خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرایی چراغ سبز بن‌سلمان

غلامعلی دهقان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، در یادداشتی برای “راهبرد” نوشت:

به نظرمی‌رسد تغییراتی در سیاست بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، نسبت به ایران‌ در شرف‌ وقوع است. او همان فردی‌ است که سه سال پیش از کشاندن جنگ به‌ داخل ایران سخن می‌گفت‌ و امروز البته‌ ادبیات مسالمت‌آمیزی دارد.

هرچند هنوز برای قضاوت‌ زود است‌ و باید منتظر روزهای آتی بود؛ اما به نظر می‌رسد مجموعه عواملی سبب شده تا بن‌سلمان از مواضع خود عقب‌نشینی کند.

واقعیت‌ این است که رفتن‌ ترامپ که حامی سرسخت‌ بن‌سلمان‌ و البته فروشنده‌ تجهیزات نظامی‌ به‌ وی‌ بود و همچنین، روی کار آمدن جو بایدن دموکرات‌ که رویکرد حقوق‌بشری‌ هم‌ دارد، سبب شده تا بن‌سلمان آن پشتوانه چند سال پیش خود را نداشته باشد.

هرچند او به‌خوبی فهمیده‌ آمریکایی‌ها در هر حالت قرار نیست برای‌ او از جان، مایه بگذارند. در قضیه حمله‌ به آرامکو او متوجه‌ این نکته شد.

علاوه بر از دست دادن ترامپ، جنگ شش‌ساله یمن که‌ قرار بود چندماهه تمام شود، باتلاقی برای حکومت سعودی شد که روزبه‌روز بر ابعاد این بحران افزود. به‌خصوص که‌ حوثی‌های حاکم بر صنعا روزبه‌روز مجهزتر از دیروز شهرهای دور و نزدیک عربستان را در برد موشک‌های بالستیک خود قرار دادند.

از سوی دیگر، پابرجا بودن بشار اسد در سوریه‌ و ناکامی سعودی‌در آن جبهه و همچنین پابه سن گذاشتن‌ شاهزاده جاه‌طلب‌ و طی دوره انتقال‌ قدرت دلایل دیگری است تا وی‌ بیش از گذشته به‌ تجدیدنظر در رابطه‌ با ایران فکر کند.

گذشت زمان ثابت خواهد کرد آیا رویکرد جدید بن‌سلمان در قبال ایران، بیشتر یک تاکتیک است یا استراتژی؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا