خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاندیداهای احتمالی 1400 – علی‌اکبر صالحی

[سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری در اواخر خردادماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. انصاف نیوز به مرور رزومه‌ی نامزدهای احتمالی این انتخابات را منتشر می‌کند]

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در سال ۱۳۲۸ به دنیا آمد. او متولد کربلا است.

صالحی دارای دکتری مهندسی هسته‌ای از مؤسسه فناوری ماساچوست است.

بنا بر آنچه در زندگینامه‌ی منتشرشده‌ی آقای صالحی در فضای مجازی آمده است، او «در سال های 1361 تا 1364 و 1368 تا 1372 ریاست دانشگاه صنعتی شریف را برعهده داشت و اکنون نیز از اعضای هیئت علمی این دانشگاه است».

صالحی در دولت سیدمحمد خاتمی به‌عنوان نماینده‌ی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتخاب شد و تا سال ۱۳۸۲ در این سِمت فعالیت می‌کرد. او در دوران مذاکرات هسته‌ای به رهبری حسن روحانی با حکم وزیر امور خارجه وقت به‌عنوان مشاور وزیر در مسائل بین‌الملل مشغول فعالیت شد و در برخی نشست‌های مذاکره ایران و سه کشور اروپایی حضور داشت.

صالحی در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ معاون دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی بود و سپس با حکم محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت به ریاست سازمان انرژی اتمی منصوب شد. او درسال‌های پایانی دولت احمدی‌نژاد به‌عنوان وزیر امور خارجه فعالیت می‌کرد که مهمترین اقدام او در آن دوران دریافت مجوز مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا در موضوع هسته‌ای از رهبری انقلاب بود.

با پیروزی حسن روحانی در انتخابات۹۲، صالحی در دولت جدید نیز به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی منصوب شد. او در دور تازه‌ی مذاکرات هسته‌ای به رهبری جواد ظریف که به برجام منتهی شد مسئولیت بخش فنی مذاکرات را بر عهده داشت.

صالحی که به رفتار اخلاقی شهره بوده و به‌عنوان چهره‌ای تعامل‌گرا شناخته می‌شود در سال‌های اخیر به دلیل نقش‌آفرینی در مذاکرات برجام مورد هجمه‌ جریان‌های تندرو قرار گرفت، تا جایی که در مجلس به مرگ تهدید شد!

آقای صالحی از چهره‌های سیاسی معتدل است که مورد احترام بزرگان دو جریان عمده‌ی سیاسی کشور قرار دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا