خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روزنامه‌ی قالیباف از افزایش احتمال کاندیداتوری لاریجانی خبر داد

روزنامه‌ی جریان قالیباف در خبری با تیتر «غلبه لاریجانی بر تردیدها؟» نوشته است که خبرها حکایت از بالا رفتن احتمال نامزدی رییس سابق مجلس بعد از کاهش بخت ظریف دارد.

به گزارش انصاف نیوز، روزنامه‌ی «صبح نو» در شماره‌ی دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ نوشت:

هر چه جلوتر می‌رویم، نام لاریجانی چه در محافل اصولگرایی و چه در محافل اصلاح‌طلبی، کمتر از قبل به گوش می‌رسد. دلیل این امر شاید در همراهی او با دولت حسن روحانی طی سال‌های گذشته باشد. هر چه هست، رییس پیشین بهارستان این روزها در میان نخبگان سیاسی و در میان مردم، چندان از جذابیت لازم جهت احراز پست ریاست‌جمهوری برخوردار نیست. با این حال، نمی‌شود از کنار نام او به‌راحتی گذشت؛ شاید یک اتفاق غیرمنتظره، نام او را در رقابت‌های انتخاباتی دوباره به چرخش درآورد.
تا پیش از ایام عید نوروز، شانس علی لاریجانی برای جلب حمایت جریان‌های سیاسی جهت حضور در آوردگاه انتخاباتی1400 بالا ارزیابی می‌شد اما هر چه بیشتر گذشت، اسم او بیشتر از جذابیت افتاد. بااین‌حال نمی‌توان او را به‌کل از گردونه رقابت‌ها حذف‌شده در نظر گرفت. او همچنان این شانس را دارد که در صورت بروز اتفاقات ناخوانده، بتواند خود را در قاموس یک نامزد مهم ظاهر کند. مخصوصا که اکنون وقت ظریف کمتر از همیشه شده‌است.

باهنر: لاریجانی گفت که من نامزد نیستم
درباره وضعیت علی لاریجانی در اردوگاه اصولگرایی، محمدرضا باهنر، رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری روز گذشته در گفت‌وگو با سایت «فردا»، اظهاراتی را به زبان آورد که در نوع خود مهم بود. او تاکید کرد که لاریجانی جزء گزینه‌های شورای وحدت نیست اما این به معنای حذف کلی نام او نیست و به محض اینکه شخص لاریجانی برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کند، ازسوی شورا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مشاور رییس پیشین مجلس در این‌باره تصریح کرد: «شورای وحدت نامزدی آقای لاریجانی را نه صددرصد رد و نه صددرصد تایید می‌کند، بلکه مثل بقیه به آقای لاریجانی نگاه می‌کند. اگر یک زمانی آقای لاریجانی بیاید و بگوید من کاندیدا و نامزد هستم، می‌تواند جزء افرادی باشد که در شورای وحدت بررسی می‌شود». باهنر اضافه کرد: «لاریجانی چون جدی گفت نامزد نیستم، اسمش در میان 10نامزد شورای وحدت نیامد». رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری در این‌باره تاکید کرد: «اواخر ماه شعبان من با آقای لاریجانی ملاقات داشتم، ایشان به‌صورت جدی می‌گفت که من نامزد نیستم. شورای وحدت تا جایی که ما اطلاع داریم، سراغ کسانی رفته که این‌ها خودشان اعلام کردند که ما نامزد هستیم، یا یکی از نزدیکان‌شان گفته ایشان نامزد است و آن فرد هم موضوع را تکذیب نکرده اما آقای لاریجانی هر کسی از ایشان سوال می‌کند، می‌گوید: نه، من نیستم. باز می‌گویم در عالم سیاست معنایش این نیست که ایشان متعهد است، قسم خورده است یا به کسی امضا داده که نیاید اما در فضای سیاسی ایشان الان خودش اعلام می‌کند جزء کاندیداها نیستم». باهنر در بخش دیگری از این گفت‌وگو، درباره انتقاد به لاریجانی درباره همراهی‌اش با دولت روحانی، اعلام کرد: «لاریجانی به دولت روحانی اگر کمکی کرده، در این راستای همکاری دو قوه است، نه در راستای هماهنگی دو جریان سیاسی. اگر می‌خواهند یک عده ایراد بگیرند، من حالا خودم علیه خودم بگویم.»

متکی: نام لاریجانی در لیست گزینه‌های بیش از 10 نفر هم نخواهد بود
باهنر درحالی از امکان حضور لاریجانی در میان گزینه‌های مدنظر شورای وحدت سخن گفت که منوچهر متکی، سخنگوی این شورا دو روز پیش در گفت‌وگو با مهر، درباره لاریجانی و بررسی نامزدی او در این شورا گفته بود: «نام علی لاریجانی در لیست گزینه‌های بیش از ۱۰نفر که برای بررسی پیشنهاد داده شده هم نخواهد بود». متکی با تحمیلی خواندن پروژه قراردادن نام لاریجانی در میان گزینه‌های شورای وحدت، گفت: «در تمام 6ماه گذشته که شورای وحدت در اینجا [جامعه روحانیت مبارز] جلساتی داشته است، درمورد کاندیدایی که آقایان می‌خواهند به ما تحمیل کنند، یکبار هم صحبت نکرده‌ایم و حتی اسم او بیان نشده است». متکی پیش از این، روز 28فروردین در برنامه تلویزیونی «جهان‌آرا»، از محمدباقر قالیباف، سیدابراهیم رئیسی، سعید جلیلی، حسین دهقان، علی نیکزاد، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن رضایی، عزت‌الله ضرغامی، سعید محمد و رستم قاسمی به‌عنوان 10گزینه موردبررسی شورا برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری نام برده بود.

پشت کردن اصلاح‌طلبان به لاریجانی
علاوه‌بر اصولگرایان، اصلاح‌طلبان نیز به علی لاریجانی بی‌تمایل شده‌اند. دو روز پیش لیست‌های پیشنهادی دو حزب مهم اصلاح‌طلب یعنی کارگزاران سازندگی و اتحادملت به نهاد اجماع‌ساز اصلاحات (ناسا) بیرون آمد که در هیچ‌کدام، ردی از علی لاریحانی دیده نمی‌شد. کارگزاران سازندگی، ظریف، جهانگیری و محسن هاشمی و اتحادملت ظریف، جهانگیری، تاجزاده و مولاوردی را به ناسا معرفی کردند. علاوه‌براین، روز گذشته لیست افراد پیشنهادشده ازسوی حداقل 10عضو مجمع عمومی جبهه‌ اصلاحات ایران برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو منتشر شد که در میان این سیاهه نیز علی لاریجانی غائب بود. جواد ظریف با 37پیشنهاد، اسحاق جهانگیری با 35پیشنهاد، مصطفی تاجزاده 32پیشنهاد، مسعود پزشکیان با 25پیشنهاد، محمدرضا عارف با 21پیشنهاد، محسن هاشمی با 20پیشنهاد، محمد شریعتمداری(وزیر کار) با 19پیشنهاد، مصطفی کواکبیان با 15پیشنهاد، محمود صادقی با 12پیشنهاد، زهرا شجاعی، مولاوردی و عباس آخوندی با 11پیشنهاد و صادق خرازی با 10پیشنهاد به ترتیب این لیست را تشکیل می‌دادند.

لاریجانی در محافل اصلاح‌طلبی بختی دارد؟
غیبت لاریجانی در لیست پیشنهادی نهاد اجماع‌ساز اصلاحات در شرایطی است که تا هفته‌های گذشته، این امکان در میان اصلاح‌طلبان مطرح بود که شاید بخواهند از یک گزینه نیابتی یا در اصطلاح معمول، اجاره‌ای، همچون حسن روحانی در دو انتخابات92 و 96 حمایت کنند اما انتشار این لیست نشان داد که اصلاح‌طلبان در گذار و گذر از سیاست ائتلافی، مُصر هستند.
با وجود این، این احتمال کماکان به‌قوت خود باقی است که در صورت راضی نشدن ظریف به نامزدی و استمرار وضعیت بد چهره‌هایی نظیر جهانگیری و محسن هاشمی در نظرسنجی‌های انتخاباتی، اصلاح‌طلبان بخواهند دوباره به‌سمت لاریجانی بروند. اگر فحوای کلام برخی چهره‌های موثر اصلاح‌طلبی را هم مورد دقت قرار بدهیم، باید بگوییم که این احتمال چندان هم دور از انتظار نیست. در همین باره، غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران روز 25فروردین در گفت‌وگو با لایو صفحه اینستاگرامی انصاف‌نیوز، با بیان اینکه تلاش‌های آقای لاریجانی در پیشبرد اهداف دولت آقای روحانی تاثیر زیادی داشته است، درباره شرایط مراجعت اصلاح‌طلبان به لاریجانی و حمایت از او برای حضور در عرصه انتخابات تصریح کرد: «طبیعتا اگر در شرایط آینده نیروی سیاسی اصلاح‌طلبی که مورد اجماع اصلاح‌طلبان باشد و توانمندی اداره کشور را نیز داشته باشد، همه ما به‌عنوان اصلاح‌طلب باید از او حمایت کنیم اما اگر شرایط به‌گونه‌ای باشید کسی که در مقابل آقای لاریجانی قرار می‌گیرد از او توانایی کمتری داشته باشد، بسیاری از نیروهای اصلاح‌طلب اگر بخواهند در انتخابات حضور داشته باشند از این مساله عبور نخواهند کرد.»
در کنار این مساله، برخی نیز بر این باورند که با توجه به کنارکشیدن سیدحسن خمینی و سست شدن موضع ساختاری ظریف، شانس لاریجانی برای جلب حمایت اصلاح طلبان اکنون بیش از هر زمان دیگری شده است. باید منتظر بود و چه چیز انتظار فرزند میرزا هاشم را میکشد.

وضعیت لاریجانی در نظرسنجی‌های انتخاباتی
فارغ از بحث حمایت یا عدم حمایت جریان‌های سیاسی از لاریجانی، نظرسنجی‌های انتخاباتی هم نشان می‌دهند که لاریجانی در میان مردم، همچنان وضعیت قبل را دارد. نتایج افکارسنجی ملی روز نهم اردیبهشت ازسوی یک مرکز دانشگاهی معتبر نشان می‌دهد که لاریجانی پس از سیدابراهیم رییسی با ۴۲درصد، قالیباف با ۲۳، ظریف با ۲۰، رضایی با ۱۰ ، با 6درصد در رده پنجم قرار دارد. در این نظرسنجی، بیشترین رای منفی به جهانگیری و لاریجانی تعلق گرفته است.
با تمام این احوال به واسطه کم شدن شانس ظریف و خالی بودن اصلاح‌طلبان از چهره‌های سرشناس، همچنان مشاوران لاریجانی اصرار به حضور او دارند و برهمین اساس احتمال حضور رییس سابق مجلس بیشتر از قبل شده‌است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. قطعا آقای تاج زاده کاری که باید خاتمی بکنه رو به جای او دارد به خوبی انجام می دهد و با ایجاد انسجام میان طبقات و اقشار جامعه که ناراضی هستند از وضع موجود آنها را به سمت یک کاندید واحد اصلاح طلب بعد از تایید صلاحیت ها هدایت میکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا