خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطره‌ی هاشمی از غواصی در خلیج فارس

به‌کوشش: ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

دوشنبه 3 فروردين 1377 24 ذيقعده 1418 23 مارس 1998

در راديوها و رسانه‌هاى بيگانه، اظهارات پريروز رهبرى در مشهد مورد بحث قرار گرفته و به عنوان مخالفت با سياست‌هاى آقاى خاتمى، رییس‌جمهور در مورد تشنج‌زدایى و جذب سرمايه‌هاى خارجى و آزادى مطبوعات، تلقى شده است.

در رسانه‌هاى عربستان سعودى، از اظهارات من در نمازجمعه تهران استقبال شده است؛ تصميم چند كشور نفت‌خيز به رهبرى عربستان، براى كم‌كردن از میزان توليد، تأثير خوبى بر قيمت نفت گذاشته است.گفته شد كه قيمت نفت تا سه دلار بالارفته.

انتخابات كوزوو ديروز برگزار شد و على‌رغم تحريم مخالفان ابراهيم روگوا، اولین رییس‌جمهور کوزوو حدود 65 درصد مردم در انتخابات شركت كرده‌اند.

تا ساعت ده و نیم صبح در پاويون به مطالعه گذشت. سپس براى بازديد از جزيره رفتيم. محسن و آقای يزدان‌پناه، مدیرعامل منطقه آزاد کیش هم همراه بودند. در مسير توضيحاتي از آقاى يزدان‌پناه مى‌گرفتم. از پاويون در حال ساخت بازديد كرديم. عفت هم از پلاژ خانوادگى بازدید کرد. از پارك‌وحش در حال احداث و استخر و دلفين و شير دريايى آن كه توسط آقاى مهندس حسین ثابت بکتاش ساخته مى‌شود، بازديد كرديم. مهندس مجرى توضيح داد كه چيزى شبيه ديزني‌لند پاريس مى‌سازند.

از طريق جاده دنيا، دور كيش گشتيم و جنگل‌ها و چاه‌هاى آب بادى و مزرعه‌كاهو، هندوانه، خيار و طالبى زير پلاستيك [گلخانه‌ای] را ديديم. سپس از استخر وسيع و مدرن تازه سازمان، سالن بدن‌سازى و حمام‌هاى بخار و سوناى خشك و آبى بازديدكرديم؛ مُشرف بر درياست، با منظره جالب.

از محل مسجدى‌ كه در وسط ميدان نزديك آن در حال ساخت است و طرح‌هاى ساختمانى ديگر و در دست اجرا، عبورى بازديد كرديم. از سخت‌گيرى‌هاى حفاظت اطلاعات، بدون اينكه در قلمرو مسؤوليت آن باشد، گله داشتند. از عدم همكارى هواپيمايى كشورى با كيش‌اير، در مورد دادن جواز پرواز از خارج و يا پروازهاى بيشتر داخلى هم شاكى‌اند. بودجه سال جارى را حدود 30 ميليارد تومان به شوراى عالى مناطق آزاد پيشنهادكرده‌اند.

عصر و شب به مطالعه و استراحت و شنا در دريا گذشت. در منطقه مرجانى، كف پايم روى سنگ‌هاى مرجانى مجروح شد.

سه‌شنبه 4 فروردين 1377

در خبرها، مسايل روسيه مهم است. آقاى يلتسين، ریيس‌جمهور، پس از دوهفته استراحت در نقاهتگاه در اثر كسالت، همه را غافگير و كابينه را منحل و نخست‌وزير و همه وزیران را بركنار كرد؛ سابقه اين‌گونه حركت‌ها را داشت، ولى نه با اين وسعت. نخست‌وزير موقت نصب‌كرد. گفتند سياست‌ها عوض نشده، بلكه اين اقدام به خاطر ضعف در اجرا بوده است. تفسيرها گوناگون است و بايد منتظر آينده بود.

مورد ديگر، سفر يازده روزه آقای بیل کلینتون، ریيس‌جمهور آمريكا به كشورهاى آفريقايى است.

در محافل سياسى، بحث و تفسير اظهارات رهبرى در مشهد مطرح است. بعضى مى‌گويند، تعريف سطحى رهبرى در پيام نوروزى از آقاى خاتمى، مقدمه‌اى بوده بر طرح مخالفت با سياست‌هاى مطبوعاتى و تشنج زدايى با آمريكا. خواسته‌اند حساب شخص ریيس‌جمهور را از اين مسايل جدا كنند و بعضى معتقدند كه نحوه مصاحبه آقاى خاتمى و نبودن عكس امام و رهبرى در تصوير مصاحبه و تأكيد بر لزوم تشنج زدايى، به‌ منظور كسب سرمايه‌هاى خارجى براى حل مشكلات، باعث تصميم رهبرى به انتقاد شده است.

عصر مربى غواصى آمد و من را براى آموزش غواصى بُرد. سعيد لاهوتی، همسر فاطی هم همراهمان بود؛ با اصرار سعيد رفتيم. لباس غواصى پوشيدم. كپسول اُكسيژن به‌دوش كشيدم و وزنه نُه‌كيلويى به كمر بستيم. تا عمق سه مترى دريا رفتيم و ساعتى غواصى كرديم؛ نشاط‌آور است. تماشاى كف‌ دريا، با ماهيان رنگارنگ و مرجان‌هاى متنوع، بسيار جالب بود.كمى هراس داشتم؛ به خاطر خوابى كه همين امروز عصر ديده بودم. در خواب ديدم كه پدرم فوت شده‌اند و گريه مى‌كرديم.
زير جنازه ايشان حركت مى‌كردم و سنگينى تابوت را حس مى‌كردم، ولى پس از چند دقيقه، تمرين در عمق‌ها و عادت‌كردن به تنفس با هواى فشرده، روحيه‌ام را عادى كرد. مربى از شجاعت و يادگيرى سريع، ابراز رضايت نمود.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا