خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کمک انتخاباتی کاندیداها به کمیته امداد و خیریه‌ها

سید امیر مرتضوی، معاونت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: برخی داوطلبان و یا نمایندگان به نهادهایی مانند کمیته امداد خیریه‌ها، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و مددجویان آن‌ها کمک می‌کنند تا رای آن‌ها را به دست بیاورند.

به گزارش ایسنا سید امیر مرتضوی امروز 2 دی ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه در دادگستری خراسان رضوی، اظهار کرد: استان خراسان رضوی از سال 90 به استناد ماده 67 قانون مجلس شورای اسلامی که مبحث پیشگیری از جرم را مطرح کرد، ایده‌ای را به قوه قضاییه داد تا در استان‌ها ستادهایی برای پیشگیری و رسیدگی به جرایم تخلفات انتخاباتی تشکیل شود.

وی ادامه داد: ایده استان با شرح اهداف و وظایف به کشور اعلام شد و قوه قضاییه در قالب یک بخشنامه ابلاغ کرد که در هر استان ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی را تشکیل دهیم. در استان ریاست این ستاد با رئیس کل و دبیر آن معاونت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادستان بوده و ریاست این ستاد در شهرستان‌ها با رئیس دادگستری و دبیری آن با دادستان است. امسال رئیس قوه قضاییه بخشنامه‌ای ابلاغ کردند و این ستادها در سطح کشور نیز شکل گرفت تاکنون در این ستادها، 70 جلسه انتخاباتی  و 297 مصوبه داشتیم.

مرتضوی با بیان اینکه سوء استفاده از اموال دولتی ممنوع است، عنوان کرد: ما قبل از آن تذکرات لازم را دادیم تا با این موارد برخورد کنیم. همه داوطلبان از تمام باید و نبایدهای یک انتخابات اخلاقی آگاه هستند، بنابراین اگر مدیری به این مسئله توجه نکرده و انحراف داشته باشد، با او برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بعضا سیاه‌نمایی و تخریب در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: به لحاظ شرایط نابرابری که بین نمایندگان فعلی و داوطلب وجود دارد، شرایط برای تخریب فراهم می‌شود. تبلیغات زودهنگام حتی قبل از ثبت نام توسط برخی داوطلبان اتفاق می‌افتد. کسانی که امروز خلاف قانون تبلیغات می‌کنند، افرادی هستند که قرار است به مجلس شورای اسلامی بروند. این کار با استفاده از خلاء‌های قانونی انجام می‌شود.

برخی داوطلبان نمایندگی مجلس با کمک به نهادهای حمایتی رای کسب می‌کنند

معاونت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه مسئله دیگر سوءاستفاده از نهادهای حمایتی است، گفت: برخی داوطلبان و یا نمایندگان به نهادهایی مانند کمیته امداد، خیریه‌ها، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و مددجویان آن‌ها کمک می‌کنند تا رای آن‌ها را به دست بیاورند.

مرتضوی با اشاره به اینکه مسئله دیگر افتتاح پروژه‌ها است، تصریح کرد: پروژه‌های زیادی در پیش داریم و در دهه فجر افتتاح پروژه‌های فراوانی خواهیم داشت. سوالی که پیش می‌آید این است که نماینده‌ای که تا دیروز در هیچ جا نبود، امروز در همه‌جا سرکشی می‌کند. بصیرت‌افزایی در حوزه انتخابات کار رسانه‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کارهای ما تقسیم حوزه‌های انتخاباتی به حساس، نیمه‌حساس و عادی است. شاخصه‌هایی برای تقسیم‌بندی این حوزه‌ها داریم که براساس آن، برنامه‌ریزی می‌کنیم. برای اتخاذ یک رویه واحد در بین حوزه‌ها، مثلا حوزه طرقبه، شاندیز، چناران، گلمکان و گلبهار نماینده مشترک انتخاب شده است. این حوزه‌ها جلسات مشترکی برگزار می‌کنند تا رویه مشترکی را داشته باشند. به این منوال حوزه‌های دیگر نیز جلسات مشترکی را برگزار خواهند کرد تا وحدت رویه داشته باشند.

معاونت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات ما تشکیل شعب ویژه انتخابات است، عنوان کرد: این شعب  در دادسرا، دادگاه، دادگاه تجدید نظر و دادگاه کیفری یک تشکیل شده و قرار است به زودی جلسه توجیهی برای این افراد در این دادگاه‌ها تشکیل شود تا بتوانیم این کار را مدیریت کنیم. طبق ماده 66 قانون انتخابات، اکثر جرایمی که در این قانون بیان شده مربوط به روز انتخابات است. در این قانون برای جرایم و تخلفات قبل از روز رای‌گیری 36 مورد، روز رای‌گیری 27 مورد و 4 مورد نیز برای بعد از رای‌گیری شناسایی شده است . این تخلفات از همین الان به تمام شهرستان‌ها ابلاغ شده تا برای آن برنامه داشته باشند.

مرتضوی با اشاره به اینکه از اقدامات انجام شده در استان، تشکیل کمیته فضای مجازی در زیر مجموعه ستادهاست، بیان کرد: این کمیته در استان با محوریت یک از معاونین دادستان و در شهرستان‌ها با محوریت دادستان است. یکی از کارهایی که در انتخابات قبلی نیز انجام شده، شناسایی ادمین‌های تلگرام و برگزاری جلسات برای توجیه و آموزش آن‌ها است که اگر رعایت نکنند، با آن‌ها برخورد خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات ما، تشکیل کمیته فرعی در هر یک از سازمان‌ها و دستگاه‌ها است، تصریح کرد: با توجه به انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل، هر یک از آسیب‌ها و چالش‌های قبلی بررسی شده که برای پیشگیری در انتخابات پیش رو برطرف می‌کنیم. بیشتر این چالش‌ها در زمان رای‌گیری و پیرامون صندوق است. برای این موضوع تدابیر خاصی اتخاذ شده تا با این تدابیر تخلفات به حداقل برسد، کما اینکه ما تذکرات خود را داده‌ایم.

یک پرونده تخلف انتخاباتی در خصوص عنوان علمی غیر مجاز داشتیم

معاونت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی افزود: به طور مثال استفاده از عناوین علمی غیرمجاز جرم است. در حال حاضر برای این مسئله، موردی داشته‌ایم و پرونده برای آن تشکیل شده است. قوه قضاییه اعتقاد دارد، پیشگیری‌ها باید حداکثری باشد. اول پیشگیری حداکثری و سپس برخورد با موارد حداقلی تا آن پرونده به نتیجه برسد. قرار است با قضات ویژه نیز جلسه برگزار شود و به آن‌ها بگوییم که در روز انتخابات علاوه بر انجام وظیفه خود، قضاوت میدانی نیز داشته و حضور فعالی در انتخابات داشته باشند.

مرتضوی خاطرنشان کرد: تهدیدها و آسیب‌های هر انتخابات توسط هر حوزه انتخابی شناسایی می‌شود تا برای هرکدام از آن راهکار تبیین و اجرا کنیم. ما نیز در شهرستان‌ها حاضر خواهیم شد. در شهرستان‌های طرقبه، شاندیز، چناران، قوچان، درگز، بردسکن، خلیل‌آباد و کاشمر حاضر شدیم تا بحث‌های انتخاباتی را توضیح دهیم و این هفته نیز قرار است در رشتخوار و خواف باشیم. ما برنامه داریم به همه حوزه‌ها سرکشی کنیم و تذکرات لازم را بدهیم تا انتخابات سالم و حضور حداکثری اتفاق بیفتد. دشمن در حال فعالیت برای حضور حداقلی مردم در پای صندوق‌ها است.

وی در پاسخ به خبرنگار ایسنا در خصوص تعامل با گروه‌های سیاسی، عنوان کرد: یکی از برنامه‌های ما این است که با گروه‌ها، افراد، هیئت‌های اجرایی، هیئت نظارت، روسای ستادها، نمایندگان، داوطلبان مجلس شورای اسلامی و… جلسه‌هایی برگزار کنیم. در هر ستاد انتخاباتی داوطلب باید یک رابط به ما معرفی کند تا بتوانیم برنامه‌هایی خود را با قدرت پیگیری کنیم. آموزش و توجیه  افراد در امر انتخابات را باید جدی گرفت. ما در خراسان رضوی نیز حتما این امر را پیگیری خواهیم کرد.

معاونت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی بیان کرد: در استان دو جلسه تشکیل می‌شود، یک ستاد پیشگیری و بررسی جرایم انتخاباتی است که این جلسه با حضور رئیس کل، معاونت امور اجتماعی، دبیر، اعضای شورای تامین و شورای نگهبان برگزار می‌شود. در کارگروهی که ما تشکیل دادیم، ریاست این جلسه با من بوده و جلسات این کارگروه بیشتر از ستاد پیشگیری است. نیروی انتظامی، شورای نگهبان، اطلاعات و… اخبار را به ما اطلاع می‌دهند و در همان جلسه در این موارد تصمیم گیری می‌شود. به طور مثال اگر مدیر اجرایی در دستگاه خود سوءاستفاده کند، نیروی‌های نظارتی در همان لحظه حضور پیدا خواهند کرد.

مرتضوی اضافه کرد: در جلسات کارگروه، تعیین و تکلیف‌ها انجام می‌شود. به عنوان مثال در این جلسات اتحادیه تایپ و تکثیر و نشر را داریم تا اگر تبلیغات داوطلبان استانداردهای لازم را نداشت، از نشر آن‌ها جلوگیری شود.  در انتخابات گذشته پرونده‌هایی تشکیل و به پرونده‌ها منع پیگرد خورد. پرونده‌هایی نیز داشتیم که فرد محکوم شده است. این موضوعات تنها مربوط به داوطلب نمی‌شود، پرونده‌ها می‌تواند در رابطه با ستاد، هوادار، هیئت‌های نظارت، اجرایی، حتی مدیر اجرایی دستگاه‌ها و… تشکیل ‌شود اما نمی‌توان داوطلب انتخابات را محکوم کرد. هرکس قانون را رعایت نکند، با آن برخورد خواهد شد.

وی بیان کرد: ما نمی‌توانیم فضا را برای فرد داوطلب ببندیم. نمی‌توانیم به او بگوییم در این پنج ماه هیچ کاری انجام ندهد، او تنها نباید تبلیغ کند. داوطلبی که بخواهد تبلیغ انجام بدهد، شیوه و شگردهای مختلفی در برنامه‌های متفاوت انجام خواهد داد. با افرادی که در مراسم‌ها برای تبلیغ سخنرانی انجام دهند، برخورد قاطع خواهیم کرد. اگر فضا را خیلی ببندیم، مشارکت حداکثری از بین می‌رود.

مدارک جعلی دو عضو شورای شهر در حال رسیدگی است

معاونت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: وظیفه ما پیشگیری از وقوع جرم است و در همه حوزه‌های آن ورود داریم. در انتخابات گذشته برای شورای شهر نیز همین ستاد و کمیته‌ها را تشکیل دادیم. انتخابات شورای شهر مشهد تمام شده و مسئله مدارک جعلی دو عضو شورای شهر در حال رسیدگی است. ما تنها زمانی می‌توانیم صحبت کنیم که رای به طور قطعی صادر و لازم‌الاجرا شده باشد. تازمانی که دادگاه رای را ندهد ما نمی‌توانیم کسی را محکوم کنیم و یا درباره وی نظر بدهیم.

وی خاطرنشان کرد: باید انتخابات در فضای باز انجام شود تا مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را داشته باشیم. نماینده حوزه در حال حاضر می‌تواند با توجه به سِمَت خود تبلیغ کند اما داوطلب این فضا را ندارد. در پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی کارهای زیادی صورت نگرفته است. جرایم انتخاباتی به دو گروه جرایم خاص انتخابات و جرایم عمومی تقسیم می‌شود. جرایم عمومی در هر لحظه می‌تواند اتفاق بیفتد. تاکنون در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی امسال، دو مورد جرایم در تخلفات انتخاباتی در شهرستان‌های استان اتفاق افتاده است. یکی از آن‌ها استفاده از عناوین علمی و دیگری سوء استفاده از نهادهای حمایتی است.

مرتضوی بیان کرد: زمان آوردن صندوق سیار، کم آوردن تعرفه، زیاد آوردن تعرفه و… از موارد انتخابات گذشته است که برای این انتخابات برنامه‌ریزی لازم را انجام داده‌ایم. براساس سرشماری‌ها تعرفه به میزان کافی در اختیار حوزه‌ها قرار خواهد گرفت. اکیپ‌های سرکشی برای روز انتخابات نیز تشکیل شده و نظارت بر این اکیپ‌ها نیز صورت می‌گیرد تا شاهد کم‌ترین اتفاق در زمان اخذ رای باشیم. یکی از اقداماتی که ما انجام داده‌ایم این است که سامانه سجام با همکاری قوه قضاییه راه‌اندازی شده است. این سامانه به نشانی www.adliran.ir، چهار هزارنفر عضو دارد که یکی از ماموریت‌های آن در حوزه انتخابات است.

معاونت امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با بیان اینکه این افراد دوره‌های لازم را دیده‌اند تا در زمان انتخابات در صورت مشاهده هرگونه جرایم آن را به ما گزارش دهند، ادامه داد: یکی از موارد دیگر این است که تخلفات و جرایمی مشاهده شده، مستقیما به دبیر ستاد گزارش شود. کمیته فضای مجازی در شهرستان‌ها با محوریت دادستان و در استان با یکی از معاونین دادستان شکل می‌گیرد. در این کمیته، پلیس فتا، سازمان اطلاعات، رادیویی، مخابرات و اعضایی که کارگروه تشخیص می‌دهند که باید در کمیته دعوت شوند. به عنوان مثال از دانشگاه فردوسی دعوت کردیم که ویژگی‌های فضای مجازی را بررسی کند و به ما بدهد. این کمیته نیز به زودی فعال خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: باید از رسانه‌ها برای موضوعات چالشی کمک بگیریم. طرح این موضوعات به بصیرت‌افزایی مردم کمک می‌کند. تا چند روز آینده کتابی را چاپ خواهیم کرد که در آن تخلفات انتخاباتی، جرایم، صلاحیت و… را توضیح خواهد داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا