خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعتراض دانشجویی به قطع همکاری دانشگاه شریف با آرش اباذری

جمعی از دانشجویان گروه فلسفه علم دانشگاه شریف در اعتراض به قطع همکاری با آرش اباذری به ریاست دانشگاه نامه نوشتند.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، متن کامل این نامه در پی می‌آید:

جناب آقای دکتر جلیلی

 ریاست محترم دانشگاه صنعتی شریف

با سلام و احترام

 همان‌گونه که حتماً مستحضرید خبر طرد دکتر آرش اباذری از گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف دانشجویان گروه را متأثر کرده است. ما اطمینان داریم گستره دانش و فعالیت‌های آکادمیک دکتر اباذری بر شما پوشیده نیست. تحصیل فلسفه در معتبرترین دانشگاه‌های دنیا، انتشار کتاب تألیفی ایشان توسط انتشارات معتبر کمبریج، چاپ مقاله‌های متعدد، برگزاری نشست‌ها، سخنرانی‌ها و حلقه‌های مطالعاتی حضوری و مجازی متعدد برای جامعه دانشجویان شریف و اظهارعلاقه بسیاری از دانشجویان شریفی به کلاس‌ها و ارائه‌های ایشان، نکاتی نیستند که برای حضرتعالی آن هم در این مقطع زمانی نیازی به یادآوری داشته باشند. دانشجویان گروه فلسفه علم شریف و به خصوص افرادی که در طول سه سال اخیر این امکان را داشته‌اند که در کلاس‌های دکتر اباذری شرکت کنند همگی به تخصص وتعهد کاری ایشان اذعان دارند. این که ایشان کار در کشور و حضور در ایران را بر ماندن در کشوری که در ان تحصیل کرده‌اند، ترجیح داده‌اند نشان دهنده وطن دوستی و تعهد ایشان به اعتلای سطح دانش و اگاهی در محیط اکادمیک کشور است.

 آن‌چه ما را نگران و مجاب به نوشتن این نامه می‌کند، پدیده شومی است که به جای مواجهه علمی، با باندبازی و سوءاستفاده از روابط قدرت، به طرد ایشان از عرصه دانشگاه منجر گردیده است. ناگفته پیداست که ادامه این روند شوم تا چه حد به تقویت روحیه “مریدپروری” و نابودی انگیزه‌های علمی و آکادمیک دانشجویان منجر شده و امید آنان به پیشرفت کشور را به تلی از یاس و سرخوردگی بدل کرده و مهاجرت را از صرف گزینه‌ای پیش‌رو به تنها راه ادامه حیات آکادمیک آنان تبدیل می‌کند.

 از جنابعالی به عنوان ریاست دانشگاه صنعتی شریف انتظار داریم پاسخگو باشید در شرایطی که سران کشور همواره بر اهمیت و ضرورت “آزاداندیشی” در محیط‌های علمی و دانشگاهی تاکید داشته‌اند، بر چه مبنایی اجازه داده‌اید تا از حضور استادی عالم و محبوب در گروه فلسفه علم محروم گردیم؟ شما نیک می‌دانید که لازمه آزاداندیشی در علوم انسانی، گفتگو و تضارب آرا است. تفاوت ماهوی علوم انسانی و به ویژه فلسفه با دیگر علوم در این است که با حذف نگاه‌های متفاوت و گفت‌وگویی که از درون این تفاوت‌ها شکل می‌گیرد، کیفیت آموزش و پژوهش فلسفی مورد تهدید قرار می‌گیرد. نبایستی اجازه دهیم که اختلاف‌های فکری و نظری پوششی برای کینه‌توزی‌های شخصی شوند. حذف نظرات متفاوت برابر است با از بین رفتن فضای گفت‌وگو و پیامدان دچار شدن به نوعی جمود و افتادن در ورطه انحطاط است.

 ما بر این باوریم که هزینه اجتماعی و علمی چنین “طرد”های نابخردانه‌ای فراتر از آنی است که “روابط عمومی”ها با تغییر نامی ناشیانه سعی در عادی‌سازی آن دارند. و لذا انتظار مسلّم ما دانشجویان گروه فلسفه علم از جنابعالی این است که شخصاً به مسئله ظلمی که به گروه فلسفه علم رفته است، ورود کرده و موجبات بازگشت دکتر اباذری به دانشگاه را فراهم کنید. از جنابعالی انتظار داریم در مسیر حفظ استقلال دانشگاه و جلب رضایت دانشجویان، از هیچ قدرتی جز خدا هراس نداشته باشید. اگر سوءاستفاده از روابط قدرت در میدان سیاست مذموم است، رخ‌دادن آن در میدان دانشگاه و آن هم از سوی “اهالی خوش‌صحبتِ فلسفه‌خوانده” مذموم‌تر است. اجازه ندهید هیچ ذی‌نفوذی آینده علمی ما را اسیر امیال خود گرداند.

امیدواریم به لطف خدا و تلاش‌های جناب عالی بتوانیم در نیمسال پیشِ رو نام دکتر اباذری را در بین اساتید گروه فلسفه علم مشاهده کنیم تا اندک امیدی در دل ما باقی بماند که وطن جایی برای ماندن و رشد کردن است.

 با احترام جمعی از دانشجویان گروه فلسفه علم (ورودی‌های 98،99،1400)

پارسا زمانی، علی مرادزاده، محمد حسین ملک خطایی، ماهان رضازاده، محمدصادق طاهری، سید محمد میری، کریم کریمی نسب، سید علی قائمی، جواد استعلامی، فاطمه فامینی نژاد، آبتین فمی، امیرعلی ابراهیم زاده، علی رشیدی، امیرعباس استوار، علی سلطان زاده، صادق میرزایی، امید نوریان، فرید عموزاده خلیلی، محمد جواد حاجعلیخانی، محسن به خوی، سهیل آدینه، سجاد شهرابی، امین ضامنی زنگنه، سعید زاهدی، اشکان رزاقی، وحید زندکریم خانی، علی مهدیخانی، سیاوش مزداپور، علی موسی رضا، جابر اسمعیلی، محمد رضا رفیعی، بهراد موسوی، محسن میرزاده، محمد حسام برجیسیان.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. یکی از نشانه های بی سوادی جامعه که نتیجه نداشتن مطالعه ای تاثیرگذار در درک و فهم انسانهاست، ساده گذشتن از اینگونه موارد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا