خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هاشمی شاهرودی: خطر نفوذی ها جدی است

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که درک ولایت فقاهت هدف اصلی علم فقه و اصول است، از کسانی که در حوزه ولایت فقیه را جدای فقاهت می دانند انتقاد کرد و گفت: فضلای حوزه بفهمند اگر خود را سرباز امام زمان(عج) و شاگرد مکتب امامین صادقین(ع) می دانند فقه منهای ولایت فقیه در خدمت سکولار است و هیچ ارزشی ندارد.

به گزارش خبرگزاری رسا، جمعی از طلاب، اساتید و فضلای حوزه علمیه در جهت تلاش برای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص انقلابی ماندن حوزه های علمیه، دوشنبه شب با حضور در بیت آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی با این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم دیدار و گفت و گو کردند.

ضرورت حساسیت نسبت به انقلابی ماندن

آیت الله هاشمی شاهرودی در این دیدار دلسوزی و دل نگرانی طلاب نسبت به انقلابی ماندن حوزه علمیه را مثبت ارزیابی کرد و عنوان داشت: این نگرانی ها و دغدغه ها لازم است؛ انقلابی ماندن برای همه ضروری است به ویژه مسؤولان و روحانیون که خود را سرباز نظام می دانند باید نسبت به این امر حساس باشند.

وی ادامه داد: این حساسیت برکات زیادی دارد که یکی از آنها حفظ روحیه انقلابی است که اتفاقا بهترین راه مقابله با افرادی است که می خواهند با استفاده از فضای پیش آمده در کشور فضا را متشنج کرده و با همکاری دشمنان خارجی روحیه انقلابی مردم و مسؤولان را کمرنگ کنند.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که انقلابی ماندن نیاز به کارهای زیادی دارد، یادآور شد: دشمن همیشه مترصد به دست آوردن فرصت برای ضربه زدن به نظام اسلامی است و دائما در حال نقشه کشی و برنامه ریزی برای نفوذ و جلوگیری از رشد و صدور انقلاب اسلامی ما است از همین رو ما نیز باید برنامه ریزی جامعی داشته باشیم.

نقشه های دشمن برای از بین بردن انقلاب وحشتناک است

وی افزود: نقشه های دشمن برای از بین بردن انقلاب بدون تعارف وحشتناک است چرا که آنها می دانند نباید بگذارند آرمانهای انقلابی و اندیشه امام که آثار و برکات زیادی در منطقه و جهان داشته است و تحول عظیمی را به وجود آورده، به نتیجه برسد؛ دشمن خطرات را حس کرده و در داخل و خارج کشور در حال برنامه ریزی است و فعالیت های خود را در عرصه های مختلف و به شکل های مختلف نشان داده است بنابراین حفظ روحیه انقلابی در این شرایط ارزش بسیار زیادی دارد.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به این که باید انقلابی ماندن در فکر و جان و عقیده ما رسوخ کند، خاطرنشان کرد: همین انقلابی ماندن می تواند زمینه هدایت افراد را فراهم کرده و در جهت کشف و خنثی سازی توطئه های دشمنان و انجام وظایف فردی و اجتماعی به ما کمک کند.

انقلابی ماندن نیاز به برنامه ریزی دارد

وی تأکید کرد: هرکاری نیاز به برنامه ریزی دارد و انقلابی ماندن هم از این مقوله مستثنی نیست؛ یکی از دلایل به نتیجه رسیدن این انقلاب بزرگ به دست امام راحل همین برنامه ریزی جامع او بود؛ امام متفکر، عالم و حکیم بود و با علم و حکمت خود توانست ریشه انقلاب را بنا نهاده و آن را رشد بدهد و انقلاب را در تاریخ جهان ثبت کند.

آیت الله هاشمی شاهرودی یکی از راه های اساسی در جهت حفظ روحیه انقلابی در میان مردم و حوزه ها را استفاده از ابزارها دانست و تصریح کرد: باید با همان ابزاری هایی که دشمن به ما ضربه می زند و در صدد نفوذ است برای حفظ انقلاب تلاش کنیم؛ یکی از اولیات این امر، تأکید بر اهمیت جایگاه ولایت فقیه و شخص مقام معظم رهبری است؛ رهبری سنگ بنای انقلاب است و برکات وجودی او بسیار زیاد است و خوشحالیم بعد از امام راحل خلف صالحی برای ایشان در مقام رهبری جامعه انتخاب شد و ستون خیمه انقلاب به دست او سپرده شد.

وی افزود: رهبری صرفا یک مقام سیاسی نیست بلکه رهبر در جایگاه دینی و فقهی قرار دارد و مرجع است و از امور حوزه علمیه آگاهی کامل دارد، بنابراین یقینا اجرای فرامین ایشان زمینه را برای رشد حوزه علمیه فراهم می کند؛ رهبری مبنای مشروعیت اسلامیت نظام است و اگر آن را از نظام جدا کنیم به سمت نظام های سکولار و بی دین رفته ایم.

استاد درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر این که امتیاز نظام ما نسبت به نظام های دیگر همین نهاد رهبری و ولایت فقیه است، گفت: نظام ما متکی به ولایت شخص فقیه و آگاه به زمان و مکان بوده و ادامه راه انبیاء و جانشینی امام زمان(عج) است بنابراین فضلای حوزه بفهمند اگر خود را سرباز امام زمان(عج) و شاگرد مکتب امامین صادقین(ع) می دانند فقه منهای ولایت فقیه در خدمت سکولار است و هیچ ارزشی ندارد.

قوام فقه شیعه به ولایت فقیه است

وی یادآور شد: اصلا تمام تلاش ما در حوزه و فقه و اصول خواندن برای رسیدن به هدف اصلی یعنی درک ولایت در فقاهت است و قوام فقه شیعه به همین است در غیر این صورت فقه انحرافی بیش نیست؛ بنابراین خیلی بد است که گاهی در حوزه ها حرف های منافقانه جدایی دین از سیاست شنیده شود که آقا ما درس خودمان را بخوانیم و فقه ربطی به ولایت و حکومت ندارد مثل برخی از علمای اهل سنت که با تمام وجود جلوی استکبار کمر خم می کنند با این که منابع علمی و فقهی زیادی در اختیار داشته و از آن ها استفاده کرده اند.

رییس سابق قوه قضائیه با اشاره به تدبیر دیگر در جهت انقلابی ماندن حوزه های علمیه، عنوان کرد: اگر می خواهیم حوزه انقلابی داشته باشیم باید طلبه های آن افرادی فاضل باشند و در کسب علم عقب نباشند که می دانیم یکی از علل اصلی موفقیت امام این بود که او در رتبه بالای فقهی قرار داشت و در حکمت و کلام و فلسفه نیز یدطولایی داشت و همیشه سر درس، طلبه های درس خوان و قوی را تمجید می کرد بنابراین طلبه های ما باید قدر تحصیل علم را بدانند.

وی تصریح کرد: مبنای انقلاب اسلامی فقاهت است و برای رسیدن به حکومتی برپایه اسلام و فقه باید طلبه هایی فاضل و انقلابی داشته باشیم و بدانیم در غیر این صورت ضربه می خوریم و زمینه برای نفوذ دشمن فراهم می شود؛ امام از همه فاضل تر و انقلابی تر بود و اصحاب امام هم همین گونه بودند و توانستند اثرات زیادی برجای بگذارند.

نایب رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان این که طلبه های فاضل و انقلابی باید مطالبات خود را از مراجع تقلید، مسؤولان حوزه، شورای مدیریت و جامعه مدرسین بخواهند و آن ها نیز به درخواست افراد فاضل توجه می کنند و سعی کنند برنامه ریزی و طرح هایی برای اهداف خود داشته باشند.

سخنان رهبری کار گشا است

وی بیان نکات مطرح شده در کلام رهبری را راه اصلی رسیدن به حوزه انقلابی دانست و تشریح کرد: باید سخنان رهبری برای مردم تبیین شود و شاخص هایی که در کلام ایشان آمده است، فهمیده شده و برای دیگران نیز بیان شود و از این راه بتوانند حق را از باطل تشخیص دهند؛ خطر نفوذی ها جدی است، هم در بین مسؤولین و هم دیگران؛ رهبر بیشترین اطلاعات را در مورد کشور دارد بنابراین وقتی هشدار می دهند واقعا چیزی هست و معلوم می شود دشمن با همه تجهیزات به میدان آمده است.

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: برکات انقلاب اسلامی بسیار زیاد است؛ اگر انقلاب اسلامی ما نبود امروز خبری از یمن و سوریه و عراق نبود  و مقاومتی که امروز در سطح جهان ایجاد شده است بنابراین باید شاخص های انقلاب توسط طلاب استخراج شده و در حوزه به یک فرهنگ تبدیل شود تا طلاب دیگری که کمی از واقعیات دور هستند راه را تشخیص داده و فریب نخورند.

وی در پایان بیان داشت: کارها در حوزه باید با تدابیر جدی و ابزارهای ایجاد قدرت به نفع انقلاب و نظام اسلامی پیش رود؛ حوزه باید انقلابی بماند و این رسالت سنگینی است چرا که این حوزه است که می تواند فرهنگ جامعه را دینی کرده و در دنیا نیز تأثیر گذار باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا