و مفهوم واقعی خود را نشان خواهد داد.

شریفی: تاجزاده شانس چندانی برای عبور از فیلتر شورای نگهبان ندارد

رضا شریفی -فعال سیاسی و عضو حزب ندا- درباره‌ی اعلام کاندیداتوری تاجزاده به انصاف نیوز گفت: البته اعلام نامزدی در انتخابات حق هر شهروند ایرانی است که براساس قانون درخواست خود را تسلیم وزارت کشور کند و شورای نگهبان هم براساس مستندات قانونی نسبت به اظهار نظر درباره صلاحیت نامزدها اقدام نماید. تا اینجای بحث کسی نمی‌تواند مخالف استفاده آقای تاج‌زاده یا هر فرد دیگری که تمایل دارد خود را به معرض قضاوت شورای نگهبان و رای مردم بگذارد از حق طبیعی و قانونی خود باشد. اما اگر از بحث حقوقی عبور کنیم و بخواهیم در چارچوب‌های رایج سیاسی صحبت کنیم با توجه به سابقه و معیارهای شورای نگهبان علی‌القاعده نمی‌توان شانس چندانی برای ایشان برای عبور از فیلتر شورای نگهبان تصور کرد.

وی در ادامه بیان کرد: بنابراین اقدام ایشان می‌تواند اهداف مختلف دیگری داشته باشد از اتمام حجت با حاکمیت برای عدم شرکت در انتخابات گرفته تا گرم کردن تنور انتخابات با ایجاد انسجام در هواداران و سپس انتقال این پتانسیل به سمت نامزد تایید شده دیگر. در فرض اول شک دارم برای شورای نگهبان که تا کنون دو رییس جمهور اسبق را رد صلاحیت کرده، رای به عدم صلاحیت ایشان هم چندان کار سخت و پرهزینه‌ای باشد. فراموش نکنیم که آن دو رییس جمهور سابقه شکست نداشتند اما آقای تاج‌زاده سال ۸۱ و در آزادترین و رقابتی‌ترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی از لیست احمدی‌نژاد شکست خورده است.


او در پاسخ به این پرسش که آیا الان پایگاه اجتماعی اصلاحات خیلی امیدوارتر و پای‌کارتر از سال ۸۱ است، گفت: از نظر من بعید است چون آن زمان فقط عملکرد خاتمی به پای اصلاحات نوشته شده بود الان عملکرد روحانی هم به کارنامه اصلاحات اضافه شده است. ضمن اینکه اگر کسی با شعارهای رادیکال پا به عرصه انتخابات می‌گذارد اول باید مشخص کند دقیقا چه ابزاری برای عملیاتی کردن اهداف خود دارد؟ کسانی که بارها گفته‌اند رییس‌جمهور فقط بیست درصد قدرت را در اختیار دارد چگونه برنامه‌ای برای تحولات ساختاری ارائه می‌کنند که مشخص نیست پشتوانه اجرایی آن و ابزارهای پیگیری آن چیست؟ بنابراین با وجود چنین تناقضاتی معتقدم این حرکت هیچ پیامی به هیچ کجای حاکمیت تلقی نمی‌شود و بعید است کسی آن را جدی بگیرد. انتخابات هم در واقعیت مسیر خودش را طی می‌کند و دو ماه بعد فردی را به عنوان رییس جمهور منتخب معرفی می‌کند.

این فعال سیاسی اضافه کرد: با این حال قطعا اعلام کاندیداتوری آقای تاج‌زاده مهم‌ترین تاثیر را در مناسبات داخلی اصلاح‌طلبان در جبهه اصلاحات به جا خواهد گذشت. چه ایشان موفق به کسب دو سوم آرای جبهه اصلاحات بشود یا نشود هر کدام حاوی پیام‌های مهمی در جریان اصلاح‌طلبی و آینده آن خواهد بود.‌

رجایی: تاجزاده می‌‌خواهد انتخابات را به چالش بکشاند

غلامعلی رجایی-فعال سیاسی- درباره‌ی اعلام نامزدی مصطفی تاجزاده در انتخابات 1400 و واکنش‌‌ها به آن به انصاف نیوز گفت: آقای تاجزاده می‌خواهد وضعیت موجود و سیستم انتخابات را به چالش بکشاند، البته مخاطبان این کار خاص هستند. آنها می‌دانند تاجزاده تایید نخواهد شد.

او درباره‌ی اینکه آیا تاجزاده احتمال دارد پس از رد صلاحیت انتخابات را تحریم کند یا رأی خود را به سمت کاندیدای مورد نظر خود بکشاند، اذعان کرد: تصور ندارم که آقای تاجزاده بخواهد انتخابات را تحریم کند، اگر اینکار هدف او بود، این شجاعت را داشت که آن را اعلام کند اما اینکه می خواهد رأی را به سمت گزینه‌ی مورد نیاز خود بکشاند، تحلیل دقیقی نیست. چون کسانی که می‌‌خواهند به گزینه‌ی اصلاح‌طلب رأی بدهند، متاثر از آقای تاجزاده نیستند. آقای تاجزاده در طیف آقای خاتمی تعریف می‌شود و در این طیف قابل بررسی است.

 رجایی اضافه کرد: آقای تاجزاده بازی برد-بردی را شروع کرده است و ایشان می داند که گزینه نهایی باید مورد اجماع اصلاح طلبان باشد و دوم اینکه باید مشخص شود از طرف چه حزبی وارد نهاد اجماع ساز شده است. ایشان باید اصول نهاد اجماع ساز را رعایت کند. آقای تاجزاده این را رعایت نکرده و مستقلاً شرکت کرده است و خودشان در این زمینه باید پاسخ بدهند. اگر اصلاح طلبان را قبول دارد، مثل آقای محسن هاشمی باید منتظر جمع بندی نهایی باشند. اگر نامزدی ایشان جدی بود باید از نهاد اجماع ساز عبور می‌کرد.

مگر اینکه بگوییم ایشان این نهاد را قبول نداشته باشد که بعید است. به نظرم این یک تاکتیک موفق برای آقای تاجزاده است. بهتر از این نمی‌توانست ثابت کند که با سیستم تایید صلاحیت‌ها برای ریاست جمهوری مخالف است و  از این رهگذر هم می‌تواند حرف‌های خود را بزند. اما اگر نامزد شدن او جدی بود، به نظرم دوماه مانده به انتخابات خود را مطرح نمی‌کرد.

باقری: نامزدی تاجزاده و هر فرد دیگری حق آنها است

علی باقری دبیر و رئیس دبیرخانه -جبهه اصلاحات ایران- درباره‌ی نامزد شدن مصطفی تاجزاده برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 به انصاف نیوز می‌گوید: نامزدی جناب تاجزاده و هر فرد دیگری که فکر می‌کند، صلاحیت دارد، حق آنها است. اصول مسلم مردم‌سالاری در اداره‌ی کشور بر مبنای آرای مردم است. اما نامزدها باید به سازوکارهای جبهه اصلاحات ایران برای تعیین نامزد نهایی توجه کنند.

او ادامه داد: اینکه ورود آقای تاجزاده و هر نامزد دیگری در جبهه اصلاح طلبان باعث جدایی و اختلاف میان اصلاح‌طلبان می‌شود، منتفی شد. البته در یک جبهه متکثر با بیش از سی حزب سیاسی، طبیعی است گرایش‌های مختلفی در همه‌ی مسائل از جمله انتخاب نامزد ریاست جمهوری وجود داشته باشد. احزاب و شخصیت‌ها بر اساس برداشت و تحلیل خود در شرایط متفاوت درباره‌ی کاندیدها به‌القوه انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند، متفاوت باشد.

او درباره‌ی هدف مصطفی تاجزاده برای نامزد شدن در انتخابات 1400، تصریح کرد: آقای تاجزاده در بیانیه‌ی خود ابعادی از ماجرا را نشان داد؛ ایشان فعال سیاسی هستند، در زمینه‌های مختلف اظهار نظر می‌کنند و ایده دارند. برای پیشبرد جریان اصلاح طلبی برنامه دارند. طبیعی است که در جریان برگزاری انتخابات که محل عطف توجه افکار عمومی نسبت به مسائل سیاسی جامعه است، یک فعال سیاسی تمایل داشته باشد که برنامه‌های خود را برای پیشبرد اصلاحات و اداره‌ی بهینه جامعه و کشور در معرض نگاه و توجه افکار عمومی قرار دهد.

اینکه نتیجه‌ی رسیدگی به صلاحیت درباره‌ی افراد مختلف چه خواهد شد، برای یک فعال سیاسی نمی‌تواند مهم‌ترین اصل در اتخاذ تصمیم باشد. در گذشته شاهد بودیم، بزرگانی در کشور ما مانند آقای مرحوم هاشمی در حقیقت با همین نگاه تاثیرگذاری و تعمیم اندیشه‌های خودشان برای اداره‌ی کشور وارد عرصه‌ی انتخابات ریاست جمهوری شدند اما با کج سلیقگی رد شدند. البته تاثیر آن رد صلاحیت از بسیاری از تایید صلاحیت‌ها بیشتر بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا