خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رفراندوم ظريف!

جلال چنور، تحليلگر سياسی و وكيل دادگستری در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «رفراندوم ظريف!» درباره‌ی واکنش‌ها به فایل صوتی جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نوشت:

موج برخاسته از فايل صوتي ظريف گويا قصد فروكش كردن ندارد. هركسي  از «ظنّ خود» با اين مصاحبه همراه شده.  بعضي از مداحان حكومتي – كه تا چندي پيش در باشگاه‌هاي لاكچري با «اَبَر مفسد اقتصادي» دمبل مي‌زدند و يا در نمايش هفت‌تيركشي بر مردم با وي مسابقه مي‌دادند – ظريف را اشعري زمان لقب دادند و «مذلّ المؤمنينش» خواندند!

رئيس جمهور – كه خود دستور تاريخ‌سازي شفاهي را به وزرايش ابلاغ كرده – به سمت جادّه‌ی عافيت چرخيد و موضع دولت و خود را مبرّا از اين سخنان اعلام كرد و  «آشناي ديرينش» را در اين راه قرباني كرد.

وزارت اطلاعات – كه از سوي رئيس‌جمهور مأمور يافتن و اعلام عامل انتشار فايل گرديده – هنوز مُهر خاموشي بر لب دارد و گويا معماي يافتن عامل انتشار از مقولات غير قابل بيان است!

امّا آنچه كه در اين قيل و قال محرز شد اين بود كه ظريفي كه تا قبل از اين فايل «سازنده برجام» و  «هم‌كلام  كري» و «نابودكننده سانتريفيوژ» لقب مي‌گرفت و بدينوسيله انواع تهمت‌ها و ناسزاها را دريافت مي‌كرد حالا معلوم گرديد كه  يك «مجري مجامع بالادستي» بيش نيست!

حالا معلوم شد ظريف مبدع سياست «نرمش قهرمانانه» نبوده و حتي براي قدم زدنش هم اذن و اجازه مي‌گرفته است. بنابراين ظريف جز اينكه مباشر و مجري باشد نقش ديگري نداشته و از باب قاعده «سبب أقوي از مباشر» هرچه نحوست و بدبختي ناشي از برجام را بايد از چشم مجامع بالادستي ديد و آنچه به ظريف تاكنون نثار مي‌شد به آنها نثار كرد! يافتن اعضاي شوراي عالي امنيت ملي و سازوكار آن و نحوه تأييد مصوبات آن شورا كار دشواري نيست، با يك نگاه سطحي به قانون اساسي مي‌توان فهميد چه كساني دستورالعمل برجام را به «ظريف مجري» ديكته كرده‌اند و مستحق «استخر شادي!» هستند.

اگرچه بسياري از وعده هاي روحاني از جمله «رفع حصر» و «چرخيدن چرخ اقتصاد و سانتريفيوژ» و «رفراندوم» عملاً محقق نگرديد لكن اگر «ظريف بعد از فايل» بخواهد كه وارد صحنه رقابت‌هاي انتخابات شود و شوراي نگهبان با سوابق  «ظريف قبل از فايل» صلاحيت وي را بررسي و مورد تأييد قرار دهد مي‌توان رفراندوم عملي كه روحاني موفق به تحقق آن نشد را در انتخابات ١٤٠٠ مشاهده كرد و با رأي همان چند ده ميليوني كه «مرد ميدان» را تشييع نمودند به مواضع ظريف در فايل «آري»  يا «نه» گفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. همه می دانندرییس واقعی ، سیاست خارجی ایران ……،همه
    شما هم می دانید ….
    اما کسی مسولیت خطا و اشتباه ها را نمی بذیرد . این عجیب است !!!

  2. بچه گول می زنی .اولا که الان بعد از فایل صوتی هست و هنوز ماشین زمان اختراع نشد پس ظریف رد می شود . یک در هزار که تایید شود روحانی که روحانی بود یار هاشمی و دبیر امنیت ملی و شروع کننده مداکرات بود نتونست بقول خودش یک وزیر زن بگذارد کاری که احمدی نژاد توانست حالا ظریفی که به بله قربان گویی حتی خلاف اجتهادات خودش افتخار می کند چه گلی قرار است به سر ملت بی نوا بزند .

    4
    2
  3. چه سخت است مسئولیتهای سنگین داشته باشی ، اختیاری نداشته باشی و حتی اجازه نداشته باشی استعفا دهی. این معضل را معاون فعلی رئیس جمهور هم دارد. خیلی سخت است هی زورکی بخندی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا