خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«کسی با دستفروش‌های کرد کاری نداشته است»

/ یک شهروند تبریزی در گفت‌وگو با انصاف نیوز /

ادعاهایی مبنی بر اخراج دستفروشان کرد توسط فرمانداری تبریز از میان دستفروش‌هایی که مقابل فرمانداری تجمع کرده بودند، که در یادداشت اخیر بخش تحلیلی انصاف نیوز [لینک] نیز به این اتفاق و تبعاتش پرداخته شده بود، به عنوان خبری نگران کننده کمابیش مورد توجه قرار گرفت. حال یکی از بازاریان شهر تبریز در تماس با انصاف نیوز ادعای وقوع چنین اتفاقی را کذب خوانده و شرح دیگری از این ماجرا ارائه داد.

به گزارش انصاف نیوز روز یکشنبه نهم تیرماه عده‌ای از دست فروشان تبریزی در مقابل فرمانداری شهر تبریز در اعتراض به طرح «جمع آوری دستفروشان از محدوده‌ی بازار» توسط شهرداری تبریز و نیروی انتظامی، در «گرجی لر» تجمعی اعتراضی برگزار کردند. اتفاقی که برخی افراد و سایت‌ها از برخوردهایی در پی آن خبر دادند که در صورت صحت می‌تواند موجب نگرانی‌هایی در سطح ملی باشد، یعنی اخراج دستفروشان کرد از میان این دستفروش‌های تجمع کننده از سوی فرمانداری تبریز. چندی بعد «علی مقدمی» عضو سرویس تحلیلی انصاف نیوز در میانه‌ی متن یادداشتی با عنوان «زمینه‌های تجزیه‌طلبی در جمهوری اسلامی» به این واقعه اشاره کرد: «دقیقاً دیروز بود که شهرداری و فرمانداری تبریز، دستفروشان را جمع کرده و دستفروش‌های کُرد را به بهانه‌ی غیربومی بودن، از این شهر اخراج کرد. این را دقیقاً می‌توان تداوم رفتار شماری تجزیه‌طلب دانست که با تهدید کارگران کُرد به اینکه حق اجاره‌ی خانه در شهرهای آذری / ترک‌نشین را ندارند و همچنین تهدید بنگاه‌ها و صاحبخانه‌هایی که به کردها خانه اجاره می‌دادند، تلاش در یکدست و جدا کردن خودشان از دیگر ایرانیان داشتند.»

یکی از شهروندان تبریزی که از بازاری‌های این شهر به حساب می‌آید، در تماسی با انصاف نیوز، وقوع این اتفاق را تکذیب کرده و می‌گوید اساساً بازار تبریز دستفروش کرد ندارد و جدا از این کسی با دستفروش‌های کرد شهر تبریز که اغلب ساعت فروش هستند کاری ندارد، چون بسیاری از هم وطنان کرد در این شهر مشغول درس خواندن بوده و حتی بهترین رستوران‌های تبریز متعلق به کردهاست. گفته‌های وی در ادامه می‌آید.

این شهروند تبریزی که نمی‌خواهد نامش ذکر شود با اشاره به مطلب علی مقدم  به انصاف نیوز گفت: «گویا این رسم جامعه‌ی سیاسی ماست. کسی حرفی را می‌زند اما در برابر نوشته‌ی خودش پاسخگو نیست. به هرحال من 32 سال دارم و بومی اینجا هستم.

در بازار تبریز در راسته‌ای عده‌ای دستفروش بوده‌اند. کسی هم با آن‌ها کاری نداشت و بازاری‌های تبریز به تساهل و تسامح خیلی معروف‌اند. گویا فعالیت این دستفروش های عزیز در بازار تبریز، مانع کسب این مغازه‌داران می‌شود. بازاری‌های تبریز نسبت به حضور اینها که مانع کسب و کارشان شده است اعتراض می‌کنند. فرمانداری تبریز و مسوولین امر هم وارد این قضیه می‌شوند و اینها را جمع آوری می‌کنند. تاکید می‌کنم، جمع آوری می‌کنند و اخراج نمی‌کنند. فرمانداری تبریز طبق خبرهایی که می‌دهند، به شهرداری توصیه می‌کند که مناطقی را برای اینها درست کنید که دستفروش‌ها در آنجا بساط کنند. یکی از این مناطق هم درب گرجی است. این‌ها را هدایت می‌کنند که مانع کسب مغازه‌داران بازار تبریز نشوند.»

این شهروند تبریزی در ادامه عنوان می‌کند: «من به عنوان یک شهروند اینها را می‌گویم. اولین سایتی که من درباره این اتفاق از آن شنیدم پایگاهی به نام « / Lovers of Iranعاشقان ایران» بود که ادعا کرده بود در بازار تبریز هرچه کرد بوده است را از بازار بیرون کرده‌اند. دستفروش‌هایی هم که ساماندهی شده بودند، جلوی فرمانداری تبریز اعتصاب و اعتراض کردند که این کار را نکنید. این سایت عکس این تجمع مقابل فرمانداری را در سایتش قرار داده و ادعا کرده است اینها کرد هستند و اینجا اعتراض کردند و فرمانداری تبریز هم به اینها توجهی نکردند. منبع خبر این سایت هم روزنامه‌ی محلی تبریزی به نام «وطن یوری» است.»

او می‌گوید: «بحث من نه ترک است، نه فارس و نه کرد. به عنوان یک آذربایجانی ایرانی این را می‌گویم، مطلب سایت شما را خوانده‌ام که نوشته‌اند: «زمینه‌های تجزیه طلبی در ایران» و در ذیل آن اشاره شده است که فرمانداری تبریز آمده و دستفروش‌های کرد را اخراج کرده است.

می‌خواهم خطاب به نویسنده‌ی شما بگویم، برادر من، منبع خبری تو یک سایت یا گفته‌های یک فعال مدنی و هرکسی که هست، این را می‌نویسد و شما به عنوان یک خبرنگار مطلبی را می‌نویسید که عنوان آن حساسیت برانگیز است و می‌توانی خودت بیایی و پرس و جو کنی و ببینی آیا این اتفاق درست است یا خیر. یک حرف الکی زده‌اند.»

این شهروند تبریزی اشاره می‌کند: «مردم تبریز تاریخ افتخارآمیزی دارند و همیشه در بحران‌ها و شرایط بد تاریخی، سیاسی و اقتصادی پشت مردم کشور خودشان ایستاده‌اند. بازار تبریز با «بانه» ارتباط تنگاتنگ دارد. اصلاً در ارتباط با کل آذربایجان، نه کسی با کردها مشکلی دارد و نه هیچ قومیت دیگری. درست است در اینجا هم مثل هرجای دیگر یکسری محرومیت‌ها و تبعیض‌ها هست و حال یکسری به آن اعتراض می‌کنند.»

او که اشاره می‌کند در رشته‌ی علوم سیاسی در مقطع ارشد تحصیل کرده است، می‌گوید: کشور ما در حال حاضر دچار بحران است و همه می‌خواهند این کشور را به نحوی زمین بزنند. چرا بین برادران کرد و ترک باید اختلاف بیاندازیم. اگر واقعاً دغدغه‌ی ایران را دارید، جرئت دارید راجع به اینها بنویسید؛ منابع طبیعی ایران را دارند غارت می‌کنند. جنگل‌های ارسباران را دارند قلع و قمع می‌کنند و کسی هم گوشش بدهکار نیست. اگر واقعاً ادعای وطن پرستی دارید بروید و ببینید مردم کردستان چگونه در فقر و بدبختی زندگی می‌کنند. اگر واقعاً نگران تجزیه طلبی هستید، مشکلات واقعی مردم را بررسی کنید. مردم سیستان و بلوچستان را ببینید که شناسنامه ندارند و از مردم خوزستان بگویید. «چمنی» نامی گفته است کردها را بیرون کرده‌اند. دانشگاه تبریز دانشجوی کرد قبول می‌کند و اینجا برادران کرد ما بهترین رستوران‌ها را زده‌اند و دارند اینجا کار می‌کنند. کسی اینجا مشکلی با کسی ندارد.»

این شهروند تبریزی در انتها گفت: «بازاری‌های تبریز به خاطر اینکه دستفروش‌ها مانع کسبشان شده بودند به این موضوع انتقاد کردند، فرمانداری هم آن‌ها را جمع کرده و به سمت درب گرجی هدایت کرده است. پس از آن فرمانداری به شهرداری و مناطق نه گانه‌ی تبریز توصیه کرده است در مناطق نه گانه مکان‌هایی را برای دستفروش‌ها ایجاد کنند تا اینها آنجا بتوانند کسب و کار کنند. من خودم از بازاریان تبریز و در کار خرید و فروش مس هستم. به عنوان کسی که اخبار شهرم را دنبال می‌کنم و رفت و آمد دارم. آنچه که من در رسانه‌های آذربایجانی دیده‌ام را دارم به شما می‌گویم. دستفروش‌هایی هم که در آن راسته از بازار تبریز هستند هیچکدام کرد نیستند و همه‌شان از شهرهای اطراف تبریز هستند. سمت بازار تبریز اصلاً یک دستفروش کرد پیدا نمی‌کنید. اکثر دستفروش های کرد هم ساعت فروش هستند که کسی به آنها کاری ندارد.»

انتهای پیام‌

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام-یک شهرکی درحاشیه تبریز است به نام باغ معروف فقر واعتیاد و…. از سر ورویش می بارد جمع کثیری از مهاجرین کرد به همراه جمع زیادتری از فقرا روستاها وخود تبریز در آنجا ساکن هستند ضمنا تبریز آنقدر دستفروش دارد وحاشیه نشین ود رهمه شهر پخش هستند تقریبا نیمی از جمعیت تبریز زیر خط فقر بسر می برند -در آمد سرانه کل اقلیم آذربایجان در مجمو ع نصف متوسط در آ«د سرانه کشوری است ضمنا بیش از…..حاشیه نشینهای تهران وکرج و….تورک هستند -تبریز بعد انقلاب از رتبه دوم صنعتی به رتبه نهم دهم افت کرده هزاران سرمایه گذار آذربایجانی به دلایل ….در مناطق فارس سرمایه گذاری تولیدی کردند اما در کل اقلیم آذربایجان شاید نتوان سرمایه گذاران فارسی را پیدا کرئد که در این مناطق سرمایه آورده باشند اگر هم هست برای دلال بازیست-میزان تولید برق در استان اصفهان دوبرابر بیشتر از کل چهار استان تورک می باشد و…..خوب اینها را در همین فضای مجازی مردم می بینند به تدریج متوجه می شوند -.ضمنا تعداد شهدای مردم شیعه آذربایجان در جنگ با تروریسم کردی (در بعد انقلاب) ده برابر بیش از مردم دیگر نقاط ایران است -اما در بانه چی می فروشند کاالاهای ساخت ترکیه ورق و مشروبات الکلی فیلمهای مستهجن ومقداری از مالیاتش هم جیب پ ک ک می رود

    12
    18

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا