خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اصوات دیپلمات‌ها کنار دریاچه لیمان!

سید محمود کمال آرا “زکریا”، نویسنده و پژوهشگر مسائل سیاسی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «اصوات دیپلمات بلدانِ ساحلی کنار دریاچه لیمان ژنو» نوشت:

موضوع اصلی قابل بررسی پژواک اصواتی است که در بین ستون کاخ عمارت‌های سران سایر ملل پیچیده و یا در سینه برخی شخصیت‌های سیاسی گذشته و فعلی نظام جای دارد. در خوشبینانه‌ترین حالت و با ذکر اینکه یک دشمن همیشگی چگونه نسبت به ما احساس امنیت می‌کند، این تئوری باید اینگونه بررسی گردد که در چنین بده و بستان‌های اطلاعاتی آن هم در این سطح از اهمیت خبری، هر ماهیگیری حتی با تور پاره هم می‌تواند یک کوسه عظیم الجثه صید کند.
متن یادداشت:

کسی چه می داند. شاید قدمگاه ساحلی کنار دریاچه لیمان در ژنو حرف هایی دارد که زیر چکمه غربی ها حک شده باشد. جایی که دیگر نه صدایی ضبط شده و نه کسی به جز آن دو دیپلمات بلدِ ساحلی از جزئیاتش خبری دارند. تا اینجا که تمامی رسانه ها و صاحبنظران در خصوص فایل صوتی متعلق به جناب وزیر تحلیل های مختلفی ارائه داده اند و به تازگی ایشان در صفحه شخصی خود با انتشار متنی از سخنانش عذرخواهی کرده و در نهایت مقام رهبری در این خصوص سخنرانی مهمی داشته اند، شاید لازم باشد پس از گذشت چند روز این مسئله از زاویه‌ی دیگری هم بررسی شود. چندی بعد که دیگر موضوع فایل صوتی مذکور و یا آنچه در اظهارات نادرست و در تضاد با منافع ملی ذکر شده همانند برخی حوادث پس از انقلاب تا به‌حال به بایگانی سپرده شود و یا دیگر مطرح نباشد، موضوع اصلی قابل بررسی پژواک اصواتی خواهد بود که در بین ستون کاخ عمارت های سران سایر ملل پیچیده و یا در سینه برخی شخصیت های سیاسی گذشته و فعلی نظام جای دارد. جایی که مذاکرات به پشت درهای بسته کشیده می شود و یا توسط واسطه به گوش سران سران سایر کشورها می رسد و یا در حاشیه نشست های رسمی وگپ وگفت های دیپلماتیک صورت می گیرد. آنجاکه دیگر نه از همراهان شخصیت های سیاسی خبری هست و نه از مراقب های عرف امنیتی.

برای درک بهتر این موضوع باید به تاریخ امنیتی پس از انقلاب اسلامی رجوع کنیم. جانشین دبیر شورای عالی امنیت ملی 40 سال پیش چند نشست هماهنگی و آموزش اطلاعاتی با سران سازمان مجاهدین خلق پشت سر گذاشته بود تا بتواند یکی از بزرگترین اقدامات تروریستی بعد از انقلاب را رقم بزند؟ با ظن اینکه او در تعقیب و مراقبت پاسداران انقلاب باشد، بهترین مکان برای جلسات او در کجا بوده است؟ جلسات توجیهی عملیات او در کجا برگزار می شده است؟ در خانه تیمی یا در منزل او و یا در محل دفتر نخست وزیری و در پوشش دیدار با یاران انقلابی؟

حالا با پیش فرض فوق این تئوری را معکوس می کنیم، جایی که آقای وزیر در اظهارات خود می گوید دلخور از عدم مطلع شدن در برخی مسائل نظامی منطقه است و از طرفی در همان اظهارات اذعان می دارد که در مذاکراتی غیر رسمی (طبیعتا بدون حضور همراهان و یا با فاصله ای مطمئن)، از برخی اطلاعات سری منطقه با خبر می شده است، با ذکر این بیت وارد یک تحلیل می شویم: ((بر نمی آید دوکار از این دو فرد / مَردی از نامرد و نامردی زِمَرد)). در خوشبینانه ترین حالت و با ذکر اینکه یک دشمن همیشگی چگونه نسبت به ما احساس امنیت می‌کند، این تئوری باید اینگونه بررسی گردد که در چنین بده و بستان های اطلاعاتی آن هم در این سطح از اهمیت خبری، هر ماهیگیری حتی با تور پاره هم می تواند یک کوسه عظیم الجثه صید کند. پژواک اصوات دیپلمات بلدانِ ساحلی در کنار دریاچه لیمان ژنو اگر روزی به دست اهلش برسد شاید این چنین محتوایی را به همراه داشته باشد؛ یقه سفیدان خارجی در رابطه با موضوعات و افراد، همه جا یک نوع سخن را نمی‌گویند و اگر سکوت هم نکنند ممکن است منافع ملی کشور خود را بر دروغ گفتن ترجیح دهند.

با بررسی سوژه اصلی، اینکه نفوذ و یا رخنه و یا سهل انگاری در این موضوع وجود داشته موضوع دوم این پرونده است اما نکته اصلی فراتر از این موارد است که باید به تیم امنیتی دولت تاکید گردد؛ بررسی و ارائه گزارش اینکه این فایل توسط چه کسی سرقت شده و یا در اختیار رسانه ای قرار گرفته در اولویت دوم است. اولویت اول و نکته مهم، پس از عذرخواهی صورت گرفته، ارائه مستندات درباره ی محتوا و ادعاهای وارده در این فایل صوتی می باشد که می بایست گزارش آن برای رفع شبهات به مردم ایران و خانواده شهدا و رزمندگان محور مقاومت تقدیم گردد.

اینکه بعد از این، انتشار فایل های صوتی به یک تهدید علیه منافع ملی تبدیل شود و با نزدیک شدن روزهای انتخابات، اراده ی سازماندهی شده در پشت پخش فایل های صوتی برای مانده ی اسرار ناگفته هم باشد نکته اصلی این نوشتار است. جایی که برخی افراد رفتارشان ثبات ندارد و افکارشان دائماً در حال تغییر است و یا حرص مطرح شدن روزانه در رسانه‌ها را دارند و با واژه ‌های احساسی- عاطفی و برای عوام فریبی سالیانی است که وعده ی وجود فیلم و صوت های پنهان را می دهند و یا برخی دیگر صدای ضبط نشده ای در سینه خود دارند و آن را محل اسرار نظام دانسته و دیگری را از روی حرف‌های ناگفته متهم می کنند.

در پایان باید گفت که نباید فراموش شود انتشار این فایل در موقعیت کنونی زمانی بحث برانگیزتر می شود که سیاست های جدیدی در روابط خارجی ایران با منطقه و غرب در حال مذاکره بوده و ایجاد تنش در روابط فی ما بین غرب و شرق میتواند در فرسایشی کردن این مذاکرات کمک کند. نکته‌ی دیگر تحت الشعاع قرار گرفتن برخی ناکارآمدی های دولت در امر بهداشت و درمان و اقتصاد است که این روزها مطالبه عمومی از دستگاه اجرایی را در این موضوعات طبعا بخاطر جریان رسانه ای و پرداختن به فایل صوتی مذکور به حاشیه رانده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا