خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارشی از واکسن کرونا در بازار ناصر خسرو

بلافاصله پس از اینکه خبر تولید واکسن در جهان منتشر شد، رسانه‌های مختلفی از وجود واکسن کرونا در بازار ناصرو خسرو، موسوم به بازار سیاه خبر دادند؛ واکسن‌ها در زمان‌های متفاوت قیمت‌های مختلفی داشت؛ از 2 تا 60 میلیون تومان.

پیش از این سازمان غذا و دارو وجود هر نوع واکسنی را در بازار سیاه تکذیب کرده بود، خبرنگار انصاف نیوز روز هجدهم اردیبهشت از ساعت 10 تا 11 صبح به بازار ناصر خسرو رفت تا درباره‌ی وجود واکسن و قیمت‌های آن پرس‌وجو کند.

اکثراً دلال‌ها وجود واکسن کرونا در این بازار را به طور کلی تکذیب کردند و می‌گفتند اگر واکسن بفروشیم، خطرناک است، بعضی از آنها هم تا اسم واکسن کرونا را می‌شنیدند، دور می‌شدند و می‌گفتند: «نداریم!» البته باز هم دلالانی وجود داشتند که می‌گفتند: «واکسن داریم اما با قیمت نجومی.»

کمبود واکسن کرونا و افزایش آمار مرگ و میرها مردم را به سمت ناصر خسرو کشانده است تا شاید بتوانند واکسن واقعی کرونا را بخرند، البته حتی تعدادی از دلال‌های ناصر خسرو هم از وجود کلاهبردان متعددی در این بازار سیاه خبر می‌دهند و می‌گویند: «آب مقطر رو به جای واکسن میدن، گول نخورید!»

همین که از «مترو امام خمینی» خارج می‌شوید، احتمالاً صدای آرام «دارو دارو» گفتن دلال‌ها را می‌شنوید، دلالانی که آزادانه در پیاده‌روها مشغول تبلیغ داروهای ممنوعه هستند. به یکی از آنها نزدیک می‌شوم و از او می‌پرسم «واکسن داری؟» پاسخ می‌دهد: «چه واکسنی؟»

_: «کرونا دیگه!»

_: «نه بابا. اینحا کسی نداره. اگر گفتن داریم هم آب مقطره».

_: «آخه قبلا توی رسانه‌ها گفتن اینجا واکسن داره».

_: «الکیه. حکمش اعدامه. اینجا هرکی بهت گفت واکسن داره می‌خواد سرت کلاه بذاره. تو هم جای دختر خودمی برو خونه و دنبال واکسن نگرد. ایران با کوبا واکسن ساخته، همونو بذار دولت برات بزنه.»

_: «راستش هشت ماه دیگه نوبتم میشه. خواستم اگه بشه زودتر بزنم.»

_: «مگه بیماری زمینه‌‌ای داری؟»

_: «نه فقط زیاد با مترو و اتوبوس رفت و آمد می‌کنم.»

_: «ببین هرروز یه حبه سیر بخور و شبا هم آب نمک غرغره کن. من هرشب این کارو می‌کنم.»

بعد از اینکه مرا نصیحت می‌کند تا کلاه دلال‌های دیگر بر سر من نرود، از او دور می‌شوم و به سمت یک دلال دیگر می‌روم، مرد جوانی است و از او هم درباره‌ی واکسن کرونا می‌پرسم، در پاسخ می‌گوید «نه نداریم. نشنیدم در بازار کسی هم داشته باشه.»

حدودا از ده دلال دیگر هم می‌پرسم و اکثر آنها هم کمی می‌ترسند و تا اسمی از واکسن کرونا می‌آید از من دور می‌شوند و می‌گویند: «نه نداریم».

به یکی دیگر از دلال‌ها که روبروی میدان امام خمینی در کنار نرده‌ها ایستاده است، نزدیک می‌شوم و از او می‌‌پرسم « واکسن دارید؟»

_: «واکسن کرونا؟»
_: «بله.»
_: «آره داریم، فقط گرونه.»
_: «واکسن کجایی؟»
_: «آمریکایی، آلمانی و روسی.»
_:چینی چی؟
_: نه نداریم.
_چنده؟
_: بستگی به زرنگیت داره.
_: یعنی چی؟
_: ببین مثلاً همین واکسن فایزر رو به یکی فروختیم 5 میلیون تومن به یکی دیگه فروختیم 40 میلیون تومن.
_: واکسن روسی و آلمانی چنده؟
_: بین دو تا دو نیم میلیون.
_: اگه الان بخوام دارید؟
_: ببین آره ولی طول می‌کشه. باید زنگ بزنم ببینم دارن و قیمت چنده. البته اینجا همه ندارن، یه سری افراد خاص دارن.

به سمت یک دلال دیگر می‌روم، پسر بیست ساله‌ای به نظر می‌رسد و بعد از اینکه زمزمه‌ی دارو دارو گفتن را می‌شنوم، از او می‌پرسم: «واکسن کرونا دارید» و او هم پاسخ می‌دهد: «نه نداریم. هیچکی نداره .»

_: یکی گفت داره.
_: بدون شک دروغ گفته، می‌خواد سرت کلا بذاره. یه وقت نزنی فلج شی.
_: یعنی کسی اینجا نداره؟
_: نه ما داروهای کم خطر می‌فروشیم. به نظرم دیگه تو بازار نچرخ اینجا کلاه بردار زیاده.

از یک دلال دیگر می‌پرسم او هم مثل دیگران می‌گوید اینجا واکسن کرونا نیست و ادامه می‌دهد: «ببین چند وقت پیش چند تا مامور اومدن و تو بازار پخش شدن، هیچکی اینجا نداره. میترسن همه؛ شما مشکل ریوی داری که دنبال واکسنی؟»
_ نه ندارم.
_: پس هیچی نمیشه و نترس! من پارسال سه بار گرفتم و علائمش شبیه به آنفلونزا بود. اگه می‌بینی الان ماسک می‌زنم، به خاطر مردمه. سیر، لیمو شیرین و پرتقال طبیعی بخور. قند داری
_: نه
_: پس مشکلی نیست، کرونا خطرناکه اما نه برای ما.

همین که خیابان ناصر خسرو را به سمت انتها می‌روم، از یکی دیگر از دلال‌‌ها می‌پرسم و در پاسخ به پرسش من می‌گوید: «نه بابا نداریم.»

_: آخه همکارتون گفت داره.

_: غلط کرده. دولت داره نه ما. واکسن رو با کارت ملی میدن، الکی که نیست. اینایی که میگن آب مقطره.

به مسیر خود ادامه می‌دهم، تعداد دلال‌ها همینطور کم می‌شود و از یکی دیگر از آنها درباره‌ی وجود واکسن کرونا در ناصر خسرو و قیمت آن می‌پرسم، او بر خلاف دیگران می‌گوید واکسن دارد اما به هرکسی نمی‌فروشد، بعد از اصرار من با فردی تماس می‎‌گیرد و بعد می‌گوید: «میگه ندارم. یکم فضای ترس اینجا وجود داره. قبلاً واکسن داشتن اما کسی دیگه جرئت نمی‌کنه. به سختی میشه پیدا کرد.»

دلال‌ها در بازار ناصر خسرو حرف‌های متفاوتی می‌زنند و قیمت‌های مختلفی را پیشنهاد می‌دهند، اما اکثر آنها معتقد هستند اینجا واکسن نیست اگر هم باشد آب مقطر است و فقط برای کلاهبرداری می‌گویند واکسن داریم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا