خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا آمریکا به توافق با ایران نیاز دارد؟

عبدالله شهبازی، تاریخ‌پژوه در کانال تلگرامی خود نوشت:

کامنت‌هایم در یک گروه تلگرامی که به شکل خام در اینجا منتشر می‌کنم:

شهبازی: ظاهراً همه شواهد نشان می‌دهد ایران در مسئله هسته‌ای و موشکی در آستانه پیروزی است بدون اینکه در کلیت سیاست‌های خود عقب نشسته باشد. این اسرائیل است که آشفته شده و از خیانت آمریکا می‌گوید و به پیشگویی کتاب حزقیال رجوع می‌کند که در آخرالزمان «اسرائیل تنها خواهد ماند» و «هیچ کس را ندارد بجز خدا». حالا با پخش یک فایل اعصاب‌ها را بهم ریخته، دلیل بر شکست ایران نیست.

تصورم این است که مذاکرات متعدد با دقت کنترل می‌شود و اجازه عقب‌نشینی در اصول را نمی‌دهند. این اسرائیل است که تلاش می‌کند حس شکست را القاء کند به افکار عمومی ایران.

اگر دستاوردی داشته باشیم نتیجه سیاست منطقه‌ای ایران است که از آغاز محکم ایستاد و اجازه تجزیه و بالکانیزاسیون سوریه و عراق را نداد وگرنه الان با فضای منطقه‌ای متفاوتی مواجه بودیم.

این دستاوردها، اگر تحقق یابد، نتیجه تحولات درون جامعه آمریکا هم هست از اواخر دولت جرج بوش تا الان. باید ترامپی می‌آمد و نتانیاهو دم خود را به او گره می‌زد تا به اینجا برسیم.

یکی از دوستان: در حال حاضر این مذاکرات برای ایران حیاتی است یا امریکا؟ سوالم در واقع این است که چرا در این مذاکرات امریکا باید کوتاه بیاید؟

شهبازی: به آمار هزینه‌های وحشتناک آمریکا از زمان شروع استراتژی «جنگ با ترور» جرج بوش تا الان نگاه کنید. استراتژی خروج از خاورمیانه از سپتامبر ٢٠١٣ بر اساس دکترین برژینسکی شروع شد (مخالف اوباما با حمله نظامی قدرت‌های غربی به سوریه، لیبیزاسیون سوریه) و سپس نطق مهم ٢٨ مه ٢٠١۴ اوباما در آکادمی نظامی وست پوینت و اعلام رسمی دکترین جدید.

١٣ روز پس از نطق اوباما موصل به دست داعش سقوط کرد و در تبلیغات داعش جایگزین القاعده شد. یعنی سقوط موصل و ظهور داعش برای ممانعت از تحقق این دکترین بود.

ترامپ مثل اوباما با شعار خروج از خاورمیانه رأی آورد ولی عملاً منطقه را آشفته‌تر کرد به سود جناح نتانیاهو.

الان دولت بایدن می‌خواهد همان دکترین را محقق کند. پیش‌شرط آن دستیابی به توافق با ایران است.

[کامنت یکی از دوستان:] گیلعاد اردان، سفیر اسرائیل در واشینگتن و سازمان ملل، روز پنج‌شنبه، نهم اردیبهشت، در گفت‌وگو با رسانه وای‌نت در تل‌آویو:

«با تاسف» به این «اطمینان» رسیده‌ایم که بازگشت آمریکا به برجام و رفع بخش عمده‎‌ای از تحریم‌ها علیه ایران، که یک «کشور افراطی» است امری «حتمی است».
«ماحصل نشست ما با مقامات کاخ سفید این بوده است که با یکدیگر بر سر ایران تفاهم نداریم».
ارزیابی اسرائیل این است که «توافق میان آمریکا و ایران در چند هفته آینده امضا خواهد شد».

شهبازی: آدم متأسف می‌شود برای رجال و تحلیل‌گران سیاسی که این تحولات مهم را نمی‌بینند و به این سادگی ملعبه یک جنگ روانی می‌شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا