خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایت فلاحیان از نامه‌های استالین!

به‌کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

شنبه 8 فروردين 1377 | 29 ذيقعده 1418 | 28 مارس 1998

پيش از ظهر، تمام وقت به ديدارهاى عيد نوروز و سفر مكه گذشت. وزرا، معاونان و مديران از دولت و دفتر رهبرى و مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزارتخانه‌ها آمدند. به خاطر زيادى رفت و آمد، فرصت بحث و مذاكره نبود. كمى در مورد علت همكارى عربستان سعودی در امر نفت صحبت شد كه گفتم، مطابق قرارهايى كه در رياض گذاشتيم، عمل مى‌كنند. از وزرا خواستم، همكارى با عربستان را جدى بگيرند.
.
آقاى سیدعلی‌اصغر حجازى از دفتر رهبرى، از آثار مهم سفر به عربستان سعودی، در تحسين روابط و حل مشكل نفت و به خصوص حذف آقاى شیخ علی عبدالرحمن حذيفى، از امامت مسجد مدينه تمجيد كرد. اين مسأله در اظهارات بسيارى از ديداركنندگان امروز بود. كم‌كم از آثار سفر مطلع مى‌شوند و وضع مبهم آن، تبديل به يك حركت مثبت و سازنده مى‌شود.

آقاى سیدمحمد ميرمحمدى، گله داشت‌كه چرا ايشان را نبرده‌ايم؛ با توجه به اينكه اكثر اعضای دفتر همراه بوده‌اند.

آقاى دكتر مُعين، وزیر فرهنگ و آموزش عالی گفت، حركتى براى همكارى در سطح دانشگاه‌ها شروع كرده و گفت، عربستان سعودی در تهيه مقالات علمى بين‌المللى، از ما جلو افتاده است.

يكشنبه 9 فروردين 1377  30 ذيقعده 1418 29 مارس 1998

آقاى محمدعلی زم، رییس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تحليلى داشت از آثار سياسى و اقتصادى آن و خلع‌سلاح مراكز وهابى و افراطى سُنّى در سراسر دنيا كه تحت تأثير عربستان سعودی، عليه ما تبلیغ مى‌كردند.

آقاى مسيح مهاجرى، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی كه معمولاً در رابطه با عربستان، مطالب منفى در روزنامه مى‌نويسد هم موضع معتدلى گرفته و گفت، با اصل تحسين روابط موافق است.

آقاى زنگنه، وزیر نفت آمد. خوشحال است، از فشارى كه بعد از اجلاس جاكارتا و سقوط قيمت نفت، روى او بوده است، نجات يافته و براى بحث و تصميمات در جلسه فرداى اوپك در وين، مشورت كرد. قرار شد، از كاهش توليد اعضا پشتيبانى‌كند. گفت، بناست كه خط لوله‌اى به ظرفيت 400 هزار بشكه، براى انتقال نفت آسياى ميانه از شمال به تهران ايجاد كنند..

عصر آقاى فلاحيان وزیر سابق اطلاعات آمد. تحليلى از محور فعاليت جريان‌هاى ضدولايت‌فقيه و منجمله روزنامه جامعه، ارایه داد. معتقد است كه مخاطب رهبرى در مشهد اين روزنامه بوده و از مواضع تبليغى دولت براى پوشش ضعف و اداره كشور انتقاد داشت. نقل‌كرد كه استالين به رؤساى جمهورى‌هاى شوروى، سه نامه دربسته مى‌داده كه در هر شرايطى، يكى را باز كنند و آن را عمل كنند:

1- هنگام شروع كار كه دستور اين بوده، كارهاى گذشته به شدت محكوم شود.
2- اگر نتوانستند كار مهمى انجام دهند، خبر از تشكيل گروه‌هاى كارى براى بررسى و طرح اصلاحات آينده بدهند و بگويند مخالفان مانع كارند.
3- اگر باز هم موفق نبودند، استعفا بدهند.

گفت آماده انتشار روزنامه مى‌شود.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا