خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کارنامه‌ی دولت روحانی از نگاهی دیگر

امیرحسین ابراهیمی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «کارنامه دولت تدبیر و امید از نگاهی دیگر» درباره‌ی عملکرد دولت روحانی نوشت:

در این روزها، کمتر شخصی را می‌توان در ایران یافت که از دولت حمایت کند، اما سوال اینجاست که آیا واقعا دولت آقای روحانی هیچ دستاوردی نداشته است؟

در میان مخالفان و منتقدان دولت چند گروه برجسته هستند:

گروه اول مردم عادی هستند که به دلیل مشکلات شدید اقتصادی ناراضی‌اند و به سبب عدم تحقق وعده‌ها، منتقد دولت هستند، به این دسته کاملا باید حق داد.

اما دسته دوم، برخی اصلاح‌طلبان هستند که در نقد رئیس جمهوری که خود، روزی حامی او بودند، افراط می‌کنند و به جای پاسخگویی و بیان مشکلات داخلی و خارجی، آقای روحانی را از خود طرد می‌کنند، غافل از اینکه با این کار در میان مردم، منفور خواهند شد.

سومین گروه اپوزیسیون هستند که در تمام این سال‌ها از مشکلات کشور سوء استفاده کرده‌اند اما هیچگاه قدمی برای مردم برنداشته‌اند، اینان در بزنگاه‌ها مردم را تشویق به اغتشاش و آسیب به اموال عمومی می‌نمایند، غافل از اینکه این کار تنها موجب خسارت به دارایی‌های خود مردم می‌شود، اینان از تحریم و فشار بر مردم ناراحت نمی‌شوند، اینان مسئولان جمهوری اسلامی را بی کفایت می‌دانند اما مشخص نیست که آیا خود کفایت اداره کشور را دارند یا خیر؟ این روزها هم مردم را دچار ناامیدی می‌کنند و آنها را دعوت به تحریم انتخابات می‌نمایند بدون آن که چشم‌انداز روشنی برای آینده ایران ارائه کنند.

و اما چهارمین دسته تندروهایی هستند که روحانی و کابینه‌اش را غرب زده و خائن می‌دانند و حتی او را تهدید به قتل می‌نمایند، طرفداران این دسته در جریان اغتشاشات آبان 98 می‌پنداشتند که روحانی عمدا کشور را به این وضع رسانده است تا نظام دچار مشکل شود و خود روحانی هم به خارج از کشور مهاجرت کند.
اینان هشت سال است که به دولت تدبیر و امید حمله می‌کنند ولی خود هیچ کمکی به دولت نکرده‌اند و احیانا در پست‌هایی که بودند موفق نبودند و هیچ برنامه خروج از مشکل برای کشور بیان نکرده‌اند و بر نا امیدی مردم دامن زده‌اند.

این گروه که خود را مطیع رهبری می‌دانند با افراط در تخریب روحانی به جای کمک به مشارکت در انتخابات، موجب می‌شوند مردم دلسرد شده و انگیزه‌ای برای مشارکت در انتخابات نداشته باشند، اگر آگاه به این مسئله هستند بهتر است کار خود را اصلاح کنند یا شاید هم عمدا کاری می‌کنند که مشارکت حداقلی باشد تا خود به قدرت برسند.

و اما آیا روحانی واقعا بی کفایت است؟
آیا او خائن است؟
آیا دولت تدبیر و امید واقعا هیچ دستاوردی نداشته است؟
آیا این طرز فکر صحیح است که شرکت در انتخابات هیچ دستاوردی برای مردم ندارد؟

اگرچه انتقادات زیادی به شخص آقای روحانی و دولت تدبیر و امید وارد است که  به برخی اشاره می‌شود اما اگر از روی انصاف به کارنامه دولت نگاهی بیندازیم، جواب پرسش های مطرح شده مشخص  می‌گردد.

در زمینه سیاست خارجی دولت تدبیر و امید موفقیت چشمگیری داشته است از بزرگترین دستاوردها، شکسته شدن تابوی مذاکره با آمریکا و رسیدن به توافق است، در ادامه به سایر اقدامات مثبت اشاره
می‌کنیم:

1. رسمیت یافتن فعالیت هسته‌ای ایران در سطح بین المللی

2. جلوگیری از بروز تنش و حتی جنگ نظامی

3. برطرف کردن ایران هراسی در سطح جهان

4. تلاش بر تصویب fatf و جلوگیری از انزوای کشور

5. شکست دشمنان در صحنه دیپلماسی در برابر ایران و به نتیجه نرسیدن تلاش‌های ترامپ برای اجماع جهانی علیه ایران، این در شرایطی است که در دوره های قبل حتی چین و روسیه در  سازمان ملل از ایران حمایت نکرده بودند.

6. رایزنی با مقامات عراقی برای رایگان شدن روادید برای سفر اربعین که موجب خدمت به قشر مذهبی شد.

همچنین در برابر تهدیدات تروریستی اقدامات خوبی انجام شد و در  شرایطی که در کشورهای همسایه داعش جولان می‌داد، بارها و بارها  وزارت اطلاعات مانع از انجام اعمال تروریستی در کشور شد.

در بحث برخورد با منتقدان و آزادی بیان و پایبندی به قانون، بزرگترین نمونه تحمل، منتقدان در سطح جامعه است که فشار زیادی ازسوی سایر مسئولان بر روی دولت واقع است که صبورانه تحمل کردند و موجب تشنج ودودستگی در کشور نشدند در صورتی که در
برخی دولت ها، حتی سران قوا هم رابطه خوبی نداشتند. همچنین در برابر انتقاداتی که توسط صدا و سیما انجام شد و توهین هایی که جمعیت موتور سوار انجام دادند، عکس العمل تندی نشان ندادند در  صورتی که در مورد سایر مسئولان نمی‌توان به راحتی انتقاد کرد.

و اما سایر اقدامات انجام گرفته در زمینه آزادی و قانون:

1. التزام به قانون وعمل به قانون راهبردی لغو تحریم ها اگرچه با آن مخالف بودند.

2. کاهش برخورد خشن با کسانی که حجاب کامل ندارند.

3. کاهش فشار امنیتی بر دانشگاه‌ها

4. گشایش در حصر مسئولان سابق

5. پشتیبانی از حضور بانوان در ورزشگاه و پخش مسابقات ورزشی  بانوان که البته در این زمینه دولت باید پیگیری های بیشتری انجام می‌داد.

6.عدم حمایت از فیلترینگ

از موفقیت های دولت تدبیر و امید، به انجام رساندن پروژه‌های زیرساختی است که نقش بزرگی در آسایش در دنیای مدرن دارد و در بلند مدت اهمیت آن روشن می‌گردد، از جمله:

1. گسترش پهنای باند اینترنت به بیش از سی برابر که در این زمانه بسیار مورد نیاز جامعه است.

2. نجات دریاچه ارومیه از خشک شدن

3. گسترش دولت الکترونیک

4. رفع مشکل تهیه دارو که در دوره قبل معضل بسیار بزرگی بود.

5. تلاش برای تولید واکسن کرونا

6. گسترش خطوط حمل و نقل ریلی، افتتاح راه آهن در بسیاری از شهرها، اتصال خطوط راه آهن به کشورهای همسایه

7. افتتاح جاده

8. افزایش توان هسته‌ای و به انجام رساندن غنی سازی 60 درصد

9. افتتاح و گسترش میادین نفت و گاز

10. افتتاح و گسترش پالایشگاه و کارخانجات پتروشیمی

در زمینه مسائل اقتصادی در ابتدا دولت عملکرد خوبی داشت و اگرچه کشور دچار تورم شدید بود، تورم را کنترل کرد و به تک رقمی رساند و پس از توافق برجام، رشد اقتصادی ایران در سال 95 به بیش از 12درصد رسید که متاسفانه این روند با فشار حداکثری بر ایران متوقف شد و کشور و مردم دچار تنگنای معیشتی شدند که موجب انتقادات بسیاری از جانب سایر مسئولان به دولت شد ولی باید توجه داشت دولت وقت آمریکا در سال 2018 قصد داشت با فشار بر ایران طی چند ماه باعث فروپاشی اقتصاد ایران شود که با مقاومت مردم و تدبیر دولت این نقشه شکست خورد، با وجود تمام مشکلات معیشتی، این دولت اقدامات خوبی هم در زمینه اقتصادی انجام داده است :

1. افزایش وام ازدواج از 5 میلیون در ابتدای دولت به 100 میلیون

2. همسان سازی حقوق بازنشستگان

3. افزایش حقوق پرستاران

4. آزادسازی سهام عدالت

5. اعطای سهام جبرانی برای کسانی که از دولت سهام خریدند.

6. خودکفایی در تولید بنزین

7. خودکفایی در تولید گندم

8. حمایت از کسب و کارهای مجازی

9. توسعه و گسترده شرکت‌های دانش بنیان

با این اوصاف هر انسانی اگر با انصاف به بررسی عملکرد دولت بپردازد در می‌یابد که دولت تدبیر و امید در میانه انبوه مشکلات خارجی و کارشکنی‌های داخلی دستاوردهای زیادی داشته است. دستاوردهایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم در زندگی ما تاثیر مثبت
گذاشته و مقداری از سختی‌های زندگی را کم کرده است.

با این وجود بر خلاف تبلیغات گسترده که علیه آقای روحانی وجود دارد که به علل آن اشاره شد، دیگر او را خائن یا بی کفایت یا مستحق لعن و نفرین نمی‌پنداریم. البته آقای روحانی وعده هایی داده که نتوانسته عملی کند ، اما آیا هیچ خدمتی هم نکرده است؟

روحانی به پایان دوره ریاست جمهوری نزدیک می‌شود و مردم این حق را دارند که برای آینده خود تصمیم بگیرند. مردمی که سرخورده و نا امید از آینده، انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات ندارند شاید هم فکر می‌کنند تحریم انتخابات موجب گشایش در زندگی شان می‌شود که حداقل در کوتاه مدت بعید به نظر می‌رسد.

تحریم انتخابات از جهتی موجب خوشحالی براندازان می‌شود و از سوی دیگر موجب پیروزی تندروها در انتخابات، در این بین مردم  سهمی ندارند. حال بهتر است بیست و چهار میلیون نفری که به آقای روحانی رای دادند، فکر کنند که  آیا واقعا حضورشان در پای صندوق رای هیچ دستاوردی نداشت؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. واقعا برام سواله روحانی چطور احیاکرددریاچه ادومیه رو ؟؟؟؟
    اگه مشکل داروحل میشد پس چراالان مردم ازنبودانسولین مینالن ؟؟
    این دوتاسوال باخوندن متن شمابرام پیش اومدبی زحمتیکی جواب بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا