خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آخرین خبرها از ردصلاحیت نمایندگان مردم در شورای شهر تهران

ایسنا نوشت: انتخابات ششمین دوره شورای شهر بعنوان یک پارلمان محلی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود، انتخاباتی که هنوز به آن نزدیک نشده، حواشی‌اش آغاز شده و آنهم مسئله رد صلاحیت اعضای فعلی شورای شهر است. چندی پیش که پیامک‌های صلاحیت‌های کاندیداهای ششمین دوره انتخابات شوراها ارسال شد، مشخص شد که از ۱۲ عضو شورای شهر تهران که در انتخابات دور بعد ثبت‌نام کرده بودند، ۱۰ عضو در هیئت نظارت شهرستان رد صلاحیت شده بودند.

برهمین اساس صلاحیت  علی اعطا، حجت نظری، الهام فخاری، میرلوحی، حبیب زاده، سالاری، حق شناس، نژادبهرام، میلانی،صدراعظم نوری “رد” و تنها مجید فراهانی و محمد علیخانی تایید صلاحیت شدند. از سوی دیگر پیشتر در صحن شورای شهر تهران محسن هاشمی، ناهید خداکرمی و بهاره اروین عدم ثبت نام برای ششمین دوره شورای شهر را اعلام کرده بودند همچنین پیگیری های خبرنگار ما حاکی از عدم ثبت نام مرتضی الویری، احمد مسجدجامعی، شهربانو امانی، ابراهیم امینی،حسن رسولی و خلیل آبادی دارد.

محمود میرلوحی یکی از اعضای فعلی شورا که نامش جز رد صلاحیت شدگان است با تاکید بر اینکه رفتار دوگانه ای را از سوی هیات نظارت شاهد هستیم، می افزاید:  کسانی که ما را رد صلاحیت کرده‌اند می‌خواهند با مشارکت حداقلی مردم و بی‌رقیب سر کار بیایند و نمی‌خواهند فضای رقابتی ایجاد شود چراکه این افراد رد صلاحیت شده، رای میلیونی دارند.

وی با تاکید بر اینکه همه اعضای رد صلاحیت شده، به نتایج اعتراض کردند می‌گوید: اعضای فعلی رأی میلیونی دارند و در این چهارسال جلوی غارت‌ها از شهر را گرفته‌اند و با جریان انحصار طلب و رانت خوار مقابله کردند و حالا با دلایلی همچون عدم التزام  و عضویت در احزاب ما را رد صلاحیت کردند!

محمدجواد حق شناس نیز با تایید رد صلاحیتش می گوید:براساس نامه رسمی که با امضا فرماندار به من ابلاغ شده، بنده و عمده همکارانم به استناد ۴ بند از سوی هیات نظارت شهرستان تهران رد صلاحیت شدم که بر این اساس براساس ماده ۳۰ بند “ج” یعنی اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت فقیه، براساس بند” د” یعنی ابراز وفاداری به قانون اساسی و بند “ج” ماده ۳۳ یعنی وابستگی تشکیلاتی و حزبی و همچنین بند “ه” شهرت به فساد و متجاهران به فسخ رد صلاحیت شدم که در حالی که این بهانه ها و دلایل خیلی بزرگ است و نباید به افراد تهمت زد.

وی با تاکید بر اینکه او نیز به رد صلاحیتش اعتراض می‌کند، این رد صلاحیت‌ها را شبیه آنچه “نسل کشی آحادی که صادقانه برای رفع مشکلات شهر و مردمش تلاش می‌کنند”، خوانده و معتقد است: علاوه بر اینکه مباحث و بهانه‌های رد صلاحیت خیلی بزرگ است، از سوی دیگر این گونه رد صلاحیتها در تهران، یزد، اصفهان و… زنگ خطری برای روی کار آمدن جریانات خاص است.

موضوع رد صلاحیت‌ها به جایی رسید که زهرانژادبهرام عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران نیز با تاکید براینکه اعتراض خود را به مراجع ذی صلاح اعلام کرد، می افزاید: عدم تایید صلاحیت جمع کثیری از علاقمندان به خدمت در شوراهای شهر به بهانه های مختلف و بعضا شگفت آور که حتی مستندات آن تاکنون به اطلاع داوطلبان نیز نرسیده جای  نگرانی است.

وی رد صلاحیت‌ها را به سیل تشبیه کرد و  می افزاید: در شرایط کنونی این پرسش قابل طرح است که این نمایندگان که اکنون مسئولیت مصوبه گذاری در شهرها را به عهده دارند اگر دچار مسائلی هستند چرا به مراجع صالحه معرفی نشده اند و اگر صلاحیت دارند که همچنان فعالیت کنند پس چگونه است که برای انتخابات آتی رد صلاحیت می شوند؟! روا داری  از رویکردهای اصلی نظام جمهوری اسلامی و دین مبین اسلام است اگر دیدگا ههای مشترک در برخی موارد میان هیات  نظارت و برخی نامزدها نیست معنی آن نباید در قالب عدم تایید صلاحیت افراد ظهور و بروز یابد و دولت و وزیر کشور بعنوان رئیس ستاد انتخابات سکوت کرده اند.

محمدسالاری رئیس کمیسیون شهرسازی نیز که جزو ردصلاحیت ها است با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی و نارضایتی مردم و همچنین شرایط کرونایی احتمالا شاهد سردی فضای انتخابات باشیم، می گوید: در این شرایط نهادهای نظارتی نقش بسیار اساسی در ایجاد فضای نسبتا مناسب برای انتخابات دارند نه اینکه با “عینک سیاسی” رد صلاحیت‌ها انجام شود چرا که می بینیم اعضای شورای شهر پنجم به اذعان نهادی های امنیتی، مردمی و… در امر مبارزه با فساد، رانت خواری،پول پاشی و تاراج اموال عمومی جز پیشگامان بودند و در راستای منویات مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با فساد و افزایش عدالت اجتماعی تلاش کردند.

وی با اشاره به لغو مصوبه برج باغ می گوید: یکی از دستاوردهای بزرگ شورای فعلی تثبیت فضای سبز و نجات باغ‌های باقی مانده با لغو مصوبه برج باغ و توقیف شهرفروشی گام های اساسی است، این در حالی است که به گواه گزاراشات هیچ یک از اعضای شورای فعلی نه تنها امتیازی برای خود یا اطرافیانشان نخواستند؛ بلکه تلاش زیادی برای شفافیت امور و افزایش نظارت همگانی کردند.

سالاری با تاکید بر اینکه انتظار می رود که بررسی صلاحیتها مبتنی بر مستندات محکم باشد و از جانب داری سیاسی پرهیز شود، می افزاید: باید عرصه رقابت را برای همه گروه‌ها و طیف های سیاسی باز کرد.

این اعتراضات در حالی انجام می شود که بررسی‌های خبرنگار ما نشان داد که نه تنها همه اعضا رد صلاحیت شده به نتایج اعتراض کرده بلکه از محسن هاشمی ریاست شورای شهر  که برای شرکت در انتخابات شورای ششم هم ثبت نام نکرده، خواستند که به این مسئله وارد شود و برهمین اساس رئیس شورای پنجم در جلسه اخیر شورای شهر درباره نتایج تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها نیز اعلام کرده است که در تهران و تعداد زیادی از شهرها شاهد بودیم رد صلاحیت کاندیداهایی اتفاق افتاد که توسط هیات اجرایی تایید شده بودند. فرض را بر این می‌گذارم که در شوراها نظارت استصوابی نداریم. با توجه به اینکه نظارت در انتخابات شورا برعهده مجلس است از رئیس مجلس انتظار داریم تا با پیگیری موضوع نسبت به رسیدگی اعتراض کاندیداها توجه ویژه داشته باشند تا تامین حق عمومی جامعه برای برگزاری یک انتخابات با تکثر نگاه‌ها و سلایق و مشارکت مطلوب در انتخابات فراهم شود.

این رد صلاحیت ها موجب واکنش حناچی شهردار تهران نیز شد و ضمن هشدار به برگشت رویه‌های مدیران اسبق شهر می گوید: زمینه های بازگشت به رویه های قبلی وجود دارد، از سویی دیگر وقتی تعداد زیادی از افرادی که می توانند کاندید شوند و حضور آنها می تواند، ایجاد رقابت و شور کند؛ رد صلاحیت می شوند، طبیعتا تعدادی از افرادی می مانند که ممکن است با رای حداقلی وارد شورا شوند که بهترین ها و مطمئن ترین ها برای اداره شهر نباشد.

وی افزوده است: امیدوارم چنین اتفاقی رخ ندهد، چراکه اگر مردم پای صندوق های رای نباشند ممکن است اتفاق سالهای قبل تکرار شود و برخی از افراد با رای کم وارد شورا شوند که اگر رقابت پرشور بود اساسا خواب شورای شهر را نیز نمی دیدند.

حناچی با بیان اینکه از مردم خواهش می کنم که اگر این شیوه و نگاه اداره شهر را قبول دارند، کمک کنند دوباره اتفاقات گذشته رخ ندهد، می گوید: در مواقعی که مردم پای صندوق رأی نباشند ممکن است هر اتفاقی رخ دهد و جا دارد به سخنانی از امام خمینی (ره) اشاره کنم که همواره به مسئولان تاکید می کردند مادامی که مردم پشت شما هستند، از هیچی نترسید اما بترسید از روزی که مردم پشت شما را خالی کنند.

شهردار تهران با بیان اینکه حضور مردم  “باطل السحر” خیلی از مواردی است که ممکن است، رخ دهد و عدم حضورشان موجب می شود اتفاقاتی مثل سالهای قبل رخ دهد، ادامه می دهد: هرچند که ممکن است برخی از مردم در انتخابات ریاست جمهوری به دلیل گرانی، مشکلات اقتصادی و… که تحمل می کنند، انگیزه لازم را برای شرکت نداشته باشند، اما با این حال امیدواریم شرایط به گونه ای شود که شاهد حضور گسترده مردم در انتخابات باشیم و نباید انتخابات ریاست جمهوری را به شورای شهر گره بزنیم.  

 وی با بیان اینکه انتخابات شوراها مربوط به محیطی است که در آن زندگی می کنیم واگر به محیط زندگی حساسیت داریم باید افرادی که می توانند ادامه دهنده شرایط خوب باشند را انتخاب کنیم، می‌گوید:  من از مردم دعوت می کنم از آنجایی که می دانند چه اتفاقاتی اخیرا در شهر رخ داده و  چه می کنیم؛ اگر اقدامات ما مورد قبول و پسندشان بود فارغ از اینکه چه کسی شهردار تهران می شود به پای صندوق رای بیایند.

وی می افزاید: شهرداری و این صندلی ملک ما نیست و ماندنی هم نیست، چراکه اگر ماندنی بود، قبل از ما آن را نگه می داشتند و باید این پست ها را  واگذار کنیم اما مهم این است که مسیر خوب و ریل گذاری های درست محکم شود و انتخاب مدیریت شهری با رقابت های سیاسی عجین است؛ اما به هیچ وجه در اجرا سیاسی نیست، ادامه داد: ممکن است با رقابت های سیاسی شکل پیدا کند و رای هم بیاورند، اما در عمل کار اجرایی در شهر اصلا سیاسی نیست.

با اینکه ده عضو “رد” صلاحیت شده شورای شهر پنجم به این موضوع اعتراض کرده‌اند اما تا لحظه ارسال این گزارش اخباری مبنی بر “تایید “یا “رد” مجدد صلاحیت ها منتشر نشده است و هیأت نظارت بر انتخابات استان تهران نتیجه اعتراض ها را تا ۲۲ اردیبهشت ماه اعلام می کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا