خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد هاشمی از مخالفین دانشگاه آزاد

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این‌که هیچ کس مالک دانشگاه آزاد اسلامی نیست، گفت: همانطور که مسجد مالکیت ندارد، دانشگاه آزاد نیز مالکیت ندارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مراسم سی‌و چهارمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی و چهارمین جشنواره فرهیختگان با اشاره به نمایشگاه دستاورد‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با آنچه امروز در نمایشگاه دیدم متوجه شدم دانشگاه آزاد وارد یک مرحله‌ی کاملا جدید شده است. دانشگاه آزاد طی 33 سال فعالیت خود آنقدر دستاورد داشته است که می‌توان به آنها اشاره کرد.

وی با بیان این‌که 54 درصد فارغ‌التحصیلان کشور از دانشگاه آزاد هستند، اظهار کرد: یکی از رموز موفقیت دانشگاه آزاد نیاز است. همه خانواده‌های ایرانی نیاز به تحصیل دارند و هر جوان ایرانی علاقه‌مند به تحصیل است. اگر بخواهیم جامعه موفقی داشته باشیم و شأن ایران و اهل بیت را حفظ کنیم وضع‌مان در تحصیل باید بهتر شود. ما پیرو دینی هستیم که اولین آیه آن قرائت بوده و علم را معرفی کرده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این‌که ایمان و علم جامعه و انسان را بالا می‌برد، گفت: زمانی که انقلاب پیروز شد 60 درصد مردم به کلی بی‌سواد بودند و احساس نیاز به علم واقعی بود. من از کسانی بودم که عاشق ایران و دانش بودم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: در آن زمان دانشجوها قیام کردند و شرایطی را ایجاد کردند که دانشگاه‌ها تعطیل شد که این اتفاق اشتباهی بود، گرچه من با این موضوع مخالف بودم اما کاری نمی‌شد انجام داد. ما ستادی در شورای عالی انقلاب فرهنگی راه‌اندازی کردیم. شروع جنگ دانشگاه‌ها را به زحمت انداخت.

وی ادامه داد: در همه دانشگاه‌ها اتاق جنگ درست شده بود و از کلانتری‌ها و پادگان‌ها به این اتاق‌ها اسلحه وارد می‌کردند. اداره دانشگاه‌ها سخت شده بود. ما به نام علم و قرآن و خدا انقلاب کردیم، اما دانشگاه‌ها تعطیل شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شکل‌گیری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در آن زمان من و دکتر جاسبی به این نتیجه رسیدیم که باید به طرف مردم برویم، زیرا دولت در آن زمان نمی‌توانست در زمینه‌ی علم و دانش به این زودی‌ها اقدامی انجام دهد. در آن زمان انجام کار غیردولتی ارتداد بود و همه دانشگاه‌ها و مدارس غیردولتی را دولتی کرده بودند و ما در آن شرایط می‌خواستیم دانشگاه آزاد سراسری غیردولتی تاسیس کنیم.

وی ادامه داد: اکنون 33 سال از تاسیس دانشگاه‌ آزاد گذشته و هنوز هم در این زمینه جبهه‌گیری‌ها وجود دارد. ما آن زمان با امام خمینی (ره) صحبت کردیم و ایشان قانع شدند. امام خمینی (ره) بسیار باهوش بودند و زمانی که ایده تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی را با ایشان مطرح کردیم، با صورتی بشاش گفتند که کار بسیار خوبی است. ما گفتیم پول نداریم و ایشان گفتند که من هدیه کوچکی به شما می‌دهم و بقیه پول را خودتان پیدا کنید.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: هنوز هم از دولتی‌ها که برادران و دوستان خودمان هستند برای دانشگاه مزاحمت ایجاد می‌کنند. چند روز پیش پایداری‌ها مصوبه‌ای را در مجلس شورای اسلامی مطرح کردند که براساس آن طوری برنامه ریختند که هرچه خواستند به دانشگاه آزاد اسلامی بدهند. در صورتی که از ابتدا طبق مصوبه مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار براین شد که دانشگاه توسط خودمان اداره شود. آنها طرحی ریختند که مصوبه رشته‌ها را وزارت علوم باید انجام دهد. این مانند بمبی بود که می‌خواستند منفجر کنند؛ در صورتی که قیدی آورده شده است که اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی چیزی را تصویب کند مستثنی است. ما نیز مستثنی هستیم زیرا آن مصوبه را داریم اما هنوز کارشکنی‌هایی انجام می‌شود و واقعا مزاحمت دارند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: اگر با چند نفر مخالف باشند حاضر هستند شهر را خراب کنند که این چند نفر زیر آوار بروند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به نمایشگاه دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: انسان با محصولاتی که در این نمایشگاه مشاهده می‌کند به آینده امیدوار می‌شود، یکی از اشکالات دانشگاه‌های ما این بود که برای خودشان تولید می‌کردند و با صنعت ارتباط نداشتند، در صورتی که دانشگاه باید با بخش‌های علمی کشور عجین باشد. ما بر اساس سند بالادستی و سند 20 ساله چشم‌انداز تصویب کردیم که توسعه‌ها باید دانش‌محور باشد و از دانش سرچشمه بگیرد.

وی با بیان این‌که دانشگاه آزاد در سراسر کشور واحد و مرکز دارد، گفت: دانشگاه آزاد می‌تواند این وظیفه ملی خود را در سراسر کشور تحقق بخشد. دانشجویانی که در روستاها زندگی می‌کنند هم می‌توانند در دانشگاه آزاد اسلامی تحصیل کنند و در همانجا مبتکر شوند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تاکید بر این‌که اساس تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی نیت خیر است، افزود: این دانشگاه برای هیچ فردی نبوده و هیچ کس در این دانشگاه سهمی ندارد. هیچ کس مالک زمین، ساختمان و تجهیزات دانشگاه آزاد نیست. ما قصد داشتیم که دانشگاه را وقف کنیم تا کسی دست‌درازی نکند، اما فعلا روند وقف متوقف شده است.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: همان‌طور که مجلس مالکیت ندارد، دانشگاه آزاد هم مالکیت ندارد و فقط به خاطر خدا تاسیس شده است. در دانشگاه آزاد افرادی هستند که در ازای کاری که انجام می‌دهند یا حقوق نمی‌گیرند یا به اندازه نیازشان حقوق بر می‌دارند. دانشگاه آزاد فقط به خاطر خدا و در جهت رشد ایران فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به کاهش جمعیت دانشجو در کشور گفت: ممکن است تعداد دانشجویان کم شود و هزینه‌ها بالا رود به همین دلیل دانشگاه‌ها وابستگی خود را به شهریه کم خواهد کرد و نیاز خود را از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان تامین خواهد کرد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: دشمنان انقلاب و حسود‌ها همیشه در کمین هستند و دانشگاه آزاد نیاز به حراست لازم دارد. از این دانشگاه هیچ کس استفاده شخصی ندارد و می‌توانند بیایند و مشاهده کنند تا خیال‌شان راحت شود و مزاحمت ایجاد نکنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان با اشاره به اخبار صدا‌وسیما گفت: اگر صدا‌وسیما مشکلی را در دانشگاه آزاد مشاهده کند آن مشکل را در بوق می‌کند، ولی خبرهای اصلی دانشگاه جزو خط قرمز‌های صدا‌ و سیما محسوب می‌شود. امیدواریم مدیر جدیدی که آمده این روند را تغییر دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا