خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«گفت‌وگوی ظریف خدمت بزرگی بود»

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به فایل صوتی ظریف و حاشیه‌سازی‌ها پیرامون آن گفت: گفت‌وگوی ظریف را باید در چارچوب تاریخ شفاهی ارزیابی کنیم که انجام شده است. از جهاتی این گفت و گو خدمتی بزرگ بوده برای اینکه دانش و تجربه‌های فردی که سال‌ها کار دیپلماتیک انجام داده، ثبت شده است.

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایرنا، درباره هجمه صورت گرفته علیه وزیر امور خارجه پس از انتشار یک فایل صوتی محرمانه گفت: ما گرفتار اطلاع‌رسانی نادرست و غیردقیق از مشکلاتی هستیم که چندین دهه است با آنها دست به گریبانیم. در مورد ماجرای انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف نیز ما گرفتار همین اطلاع‌رسانی غلط شده‌ایم.

وی ادامه داد: گفت‌وگوی ظریف را باید در چارچوب تاریخ شفاهی ارزیابی کنیم که انجام شده است. از جهاتی این گفت و گو خدمتی بزرگ بوده برای اینکه دانش و تجربه‌های فردی که سال‌ها کار دیپلماتیک انجام داده، ثبت شده است.

به گفته این کارشناس مسائل بین‌الملل، با مطالبی که ظریف در این مصاحبه جهت ثبت در تاریخ شفاهی بیان می‌کند، چه موافق باشیم و چه مخالف، اصل کار یعنی ثبت و ضبط خاطرات شفاهی مسئولی که چهار دهه بعد از انقلاب در رده‌های مختلف دیپلماتیک مسئولیت داشته، کار شایسته و خوبی بوده است اما ای کاش برای حفظ آن از موسسات تخصصی در این زمینه که سال‌ها روی تاریخ شفاهی ایران کار کرده‌اند، کمک گرفته می‌شد.

چند بار باید این تجربه تکرار شود؟ 

بهشتی‌پور با اشاره به جنبه‌های امنیتی انتشار این فایل صوتی اظهار داشت: این پرسش که چرا این فایل در اختیار افراد مختلف و غیرمرتبط قرار گرفته و چه کسی و چگونه توانسته به این فایل دسترسی پیدا کند و آن را در اختیار رسانه‌های خارج کشور قرار دهد، جنبه امنیتی دارد که مسئولان ذیربط باید آن را بررسی کنند.

وی با یادآوری لو رفتن و دزدی از اسناد محرمانه کشور تصریح کرد: چند بار باید این تجربه تکرار شود تا ما در مورد اصول نگهداری از فایل‌های محرمانه به یک آئین‌نامه و شیوه‌نامه کشوری دست پیدا کنیم که فایلی به دست سوءاستفاده‌کنندگان نرسد و اگر رسید دقیقا مشخص شود، چه کسی آن مسئول بوده است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی خاطرنشان کرد: اینکه اهداف منتشرکنندگان چه بوده و آیا تحت تاثیر مسائل انتخاباتی بوده یا نه با آنکه بسیار اهمیت دارد اما بنده نمی‌توانم با اطلاعات محدودی که در این مورد دارم، به صورت قاطع حدس بزنم هدف انتشاردهندگان این فایل صوتی دقیقا چه بوده و برای کدام بهره‌برداری انتخاباتی و به نفع چه کسانی فایل را منتشر کردند.

میدان خطرناکی از سوی دیگران برای ایران ساخته شده است

بهشتی‌پور افزود: اما با قاطعیت می‌توانم بگویم بهره‌برداران اصلی کسانی هستند که می‌خواستند در اوج رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در ایران و مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان، مردم را مشغول یک سوژه کنند و به جان همدیگر بیندازند.

وی با بیان اینکه میدان خطرناکی از سوی دیگران برای ایران ساخته شده است، ابراز داشت: میدان بازی را شبکه خبری «ایران اینترنشنال» و «بی‌بی‌سی فارسی» طراحی کرده و هرکس اعم از اسرائیل، عربستان، انگلیس و آمریکا که پشت ماجرا بودند، قصدشان ایجاد اختلاف و دامن زدن به رقابت‌های جناحی در داخل کشور بوده است زیرا در این میدان جنگ، هر طرف که طرف دیگر را بزند، به نفع آنها است. 

به گفته مدیرعامل پیشین شبکه العالم، ما باید به این واقعیت تلخ و موضوع مهم که داریم با دست خودمان در میدان دشمن بازی می‌کنیم و اسیر فضاسازی که از بیرون کشور طراحی شده، گشته‌ایم، توجه کنیم. 

نه شهید سلیمانی و نه ظریف، هیچ کدام خودسرانه اقدام نمی‌کنند 

وی میدان و دیپلماسی را مکمل یکدیگر در عرصه امنیت ملی و سیاست خارجی برشمرد و یادآور شد: اساسا در همه دنیا این دوگانگی به معنای سیاست دوگانه نیست بلکه به این معنا است که افرادی در صحنه عملیات اقداماتی را انجام می‌دهند و افرادی هم در بُعد دیپلماتیک و تعیین سیاست‌ها فعال هستند. هر دوی آنها از یکجا دستور می‌گیرند و برای رسیدن به هدف مشترکی که طراحی شده است، تلاش می‌کنند. 

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه هرچقدر دو بال میدان و دیپلماسی با هم هماهنگ باشند، به اهداف سیاست خارجی ایران بهتر و دقیق‌تر می‌رسیم، عنوان کرد: دیپلماسی شرایط بهتر را برای میدان و میدان امکان مانور بیشتر را برای دیپلماسی فراهم می‌کنند. این نکته‌ای است که از سوی ظریف هم مطرح و مورد تاکید قرار گرفت. هر دو نیز اهداف جمهوری اسلامی را دنبال می‌کنند وگرنه، نه شهید قاسم سلیمانی و نه محمدجواد ظریف، هیچ کدام خودسرانه اقدام نمی‌کنند، هرچند ممکن است هرکدام ابتکارات خاص خود را داشته باشند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تاثیر فایل صوتی منتشرشده برای مذاکرات وین هم اظهار داشت: من بعید می‌دانم که انتشار این فایل بر مذاکرات وین اثرگذار باشد چرا که اراده نظام مبتنی بر رفع تحریم‌ها است.

وی افزود: باید به این نکته توجه کرد که اگر رویکرد سیاست خارجی ما تعاملی است، اقدام‌هایی از این دست به روند مذاکرات ضربه می‌زند اما اگر رویکرد ما تقابلی باشد نه تنها انتشار این فایل به روند مذاکرات وین ضربه نمی‌زند بلکه برعکس موجب می‌شود طرف مذاکره‌کننده به سرگیجه تحلیلی دچار شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا