خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گود برج میلاد، فروخته می‌شود؟!

عصر خبر نوشت: یکی از اصلی‌ترین شعارهای مدیران شهری فعلی، مقابله با شهر فروشی و از بین بردن چرخه کسب درآمد با فروش اموال شهر بود ولی گویا شهر نفروشی بیشتر شعار بوده و در خفا و عمل برخی مدیران شهری شهر را علی رغم ادعاهای مطرح شده به فروش شهر مبادرت می ورزند

این بار برخی موافقان فروش شهر در شهرداری تهران و شورای شهر تلاش دارند گود برج میلاد را به فروش گذارند و غافل از این که نمی دانند فروش گودال برج میلاد راه جبران کسری بودجه نیست و تبعاتی فرهنگی و اقتصادی غیرقایل جبرانی را برجای خواهد گذاشت.

غفلت شورای شهر تهران و تلاش های پیدا و پنهان این بار برای فروش پروژه «میلاد»

ماجرای «گود برج میلاد» چیست؟
۱- حدود ۱۰ سال پیش در دوره شهرداری محمدباقرقالیباف، بخشی از اراضی شمالی مجموعه برج میلاد به متراژ حدود ۵ هکتار در حاشیه بزرگراه همت بجای تکمیل طرح برج میلاد از این مجموعه جدا و در قالب مشارکت جهت سرمایه گذاری به بنیاد تعاون ناجا واگذار شد.

۲- طی مسابقه ای بین المللی دو برج با کاربری اداری و تجاری و هتل برای اجرا در این محل طراحی شد.

۳- بدلیل اختلاف نظر در خصوص فلسفه طراحی و نمادهای بکار گرفته شده و عدم رعایت حریم فضایی و ارتفاعی برج میلاد و همچنین مشکلات مالی و مدیریتی سرمایه گذار و مصوبات شورای عالی شهرسازی کشور، اجرای برج های طراحی شده جدید متوقف شد.

۴- با این حال اراضی اجرای طرح در مجاورت مرکز همایش های بین المللی برج میلاد گودبرداری شد.

۵- بدلیل پایان دوره تضمین پایدارسازی دیواره های گود، این گود در حال حاضر یکی از پرخطرترین گودهای تهران به شمار میرود که مرکز همایش های بین المللی برج میلاد را در معرض تهدید قرار داده است.

۶- طی سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ مدیریت جدید شهری با تغییر رویکرد از نگاه مال سازی و شهرفروشی، تصمیم به تبدیل اراضی موصوف به یک عرصه عمومی با کیفیت و ماندگار با کاربری فرهنگی و هنری گرفت.

۷- در این راستا معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بکارگیری یک مشاور مبرز طرح جامع اراضی پهنه برج میلاد را تهیه نمود. این طرح پس از اخذ تائیدیه کمیسیون ماده پنج، توسط شورای عالی شهرسازی کشور با حضور وزیر مسکن و شهرسازی، شهردار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و معاونین و نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاه های مربوطه در تاریخ ۹۹/۱۲/۲۵ به تصویب نهایی رسید.

برج میلاد

۸- طرح مورد تصویب چشم انداز مجموعه برج میلاد را “بام فرهنگ و هنر کشور” و بستر تحقق “دیپلماسی فرهنگی” معرفی نموده است.

۹- در اسناد طرح که به تصویب نهایی رسیده است، تفکیک و فروش این اراضی ممنوع شمرده شده است.

۱۰- در تاریخ بیست و سوم فروردین ماه سال جاری خبری به نقل از شکرالله بنار مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت که وی اظهار کرده بود: “پروژه «میلاد» یا همان گود برج میلاد بالاخره پس از ۱۰ سال با فسخ قرارداد بنیاد تعاون ناجا تعیین تکلیف و به بانک شهر فروخته شد.”

۱۱- این خبر سوالات زیر را در افکار عمومی برمی انگیزد که لازم است اعضاء شورای اسلامی شهر تهران و شهردار تهران به آنها پاسخ دهند:

الف- آیا شورای اسلامی شهر تهران از فروش اراضی برج میلاد خبر دارد؟
ب- آیا شورای اسلامی شهر تهران با فروش اراضی برج میلاد موافق است؟
ج- فروش این اراضی که از جهت کیفیت، موقعیت و ارزش کم نظیر می باشند چه نسبتی با شعار جلوگیری از “شهرفروشی” پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران و مدیریت شهری فعلی دارد؟
د- با توجه به جذابیت و صرفه اقتصادی مال سازی و سابقه بانک ها در این امر، چه تضمینی وجود دارد که مالک جدید، با استفاده از حقوق مالکانه و ابزارهای اقتصادی و ارتباطی خود رویکرد طرح اجرایی این اراضی را از “فرهنگی و هنری” به “تجاری” تغییر ندهد؟
ه- برای تضمین حفظ ماهیت فرهنگی و هنری طرح این اراضی چرا بجای شهر فروشی، برای ساخت و اجرای طرح از طریق مشارکت در سرمایه گذاری از سرمایه های بانکی و سایر صاحبان سرمایه خارج از شهرداری و یا بورس استفاده نمی شود؟

و- با توجه به حجم سنگین سرمایه گذاری ایی که از جیب شهروندان تهران برای ساخت مجموعه برج میلاد صورت گرفته و برج میلاد بعنوان ششمین برج مخابراتی دنیا نماد توان مهندسی کشور و یکی از سازه های شاخص و یادمانی کشور محسوب می شود، چرا بجای حفظ و تقویت و توسعه این سرمایه، با تفکیک و فروش اراضی آن موجبات تضعیف و تهدید و محدود سازی آن فراهم می شود؟
ز- آیا بهتر نیست به منظور حفظ و تقویت مجموعه برج میلاد بعنوان عرصه و سرمایه عمومی، بجای تفکیک و فروش اراضی آن برای خرید اراضی سازمان انتقال خون و انتقال تاسیسات آن به نقطه دیگری اقدام نمود؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا