خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«١٥» رأی با «لابی» برای تصویب بودجه شهرداری

شرق نوشت: در نهایت هم کلیات بودجه ١٧هزارو ٨٠٠ میلیارد تومانی سال ٩٥ شهرداری تهران با نسبت ٤٠ درصد منابع غیرنقد و ٦٠ درصد نقد و با «١٥ رأی» تصویب می‌شود.

جلسه دیروز شورای شهر تهران دو مشخصه اصلی داشت؛ پر از شلوغی و لابی‌گری. لابی‌ها هم آن‌قدر علنی بود که اسماعیل دوستی نتوانست جلوی خودش را بگیرد و پشت تریبون گفت: «توجیه‌شدن اعضا رسم روزهای بودجه است و خدا را شکر، این روزها همه در حال لابی‌کردن هستند».

در نهایت هم کلیات بودجه ١٧هزارو ٨٠٠ میلیارد تومانی سال ٩٥ شهرداری تهران با نسبت ٤٠ درصد منابع غیرنقد و ٦٠ درصد نقد و با «١٥ رأی» تصویب می‌شود.

علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مقدمه قبل از ماده واحده بودجه ٩٥ شهرداری را طولانی می‌کند و گفت من تیکه‌پراکنی‌های نماینده شهرداری و چمران را می‌خرم، بعد هم ادامه داد: «یکی از اقدامات مهم در بودجه امسال موظف‌کردن پنج سازمان و شرکت وابسته به شهرداری (شرکت ارتباط مشترک شهر، شرکت شهروند، شرکت همشهری، سازمان زیباسازی و سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک) به واریز ٢٢٠ میلیارد تومان سود سهام به حساب شهرداری به عنوان درآمدهای پایدار بود که در راستای افزایش سهم درآمدهای پایدار انجام شد. یکی دیگر از اتفاقات مهم در بودجه امسال برای جلوگیری از دستبرد شهرداری در ردیف‌ها، گذاشتن ردیف مستقل برای هر خط مترو بود؛ پیش از این بودجه مترو به طور دقیق قابل رصدکردن نبود».

این عضو شورای شهر تهران به یکی دیگر از تغییرات مهم بودجه ٩٥ اشاره کرد و از کاهش ٦٠ میلیارد تومانی بودجه حوزه شهردار خبر داد و گفت: «سرجمع اعتبارات حوزه شهردار ٢١١ میلیارد تومان شد که نسبت به سال‌های قبل کاهش دارد». همچنین علیرضا دبیر به فاز اول پروژه نمایشگاهی «شهر آفتاب» که سال‌ها از آغاز آن می‌گذرد، اشاره کرد و گفت: شهرداری قول داده بود با ١٨٠ میلیارد تومان فاز اول این پروژه را امسال به اتمام برساند اما باز هم ٨٠ میلیارد تومان برای سال ٩٥ به جز هزینه نگهداری خواسته‌اند و ما این رقم را به ٣٠ میلیارد تومان کاهش دادیم.به گفته علیرضا دبیر، شهرداری تهران موظف است حداکثر تا سقف ٣٥,٥ درصد از منابع بودجه سال ٩٥ را به صورت غیرنقدی عمل کند.

در سال ٩٤ نیز سهم بودجه غیر نقد ٣٥.٥ درصد و سهم بودجه نقد به ٦٤.٥ درصد رسید، در حالی که بنا بود در سال ٩٥ سهم بودجه غیرنقد و نقد به ترتیب ٣٠ به ٧٠ شود اما در لایحه پیشنهادی سهم این دو بخش ٤٠ به ٦٠ آمده بود که شورای شهر سهم بودجه غیرنقد را به ٣٥.٥ درصد رسانده است.در نهایت آنچه اتفاق افتاد، خواست شهردار تهران یعنی همان تحقق ٤٠ درصد بودجه غیرنقد و ٦٠ درصد بودجه نقد بود؛ به عبارتی شهرداری تهران در بودجه سال ٩٥ خود از برنامه تصویب‌شده برنامه پنج ساله شهرداری تهران و البته برنامه اجراشده در سال‌های ٩٣ و ٩٤ خود هم پس‌رفت می‌کند. اولین زنگ را اسماعیل دوستی زد و گفت: از چند روز قبل لابی‌ها و توجیه اعضای شورا، حتی خود آقای دبیر که امروز «خوش‌اخلاق» و «شیرین» شده بود، شروع شد و حالا هم من می‌گویم ما نمی‌توانیم به بودجه غیر نقد شهرداری اعتماد کنیم؛ چراکه مستحکم نیست و بر همین اساس پیشنهاد می‌شود اعضای شورا با٦٠ درصد بودجه نقد و ٤٠ درصد بودجه غیرنقد موافقت کنند. چند عضو دیگر هم گویا که بنا بر تیکه‌پراکنی دوستی توجیه شده بودند در موافقت با پیشنهاد شهردار صحبت کردند.

محمد حقانی، رحمت‌الله حافظی و خود علیرضا دبیر به عنوان مخالف چندین‌بار موارد اشکال در صورت تصویب این رقم را تذکر می‌دادند. رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بودجه شهرداری در بخش غیرنقد را غیرشفاف خواند و گفت: اگر مفسده‌ای در بودجه شهرداری رخ می‌دهد در بخش غیرنقد است که علاوه بر آن موجب افزایش هزینه‌های سربار شهر هم می‌شود و به همین دلیل باید کاهش یابد. شهرداری می‌گوید بودجه غیرنقد به ٣٥ درصد کاهش یافته است، اما باید پرسید این کاهش از بودجه ١٧ هزارو٨٠٠ میلیارد تومانی است یا از ٩ هزار میلیارد تومان بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای؟ قرار نیست سهم بودجه غیرنقد از محل کل بودجه باشد بلکه باید از بخش تملک تأمین شود. به عبارتی این تناسب ٦٥ به ٣٥ باید در همه ردیف‌های بودجه‌ای باشد و نه در کل رقم اعلام‌شده.

حافظی به صحبت‌های قبلی شهردار تهران که گفته بود تهران را می‌تواند با پنج هزار میلیارد هم مدیریت کند، اشاره کرد و گفت: همه می‌دانند بودجه غیرنقد را می‌توان از بودجه‌های شهرداری تهران حذف کرد. درعین‌حال قرار بود در تبصره‌های بودجه، تبصره فاقد کدپروژه وجود نداشته باشد، اما شاهد هستیم ١١ میلیارد تومان خلاف نظر شورای شهر عمل شده است و تبصره‌های فاقد کد‌پروژه در لایحه بودجه وجود دارد. با این شرایط که شهرداری کوتاه نمی‌آید شورا احتمالا باید عذرخواهی کند و مصوبه قبلی خود را پس بگیرد.

مجتبی شاکری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی گفت: ما در حالی بودجه ٩٥ را بررسی و تصویب می‌کنیم که حسابرسی سال‌های ٩٣ و ٩٤ تهیه نشده و حسابرسی سال ٩٢ هم با حرف‌وحدیث بسیار هنوز روی دست ما مانده و شورا نظام نظارتی مناسبی ندارد.محمدباقر قالیباف، شهردار تهران که در این جلسه شورا بارها توضیحاتی را داد و حتی یک‌بار بدون اجازه چمران، رئیس شورا، خودش پشت تریبون رفت تا پاسخ اعضای مخالف را بدهد، حرف قبلی خود را در مورد توان مدیریت تهران با پنج هزار میلیارد تومان با مایه‌گذاشتن از کارگران شهرداری و پیمانکاران اصلاح کرد و گفت: امسال تنها ٨٠ درصد توانسته‌ایم بودجه نقد را جذب کنیم و این نشان می‌دهد که نسبت به سال‌های گذشته ٣٠ درصد در جذب نقدینگی کاهش داشته‌ایم که این عمل در نتیجه رکود حاصل شده است.شهردار تهران گفت: بله، با پنج‌هزار میلیارد تومان هم می‌توانیم شهر را اداره کنیم؛ اما با این عدد می‌توانیم تنها شهر را نگه داریم و پول ٢٥ هزار کارگر و رفتگر شهرداری را بدهیم، آیا می‌توان حقوق کارگران را نداد، اما مترو ساخت و ایستگاه آتش نشانی را زیاد کرد.البته اعضای شورا در نهایت بودجه ١٧هزارو ٨٠٠ میلیارد تومانی سال ٩٥ شهرداری تهران را با نسبت ٤٠ درصد منابع غیرنقد و ٦٠ درصد نقد و با «١٥ رأی» تصویب کردند تا زودتر سراغ تبصره‌های بودجه بروند.

اولین تبصره مورد مناقشه هم تبصره یک مربوط به واریز سود سهام پنج سازمان و شرکت وابسته به شهرداری (شرکت ارتباط مشترک شهر، شرکت شهروند، شرکت همشهری، سازمان زیباسازی و سازمان حمل‌ونقل و ترافیک) به خزانه شهرداری بود. این مورد، اختلاف شهردار تهران و چند عضو شورا را به جایی رساند که بین تفاوت سود، سهام و درآمد سازمان‌ها و شرکت‌ها و حساب‌های واریزشده و تعداد روزهای توقف این مبالغ در خزانه تشکیک شد اما در نهایت این تبصره هم به تصویب رسید. اعضای شورا و شهردار و معاونانش این جلسه را در نوبت عصر ادامه دادند تا تبصره‌های بعدی را هم بررسی و تصویب کنند و در صورت لزوم این جلسه را فردا یا در جلسه رسمی بعدی ادامه دهند.

رقم بودجه روابط عمومی‌های شهرداری تهران مشخص نیست

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان بررسی بودجه ٩٥ مواردی از مصداق‌های تصرف شهرداری در ردیف‌های بودجه خودش را مطرح کرد که نمونه‌ای از جابه‌جایی‌ها در شهرداری باشد که همیشه از سوی شهرداری رد شده است. علیرضا دبیر گفت: دو مجموعه ١٨٨٨، ١٣٧ و روابط عمومی مرکز و شهرداری‌های مناطق و امور ایثارگران در همه سال‌های گذشته هیچ ردیف جاری نداشته‌‌اند که این روند را اصلاح کردیم و ردیف قرار دادیم.

علیرضا دبیر در توضیح بیشتر این موضوع به خبرنگار «شرق» گفت: تأمین اعتبار روابط عمومی‌های مناطق شهرداری و شهرداری مرکز از محل‌هایی چون ساختمان‌های اداری، ردیف‌های فرهنگی و اجتماعی، مراسم‌های مذهبی و مناسبتی و… بوده و این اقدام سبب به‌هم‌ریختگی در ریز پروژه‌ها و ثبت موارد غیرمرتبط می‌شد. دبیر در حالی که مهدی پندار، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران را در کنار خود داشت، تأکید کرد که نمی‌توان رقمی را در مورد بودجه سال‌های قبل این بخش‌ها اعلام کرد؛ چراکه محل‌های برداشت یا مشخص نیست یا کاملا پراکنده بوده است.

به گزارش «شرق» رقم بودجه پیشنهادی شهرداری مرکز در سال آینده ٢٢ میلیارد تومان بوده که به کمتر از ١٠ میلیارد رسیده و برای هر یک از شهرداری‌های مناطق هم حدود هشت میلیارد تومان در نظر گرفته‌اند.به این ترتیب، منابع مالی نقد و غیر نقد روابط عمومی شهرداری تهران که در دوره محمدباقر قالیباف به «مرکز ارتباطات راهبردی و امور بین‌الملل شهرداری تهران» تغییر وضع و حال پیدا کرد به همراه روابط عمومی ٢٢ منطقه، در تمام این سال‌ها مصداق «هرچه پیش آید، خوش آید» بوده است. باید یادآوری کرد حوزه وظایف روابط عمومی یک منطقه شهرداری یا شهرداری مرکز، سیل یکباره اردیبهشت‌ماه نیست که مترو تهران را چندین روز دچار بحران کند و مجبور باشند اعتبار یکباره را برای آن از ردیف‌های دیگر کنار بگذارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا